Prophets bouwde een eerste opstelling met Apple iBeacon in het Antwerpse Rubenshuis. Met de iBeacon technologie kan je mensen in een ruimte positioneren en berichten sturen naar hun iPhone of iPad, wanneer ze zich bij een ‘beacon’ bevinden. Zo brengt Prophets de eeuwenoude kunst van Peter Paul Rubens met de nieuwste technologie opnieuw tot leven. Met dit experiment, in samenwerking met Musea Antwerpen, heeft Prophets een primeur te pakken.

iBeacon?

De Apple iBeacon technologie wordt door Business Insider dé doorbraak in ‘indoor mobile marketing’ genoemd. Forbes heeft het over dé toekomst van ‘Mobile Shopping.’ Ook op Bloovi bespraken we al eerder de mogelijkheden van de nieuwe technologie. 

Wat is een iBeacon nu precies? Het is een draadloos apparaatje dat gebruik maakt van de laatste generatie Bluetooth. Prophets kreeg als ontwikkelaar de kans om met de Beacons van producent Estimote te werken en als één van de eersten in België de iBeacon technologie uit te rollen. 

Rubenshuis 

Prophets is bringing old masters to life with innovative iBeacon technology from ProphetsAgency on Vimeo.

Prophets bouwde een mobiele applicatie voor iOS apparaten en hing de Beacons op in het Rubenshuis. Zo creëerde zij verschillende interacties voor bezoekers, in een test opstelling. Creative Technologist Lucas Caesens legt uit: ‘We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’  te creëren op de iPhone en iPad applicatie. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken.’

Digitale laag toegevoegd aan museum

Wanneer je de binnenplaats van het museum betreedt, stuurt een beacon je een notificatie om het voorportaal doorheen de eeuwen te ontdekken. Doorheen het museum inviteren Beacons bezoekers om via een quiz vragen over de kunstwerken te beantwoorden. Via een spel kan je de portretten van de vrouwen en kinderen van Peter Paul Rubens in de familiestamboom invullen. Met de beacons werd ook een zoektocht opgezet, waarmee je kunstwerken in het museum moet zoeken.

‘Met de iBeacon technologie voegen we een digitale laag aan een museum toe en creëren we een meerwaarde voor de bezoeker’ legt Strategy Director Pieter Baert uit.

Prophets heeft een primeur met deze iBeacon opstelling in het Rubenshuis. Na deze eerste test onderzoekt Prophets een permanente opstelling, waarbij iBeacon geïntegreerd wordt in een nieuwe Museum applicatie. Daarnaast werkt Prophets interactieve concepten uit met iBeacon voor haar klanten in retail, banking en telco. Zo wil het digitale communicatiebureau de interactie tussen merken en de iPhone generatie versterken.

Meer informatie op prophets.be