Plague, de nieuwste hype in social media

Plague, de nieuwste hype in social media
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 7 januari 2015

Er zijn tegenwoordig duizenden manieren om informatie te delen op het internet maar toch is Plague niet zomaar een toevoeging aan het rijtje van sociale netwerken. Bestaande platformen vertrekken uit eenzelfde visie waarbij content zich geleidelijk aan verspreid binnen het netwerk van de auteur en diens connecties, tot het al-dan-niet viraal gaat. Plague zet dat concept volledig op zijn kop.

Waarom Plague anders is dan de rest?

Net zoals een ziekte zich viraal verspreid is het doel van Plague om informatie viraal te laten gaan. Het begint bij een ‘post’ bestaande uit tekst of een foto die zich op basis van locatie en gebruikersnamen willekeurig verspreidt naar andere gebruikers. Deze krijgen de informatie te zien in de vorm van een eindeloos stapeltje kaarten, vergelijkbaar met hoe Tinder verschillende profielen aanbiedt.

Gebruikers kunnen de inhoud verder verspreiden naar andere willekeurige gebruikers door het bericht naar boven te vegen of tegenhouden door de boodschap onderaan weg te schuiven.

 

(Enkele voorbeelden van hoe Plague gebruikt wordt)

Gebruikers bepalen welke content viraal gaat

Plague werkt dus niet volgens het principe van volgers of vrienden. Iedereen kan hypothetisch gezien berichten ontvangen van om het even wie waarna ze de inhoud goed- of afkeuren. Gebruikers bepalen dus welke boodschappen viraal gaan en welke niet.

Eveneens kan iedere gebruiker, op een soort van infectie-kaart, zien hoe diens bericht zich verspreidt overheen de wereld. Positieve feedback wordt daarbij in het rood weergegeven. Om ervoor te zorgen dat de berichten recent en actueel blijven vervallen deze na zeven dagen.


(Infectiekaart illustreert hoe een bericht zich verspreid in de wereld)

Radendsnelle groei

Met meer dan 50.000 gebruikers in slechts drie weken en groei van twintig procent per dag wint Plague razend snel aan populariteit. Niet onbegrijpelijk gezien, hoe simpel het concept ook is, het iets bijzonder verslavend heeft.

Volgens de ontwikkelaars, het Litouwse Deap Sea Marketing dat eerder al matig succes kende met ‘We Heart Pics’, spenderen gebruikers gemiddeld één tot drie minuten op de app. Dit maar liefst zes keer per dag. Voor twintig procent van de gebruikers is dat zelfs meer dan tien keer per dag.

Content staat centraal

Het originele van Plague is dus dat niet het aantal vrienden of de populariteit van iemand centraal staat, maar de inhoud of kwaliteit van het bericht. Iedereen heeft gelijke kansen om een boodschap te delen en viraal te laten gaan.

De boodschappen variëren van fotografische kiekjes tot inspirerende quotes of interessante weetjes. Toch valt af te wachten hoe de app verder zal evolueren naarmate de populariteit groeit. Door een toevloed van gebruikers bestaat het risico dat de kwaliteit van de berichten afneemt en de feed zich vult met memes of selfies. De informatie wordt ook niet gecontroleerd waardoor valse informatie zich ook snel kan verspreiden.

Business model?

Ook voor het verzilveren van het platform staat Plague voor enkele uitdagingen. Voor bedrijven is het immers onmogelijk specifieke doelgroepen voor ogen te hebben bij publicaties op het netwerk. Een bericht verspreid zich dermate willekeurig dat negatieve feedback door ongeïnteresseerde gebruikers ervoor kan zorgen dat een kwalitatief bericht afgekeurd raakt.

Toch is de manier waarop Plague omgaat met content inspirerend. Gebruikers bepalen zelf de kwaliteit van wat verspreid wordt. Het is iets waar andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter al jaren mee experimenteren. Denk daarbij aan de ‘like’ en ‘favorite’ knoppen waarbij een zeker gewicht gegeven wordt aan content. Daartegenover is de manier waarop Plague omgaat met informatie transparanter tegenover gebruikers. Het valt dan ook af te wachten wanneer Facebook zelf zal beginnen te experimenteren met een vergelijkbaar concept.

Plague is dus desondanks enkele beperkingen en potentiële groeipijnen het proberen waard. De app pakt uit met een totaal nieuwe aanpak voor het delen van informatie. Plague zet als één van de eerste sociale netwerken de inhoud en niet de gebruikers centraal. Iets wat bijzonder elegant is. Want geef toe, willen we niet allemaal beoordeeld worden op basis van inhoud en niet op basis van populariteit?

Download Plague: iOS of Android

Tags: , , .



Over Alexander Cobbaert


Alexander Cobbaert

Alexander is een student handelswetenschappen in Brussel met een sterke interesse in innovatie, marketing, technologie en economie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel