Waarom bedrijven geen SEO-experts meer moeten aanwerven - OPINIE

Waarom bedrijven geen SEO-experts meer moeten aanwerven - OPINIE
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 2 september 2013

OPINIE - Met Bloovi Me helpen we vaak bedrijven met de uitbreiding van hun webteam. Als ik hoor welke profielen ze nodig hebben, dan valt me steeds weer op  dat de rol van een pure SEO-expert stilaan overbodig wordt. Ik geef je hier mijn visie en oplossing.

Mijn stelling klinkt misschien contradictorisch uit de mond van iemand die jarenlang een search marketing bedrijf heeft gehad. (bSeen). Toch heb ik een hele goede reden waarom ik het zo bekijk.

Waarom moeten bedrijven geen SEO-experts meer aanwerven?

Ik zie meer en meer bedrijven investeren in hun intern webteam of in de uitbreiding ervan. Dikwijls wil het management dan investeren in iets wat ze ondertussen snappen binnen de online marketing. SEO is daar dikwijls één onderdeel van. En dan maakt men dikwijls de verkeerde conclusie om een SEO-expert intern aan te werven.

Wat zo’n management niet altijd snapt is dat louter SEO een te nauwe expertise is geworden en dat SEO ondertussen verdeeld moet wordt tussen verschillende competenties en functies. En dat SEO een onderdeel is geworden binnen elk van deze functies.

Wat ik adviseer aan bedrijven is dat ze SEO breder moeten bekijken en vooral investeren in het aantrekken van de juiste skills en competenties. Het is een kwestie om een juiste aanpak te hanteren.

De vraag is dus..., moet je zo’n SEO-expert intern aanwerven of werk je beter samen met een extern iemand? Mijn advies is om de échte expertise binnen te halen via een SEO freelancer. Extern dus. In je intern webteam trek je dan best andere skills aan. Kortom, de juiste mensen op de juiste plaats.

In welke profielen moeten bedrijven dan wél investeren en aanwerven?

Ik heb veel ervaring met SEO. Het was een groot stuk van mijn professioneel verleden en weet perfect wat er bij een complete SEO strategie komt kijken. Het is een combinatie van denken & plannen, technisch development,  een doordachte content strategie met social activity en linkbuilding.

Laten we elk van deze 4 onderdelen even apart bekijken.
 

1 - Het denkproces. Het bedenken, bepalen en plannen van een SEO-strategie kan gebeuren door een externe freelancer. Deze SEO freelancer werkt dan best samen met het webteam binnen het bedrijf. Je hoeft hiervoor niet persé iemand aan te werven. Dit is slechts een kleine workload van het hele proces.

Het vraagt trouwens veel tijd om continu van alle evoluties die Google hanteert op de hoogte te blijven. Zo heeft Google de laatste jaren veel veranderd in hoe ze webpagina’s beoordelen en laten scoren. Kijk maar naar de “Panda-” en “Pinguin update” die ze hebben doorgevoerd. Een freelance SEO expert is op de hoogte  van al deze evoluties. Simpelweg omdat hij investeert in research voor zijn vak. Hij moet wel.

Als je dit alles aan iemand intern geeft dan bestaat het gevaar dat men aan dit luik teveel tijd gaat besteden. SEO wordt op deze manier een véél te hoge kost, i.p.v. een rendabele investering.

2 - Het technische luik.  Kwalitatieve SEO start bij de volledige basis van hoe een  site wordt opgebouwd. En dit zit bij de web developer. Op vandaag wordt bijna elke site ontwikkeld vanuit een CMS systeem. De technische SEO regels moeten standaard ingebakken zijn in elk CMS systeem. De SEO optimalisatie binnen development zit hem dus om een site af te leveren die technisch 100% SEO vriendelijk is. Als iemand content toevoegt in de site dan moet hij de mogelijkheid hebben om deze content te optimaliseren volgens de regels die Google hanteert.

Een web developer kan op technisch vlak een SEO expert zijn maar is eerst en vooral developer. Dit is een compleet andere functie en zit op de koop toe meestal bij een externe firma, nl. de webbouwer.

3 - Het inhoudelijke luik. Hier spreek ik vooral over het content gedeelte. Dit luik van het SEO optimalisatie proces zit bij een goede content writer / web copywriter. Want scoren in Google betekent content creëren doorweven met de juiste zoektermen. De onpage SEO optimalisatie (in het CMS) met een doordachte meta title, description e.d. behoort tot zijn/haar taak.

En eigenlijk kom ik hier tot de kern van de zaak. Bedrijven moeten vooral investeren in goede content writers. We zouden kunnen stellen dat het een web copywriter is. Maar dan wel iemand die alle onderstaande skills kan waarmaken.

Welke zijn die skills?

De content writer is iemand die sterke content kan schrijven. Gaande van productinformatie, blogartikels, white papers, klanten reviews,...enz. Verder moet die persoon social skills hebben. Shareable content schrijven en ervoor kunnen zorgen dat de content opgepikt wordt en gedeeld wordt via sociale media.

Deze content writer zorgt er tegelijk voor dat de geschreven content SEO-geöptimaliseerd wordt. Concreet wil dit zeggen dat de content doorweven wordt met de juiste zoektermen (die vooraf eerst zelf in kaart werden gebracht), interne links bevat en alle metatags correct omschreven worden. Leuke images kan verwerken in zijn content en niet vergeet die images mee te optimaliseren.

Verder moet de contentwriter analytische skills hebben. Hij moet met de nodige online meet- en analysetools kunnen werken. Dan denk ik aan Google Analytics, social measure tools (zoals. Engagor) en tal van andere tools die hem inzicht geven hoe succesvol de content het doet. Hij is dus tegelijk verantwoordelijk om data te meten, te analyseren en daaruit de juiste conclusies te trekken om de aanpak van zijn contentstrategie bij te sturen waar nodig.

4 - Linkbuilding, wie zal dit doen? Zoals je weet zijn voldoende kwalitatieve backlinks onmisbaar binnen een succesvolle SEO-strategie. Vooral competitieve zoektermen vragen extra inspanningen om mee te kunnen scoren.

Hoe krijg je die backlinks? Het start met het schrijven van waardevolle content en die content share-able te maken. Op deze manier zal de content spontaan en veelvuldig worden opgepikt door mensen op Twitter, Facebook, Linkedin en andere sites. Ook zullen schrijvers, bloggers en journalisten van andere sites regelmatig spontaan een backlink leggen naar content die meerwaarde biedt. Voor extra backlinks kan er iemand (extern) zijn die op een doordachte manier links blijft creëren.

Daarnaast kan de externe freelance SEO-expert instaan om ondersteuning te bieden in het ganse SEO-proces. Zoals gezegd, in een beginfase bij het denkproces (strategie) en in een eindfase bij het meten en om backlinks te creëren.

En wil je als bedrijf extra SEO kennis inhouse verwerven dan kan de externe SEO-freelancer of je online marketing bureau hierbij helpen door hun kennis over te dragen via opleidingen.

Conclusies

Zoals je ziet zijn de expertises van SEO gefragmenteerd binnen verschillende functies. Zowel de developer als de content writer moeten voldoende SEO-kennis hebben.  Echter, de SEO-expert hoeft niet persé op de payroll te staan. Het is vooral een kwestie om de juiste competenties aan te trekken binnen uw webteam.

Wat zijn de belangrijkste lessen om mee te nemen?

  • Kies een webbureau die een site kan afleveren die SEO-technisch aan alle regels voldoet
  • Trek expertise aan via een SEO-freelancer en laat deze persoon mee begeleiden en het interne webteam opleiden
  • Investeer vooral in een sterke content writer

Noot: SEO = Search Engine Optimization, het optimaliseren van een website om beter te scoren in Google. Ontdek alle web jargon op deze pagina.

Tags: , , , , , , .



Over Marnik D'Hoore


Marnik D'Hoore

Marnik is een gepassioneerd ondernemer. Hij is founding CEO van Bloovi en Bloovi Me.

Hij focust zich op eigen business ideeën waarin hij sterk gelooft om daar een bedrijf met toekomst rond uit te bouwen. In een vorige carrière was hij oprichter van bSeen -en na de fusie met Netlash- mede oprichter van web agency Wijs (Gent).  Marnik spreekt regelmatig omtrent ondernemerschap.

Volg mij


Bekijk volledig profiel