Same Day Delivery: op lange termijn onrealistisch en verlieslatend?

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Same Day Delivery: op lange termijn onrealistisch en verlieslatend?

Amazon, Google & Ebay: allemaal experimenteren ze met 'same day delivery'. Een droom voor de consument. Maar in de realiteit blijkt het een nachtmerrie te zijn voor e-commerce spelers. "Same day delivery is te te duur en zelfs verlieslatend in de Verenigde Staten," zegt Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research. "Ebay is er zelfs mee gestopt". 

Same Day Delivery is verlieslatend

"Er valt niets mee te verdienen," vertelde Mulpuru deze week op de Global E-commerce summit. "De kosten voor online retailers worden steeds groter, terwijl consumenten een steeds snellere en betere levering verwachten. Langs de andere kant zijn zij zelfs niet bereid om hiervoor te betalen."

Hierdoor maken bedrijven zoals United States Postal Service (USPS) grote verliezen, aldus Mulpuru. Intussen is Ebay zelfs gestopt met het aanbieden van same day delivery. Het lijkt er dus op dat het concept van same day delivery een kort leven is beschoren. 

Waar retailers in zouden moeten investeren:

Volgens Mulpuru zouden retailers beter investeren in andere zaken dan in same day delivery. Zo zouden ze kunnen investeren in winkels waarin klanten hun online gekochte producten ook kunnen ophalen. Ook het opzetten van een netwerk van externe ophaalpunten is volgens haar een interessante strategie. 

Daarnaast zegt Mulpuru ook toekomst te zien in een "ship from store" methode. Volgens haar zou het ideaal zijn dat pakjes worden verstuurd naar online klanten vanuit fysieke winkelpunten. 

bron: twinkle.nl / e-commercesummit.com