Remarketing met manieren: Fouten en tips!

Remarketing met manieren: Fouten en tips!
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 17 juni 2013

Enige weken terug sprak ik voor Invisible Puppy op Search University 2013. Toen we na het eten in debat gingen met de aanwezige sprekers klonk plots een zeer enthousiast applaus, tijdens het topic remarketing. Bleek dat enige mensen in het publiek akkoord waren met mijn stelling dat slecht opgezette campagnes een belediging zijn voor je bezoeker.
 

Bloovi vroeg me toe te lichten waarom ‘ja maar het werkt’ niet opweegt tegen ‘ja maar het is irritant’. De conclusie is: remarketing kan beter werken mits enige aandachtspunten. Leest u mee?

Remarketing is ideaal voor frisse interactie met de klant.

Het is een oud adagio: ‘Klanten behouden is goedkoper dan er een nieuwe bijkrijgen’. Remarketing biedt opties voor frisse communicatie met ‘gekende’ bezoekers. Deze taktiek bied je de kans om acties aan te leveren op maat van je klant (zijn gedrag)... Als je remarketing slim inzet ben je een goede servicepartner.

Is jouw ‘servicepartner’ een gestampte boer?

Wanneer je op campagne-niveau rapporteert, met algemene metrics, dan vallen volgende fouten niet op. Nochthans duiden ze op gebrek aan etiquette, wat je merk schaadt. Om de schade te beperken help ik je reeds op weg met een greep van 4 tips uit onze opleiding voor remarketing.

4 remarketing ‘fouten’ die je kan vermijden:

Banner burn out

Je droomt weg bij de gedachte aan veel impressies? Denk ook aan verschillende versies. Verandering van spijs doet eten, maar een luie campagne is minder werk. Het is ook minder effectief en meer irrterend.

Tip: Een conversatie evolueert over tijd. Voorzie campagnes die opbouwen in verhaal. Dat houdt in dat je in de eerste fase reeds campagnes optimaliseert met verschillende banners in verschillende formaten. Het houd ook in dat je denkt aan een evolutie in de campagne. (Er komt een actie aan, volg de nieuwsbrief -> Doe nu je voordeel -> Deze promotie loopt bijna af)..

Style clash

Je richt een campagne op mensen die uw merk kennen en vertrouwen, waarom ga je niet voor die ‘herkenbare feel’? Merken die je naschreeuwen in elke hoek van het web lijken wanhopig, aggressief en een beetje triest.

Tip: Indien de bezoeker je site kent en apprecieert, dan is hij ook bekend met je huisstijl. Investeer in die stijl. Trek deze stijl door naar je banners. Brands die je kent, die herken je van ver. Dat is een subtielere, maar even effectieve manier van opvallen.

Reminder overload

Je kan je campagne doseren met ‘caps’ per dag én je kan doseren over tijd. Als je echter rapporteert op impressies (die niets kosten) lijkt het echter veilig om dit te vergeten... tot iemand weet waar je huis woont...

Tip: Timing is alles. Weet wanneer je focust op verkoop en wanneer je focust op retentie. Met een zachtere campagne behoud je sowieso een top of mind bij hen die wel nog zouden kopen én schrik je niemand af om terug te komen (want die banner...). Gebruik daarbij je GA (Dashboard: http://bit.ly/UserBehaviour).

Scenario fuckups

Indien je goed wilt interageren met bezoekers heb je nood aan scenario’s (als A dan B indien B dan C/D afhankelijk van E,...). Je kan ook iedereen targetten, los van wat ze bezochten en/of ze kochten. Alleen je klanten hebben er last van dat je niet filterde - en die kochten tòch al. Je hebt misschien een 'goede campagne' met veel impressies maar je wekt ook de indruk dat je van remarketing niets kent.

Tip: Gebruik negatieve lijsten om mensen uit te sluiten die reeds de beoogde actie uitvoerden. Gebruik ze ook om de overlap tussen campagnes te minimaliseren. Indien een persoon in twee lijsten zit dan ziet hij enkel deze met hoogste Quality Score - wees dus zo exact mogelijk.

Conclusie: Soep eten kan met een vork

Het mag duidelijk zijn dat campagnes mét fouten nog steeds resultaten halen, het is je volste recht om deze tips in de wind te slaan. Je klanten hebben evenzeer het recht om je merk aggressief en onbeleefd te vinden. Misschien is dat niet jouw probleem.

De voornaamste reden dat het publiek op Search university applaudiseerde toen ik inging tegen de ‘slechte remarketing werkt’ is niet dat ze remarketing haten. Ze haten hoe laks het wordt ingezet. Slechte remarketing werkt...maar niet beter dan goede remarketing. Denk daaraan als je weer je soep opvorkt, denk ook aan je waardevolle bezoekers. Misschien ben ik één van hen. Dank bij voorbaat.

Google

Tags: , , .



Over Koen Verbrugge


Koen Verbrugge

Koen verbrugge is een online marketing consultant met affiniteit voor engagement en strategie.

Na 3 jaar bij Thomas Cook, waar hij interne evangelistaie, communitybuilding en innovatie behartigde startte hij in 2011 bij Wijs (ex Netlash-bSeen). Bij Wijs werkte hij de kaders uit voor social- en contentmarketing, daarnaast deed hij strategische trajecten voor onder meer Delta Lloyd, Suzuki en StuBru. Vandaag gaat hij verder als strategisch consultant bij Invisible Puppy, waar hij bedrijven helpt met hun evolutie naar een crossmediaal bestaan.

Koen is het type wijsneus dat de status quo uitdaagt en gelooft in online dienstverlening als integraal deel van een bedrijfsstrategie. Zijn diploma in PR sterkt hem in het creëren van een holistische aanpak die aansluit bij uw brand.

Volg mij


Bekijk volledig profiel