Het sociale netwerk tast op dit moment de mogelijkheden af wat hun rol binnen het streamen van muziek kan zijn. Het voert verkennende gesprekken met allerlei grote muziek labels. Facebook zou de laatste van de big 4 zijn die inzet op muziek. De battle rond content bepaalt duidelijk de dans.

Enkele dagen na de Apple Music lancering lekt het uit dat Facebook onlangs verkennende gesprekken gevoerd heeft met meerdere muziek labels. Het sprak met Sony Music Enterntainment, Universal Music Group & Warner Music Group. Dat meldt The Verge. Maar in welke mate Facebook zich ook op de muziekbusiness wil storten is nog niet gekend.

Waarom zou Facebook dit moeten doen?

Engagement is hier de voornaamste reden. De betrokkenheid bij Facebook is al bijzonder groot. Mensen spenderen nu al een massa aan tijd op het sociale netwerk. Dit is uiteraard geen nieuws. Maar die betrokkenheid zou drastisch verhogen wanneer jouw muziekleven nu ook geïntegreerd wordt in Facebook.

Anderzijds kan dit voor Facebook een eerste dienst zijn dat ze aan hun klanten effectief verkopen. Tot op heden zijn de gebruikers nog steeds de “producten” die zij verkopen.
Maar deze streaming opportuniteit kan ook dit grondig verstoren.

Echter waren bronnen er snel bij om te benadrukken dat de besprekingen tussen Facebook en de labels nog in een heel vroeg stadium zitten en niets is definitief werd gemaakt. Facebook & de labels weigerde nadien commentaar te geven op de gesprekken.

Het succes van Facebook video

Met de snelle groei en het succes van Facebook Video, is het logisch dat Facebook nu ook naar andere vormen van content kijkt. Facebook heeft al lange tijd interesse getoond in muziek, eerder hebben ze samengewerkt met Spotify voor de lancering in de Verenigde Staten. Facebook heeft al enkele keren geprobeerd muziek te integreren zoals met het toevoegen van luister knoppen op artiestenpagina’s. Verder dan dit ging het tot dusver nog niet.

Een grote verschuiving?

Facebook is zeer selectief als het gaat om het maken van grote veranderingen in de kern van de dienst. Het toevoegen van elke vorm van substantiële muzikale component zou zeker in aanmerking komen als een grote verschuiving.

Amazon, Apple, Google en Microsoft bieden allemaal hun eigen muziek-diensten aan, Facebook ontbreekt hier klaar en duidelijk. Met 1.440.000.000 gebruikers waarvan 798 miljoen dagelijks mobiele gebruikers is het potentieel hier wederom enorm. Met deze cijfers is Facebook dé speler die een massieve impact kan hebben op de streamingmarkt.

Wat denk jij? Slimme zet van Facebook wanneer ze dit doen?