SEO brengt bezoekers naar de site. Navigatie en content leiden ze doorheen de site. Als dat laatste niet in orde is, heeft SEO geen zin. Dan krijg je wel meer bezoekers, maar je frustreert ze alleen maar. Weggegooid geld, vergeefse moeite. Eerst de website op orde, dan bezoekers aantrekken.

De website op orde loopt langs enkele grote lijnen:

  • relevante content
  • eenduidige hyperlinks
  • heldere navigatie
  • aandacht voor toptaken van de bezoeker.

Ik heb al vaker betoogd dat het web een tekstmedium is. Het zijn de woorden die ons naar ons doel leiden. Relevante content kan zeker bestaan uit foto's, video, grafische elementen. Die helpen onmiskenbaar inhoud te verduidelijken. Ik wil echt niets afdoen aan de waarde van beeld, we hebben evenwel eerst woorden nodig voor de website. Geschreven content.

Bezoekers komen naar de website om iets te doen. En een goede website is dan die website die hen efficiënt laat doen waarvoor ze gekomen zijn, die hun tijd respecteert, die hen niet lastig valt met klassieke marketingteksten die beschrijven hoe goed het wel allemaal niet is.

Om te weten wat mensen willen, moeten we kijken naar de taken die ze komen uitvoeren. Elke website heeft een handvol toptaken die veruit het meest worden uitgevoerd. Organisaties zijn niet altijd even goed in het herkennen van de toptaken van de klanten, bezig als ze zijn met hun eigen aparte silo's van productie, verkoop, marketing, ict, enz. Dat reflecteert niet zelden in de website. Gerry McGovern heeft het Top Task Management ontwikkeld om op een objectieve manier de prioritaire taken op te lijsten.

Alle taken, maar vooral de toptaken moeten vlot kunnen worden uitgevoerd. Hoe ze werken, dat kan je testen. Leren uit wat mensen doen, observeren. En dan aanpassen en testen tot de taak goed kan worden uitgevoerd.

De uitvoering van taken loopt langs woorden:

  • ondubbelzinnige links: de woorden van de knoppen, titels en links zijn de allerbelangrijkste content van elke website. Ook wel wat omdat zoekmachines er extra rekening mee houden, maar vooral omdat het de wegwijzers zijn waarmee bezoekers hun doel vinden.
  • nuttige inhoud. Het is niet het volume aan content dat de website goed maakt. Less is more: kernachtig, recht op doel af, precies die informatie die mensen nodig hebben. Bezoekers willen feiten, tips, handige informatie, productkenmerken, dat soort dingen. Nuttige informatie. Informatie die hen helpt bij de taak die ze aan het uitvoeren zijn.

Als de taak van de bezoeker op een correcte manier wordt gemanaged, dan heeft SEO zin. Dan raken de aangetrokken bezoekers niet geïrriteerd en worden de doelstellingen van de organisatie het best bediend. Dan heeft het gespendeerde SEO-budget ten dienste gestaan van de user experience.

Taakmanagement zonder SEO heeft zin.
SEO zonder taakmanagement heeft geen zin.

Dit standpunt is deels geïnspireerd door de opinie van Marnik D’Hoore (Waarom bedrijven geen SEO-experts meer moeten aanwerven). Bedrijven moeten vooral investeren in goede content writers, betoogt hij. En hij heeft absoluut gelijk. Alleen miste ik nog wat die goede content is die moet worden geschreven. Die vertrekt vanuit de taak van de bezoeker, niet vanuit wat ten dienste staat van SEO. Beide invalshoeken kunnen wel samenwerken. Maar de taak van de bezoeker, de nuttigheid voor de bezoeker primeert. Denk ik.