Bron foto: Shutterstock

Mond-tot-mondreclame is één van de meest waardevolle manieren om te adverteren. Onderzoek heeft aangetoond dat het een invloed kan hebben van 20 tot 50% op alle aankoopbeslissingen. Dat is te wijten aan het feit dat potentiële klanten eerder geneigd zijn om te luisteren naar aanbevelingen van personen die ze respecteren en vertrouwen dan klassieke advertenties te geloven. Dankzij de digitale revolutie en via sociale media is mond-tot-mondreclame vandaag meer dan enkel aanbevelingen van vrienden en familie alleen.

Onderzoek van Twitter heeft aangetoond dat 49% van de consumenten op zoek gaat naar mening van influencers op social media. Bovendien zei 20% van de ondervraagde personen dat een tweet van een influencer hen zelf inspireerde om een recensie over dat product te schrijven. Nog belangrijker, 40% verklaarde een aankoop te hebben gemaakt als direct gevolg van een tweet van een influencer.

“40% van de respondenten verklaarde een aankoop te hebben gemaakt als direct gevolg van een tweet van een influencer”

Van beroemdheden tot gewone mensen

Influencer marketing zit dus duidelijk in de lift. Een ‘influencer’, of beïnvloeder, is iemand die een grote invloed heeft op andere mensen. Een social media influencer is dan een persoon die zijn invloed gebruikt via sociale media, zoals Facebook en Instagram. In de beginjaren werden vooral beroemdheden gebruikt in de vorm van celebrity endorsement, maar in het digitale tijdperk zijn zelfs gewone mensen online beroemdheden geworden. Zij beschikken over veel volgers waarop ze rechtstreeks een invloed hebben.

Iemand die de rol van social media influencer belichaamt, is zeker en vast DJ Khaled, een Amerikaanse rapper. Hij werd onlangs tot ‘Koning van Snapchat’ gekroond door The Washington Post. Met zijn 6 miljoen volgers op Snapchat is hij een interessant persoon voor marketeers die hun merk willen delen met het grote publiek. Natuurlijk moet er met die persoon afgesproken worden wat mag en niet mag. Een beroemdheid kan jouw imago namelijk heel snel afbreken door verkeerde content te delen. En dat heb je als merk niet altijd in de hand…

Social media take-over

Als je influencer marketing wil invoeren, kan je via twee dingen doen:

  • Vergroot je geloofwaardigheid met berichten van influencers op jouw eigen kanalen. Dat betekent dat je influencers betrekt bij jouw eigen content. Een merk dat die techniek gebruikte, is kledingmerk ThreadBeast. Zo maakten ze een paar Facebook Ads met streetwear influencers, zoals Nightwing2303. In de video’s openden de influencers dozen van ThreadBeast en gaven ze er hun mening over. De campagne werd een succes, want het filmpje met Nightwing2303 werd meer dan 4 miljoen keer bekeken. De click-through-rate steeg met 36%, een fantastisch resultaat dus. Een ‘social media take-over’, wanneer een beroemdheid jouw sociale media als het ware overneemt, werkt ook aanstekelijk en zal veel volgers genereren. 
 
  • Breid jouw bereik uit via kanalen van influencers. Een effectieve manier om aan influencer marketing te doen, is door content over jouw merk te delen via de pagina van een influencer. Op die manier bereik je meer mensen omdat je gebruikmaakt van de volgers van jouw influencer. Dit zorgt er ook voor dat je een ander segment van de markt aanspreekt, iets wat via jouw eigen pagina onmogelijk zou zijn. Een voorbeeld hiervan is de reclame van Adidas met stervoetballer Paul Pogba. In augustus werd, na lange onderhandelingen, bekendgemaakt dat Pogba een recordtransfer naar Manchester United had versierd. Op hetzelfde moment deelde Poga een advertentie van Adidas, waarin hij verwelkomd wordt in Manchester, op zijn sociale kanalen. De reclamespot werd, mede door de nieuwswaarde, een echte hit met ongeveer 2,5 miljoen views.

 

Relevantie, bereik en weerklank

Voor je een social media influencer vastlegt, moet je rekening houden met de 3 R’s van invloed:

  • Relevance: De informatie die een influencer deelt, moet relevant zijn voor jouw onderneming en het marktsegment waarop je je focust. En omgekeerd moet jouw bedrijf ook bij de influencer in kwestie passen. 
  • Reach: Het aantal mensen die jouw influencer volgen, maar ook een extra waarde betekenen voor jouw bedrijf. Staar je daarnaast niet enkel blind op het aantal, maar kijk ook naar hoeveel en wat voor interactie de influencer heeft met zijn of haar volgers. Dat is belangrijker dan het naakte aantal. 
  • Resonance: De hoeveelheid betrokkenheid die een influencer kan creëren.

Om te meten of een influencer een goede match is voor de 3 R’s, moet je nog een paar dingen overlopen.

  • In wie hebben jouw klanten, prospects en community vertrouwen?

Vertrouwen is de belangrijkste maatstaf om (potentiële) klanten aan te trekken. Zonder echt vertrouwen zal elke stijging in resultaten slechts oppervlakkig zijn. Belangrijk bij de keuze van influencer, is te kijken wie jouw volgers al beschouwen als iemand die vertrouwelijke informatie verspreidt. Volgens onderzoek zijn 40-jarigen eerder geneigd zijn te luisteren naar klassieke beroemdheden, terwijl jongeren meer opkijken naar ontwikkelaars van digitale content.

  • Wie wil je beïnvloeden?

Wanneer je mensen wil influencer, heb je keuze tussen 3 verschillende groepen. De eerste groep is mensen die een specifieke job hebben. De tweede groep is de ‘decision-takers’, zoals overheidspersoneel of leiders in de financiële markt. De derde mogelijkheid is om te communiceren naar een segment, zoals jongeren die hun eerste huis willen kopen. De keuze van één van deze groepen is heel belangrijk omdat je de juiste mensen moet bereiken met de juiste middelen.

"Vertrouwen in de influencer is de belangrijkste maatstaf"

Waarom Instagram een cruciale rol speelt in Influencer Marketing

De laatste jaren heeft Instagram aan belang gewonnen. Volgens een onderzoek van Mediakix zouden adverteerders tegen eind 2017 ongeveer 1 miljard euro aan reclamekosten betalen voor influencer marketing op Instagram. Dit bedrag zou tegen 2019 al verdubbeld worden. Dankzij de intrede van Instagram Stories hebben adverteerders de mogelijkheid om hun prospects op een nieuwe, creatieve manier te bereiken.

Aangezien influencers steeds belangrijker worden, willen ze erkend worden voor de waarde die ze brengen voor jouw merk. Wanneer je aan influencer marketing doet, moet je de volgende stappen zeker volgen:

1. Maak langzaam contact  

Eens de influencer bepaald is, moet je op een rustige manier contact maken. Je kan dit doen door te reageren op content die de influencer al deelt of door een conversatie met hem te voeren. Een ideaal platform hiervoor is Twitter Chat. Zo toon je dat je geïnteresseerd bent in zijn/haar verhaal en wordt een relatie gevormd die voordelig is voor beide partijen.

2. Creëer gemeenschappelijke waarde

Als marketeer wil je vooral dat een influencer waarde creëert voor jouw merk. Maar om een betekenisvolle relatie te hebben, moet ook de influencer waarde bekomen door de samenwerking. “Waarde” betekent niet alleen een financiële compensatie, maar ook dat het voordeel van de samenwerking ongeveer even groot is voor de influencer als voor de marketeer. Alleen door gemeenschappelijke waarde na te streven, kan je een langetermijnrelatie bekomen.

“Waarde betekent dat het voordeel van de samenwerking gelijk is, zowel voor de marketeer als voor de influencer”

3. Zorg voor een samenhangend voorkomen en een consistente intonatie

Wanneer je een influencer kiest, moet je iemand vinden die content publiceert op een gelijkaardige manier als jouw merk. Ook de intonatie moet in lijn liggen met jouw toon. Dat zal het makkelijker maken voor beide partijen (de influencer en het merk) om content te delen en samen te werken zonder ontregeld over te komen. Zowel de influencers als de marketeer zullen hier voordeel uit halen.

4. Meet de resultaten

Social media influencers moeten de resultaten en het bereik aantonen van hun gedeelde content. Dat is geen sinecure, aangezien recent onderzoek heeft aangetoond dat 47% verklaarde dat het bewijzen van de waarde van hun influencer marketing campagne dé grootste uitdaging is. Hootsuite maakt het mogelijk om het succes van jouw campagne te meten door middel van hashtags en vermeldingen van jouw merk op sociale media.

Om af te sluiten moet je onthouden dat influencer marketing één van de belangrijkste trends is van het moment. Als marketeer moet je zeker nog onderzoek en moeite doen om jouw inspanningen te verbinden met jouw algemene strategie. Als laatste stap moet je jouw resultaten analyseren om jouw werking te optimaliseren. Door dat allemaal te doen, zal jouw influencer marketing alleen maar verbeteren. En jij, geloof jij in de toekomst van influencer marketing?