Instagram lokt steeds meer merken weg van moederbedrijf Facebook. Zeker nu het sociale netwerk ook plannen heeft om advertenties toe te laten die trafiek sturen naar de websites van adverteerders. Vooral tieners lijken hun weg naar de foto-applicatie erg vlot te vinden, waardoor sommige merken genoodzaakt zijn om te volgen. Dat blijkt uit een rapport van de onderzoeksfirma L2.

De groei van Instagram is gigantisch. Onlangs raakte bekend dat er per maand meer dan 300 miljoen mensen actief zijn op het sociale netwerk. Instagram, dat eigendom is van Facebook, lokt daarom ook steeds meer merken naar haar platform.

De hoofdreden? Alles wat merken posten op Instagram, wordt ook effectief gezien door hun volgers, dat is bij Facebook niet het geval. Vandaag moeten merken hun Facebook-posts immers promoten om ze te tonen aan hun eigen volgers.

Een bijkomende reden is ook dat Instagram zich steeds meer onderscheidt van Facebook op het vlak van bereik. Zo zijn heel wat jongeren erg actief op Instagram. Dat terwijl Facebook steeds meer in de steek gelaten wordt door tieners.

Enkel bevindingen van L2 op een rijtje:

  • Merken posten gemiddeld 9,3 per week op Instagram,
  • Het aantal Facebook-posts door merken verminderde van 11 naar 8,8 gemiddeld per week
  • Het aantal Instagram-volgers per merk steeg met 26 procent het voorbije jaar
  • Op Instagram doen foto’s het (iets) beter dan video’s.
  • Instagram’s Hyperlapse-app blijkt geen grote hit te zijn. Het wordt maar door 2,4 procent van de merken gebruikt

Bron: l2inc.com