Verder vermeldt het Digimedia dossier dat de crisis geen negatieve impact heeft gehad op de Belgische internetsector en dat 2011 een vliegende start heeft genomen. Een aantal specialisten zoals Anthony Slabbinck (LBI Belgium) wijt de groei aan twee essentiële zaken.
1/  De budgetten die bedrijven investeren in internet worden groter en groter . Ook al heeft België nog een serieuse inhalingbeweging te doen i.v.m. Denemarken en de UK, waar tot 30% van de reclamebudgetten naar online gaan. 
2/  De stijging en inburgering van het gebruik van smartphones en tablets zoals de iPad opent nieuwe perspectieven.
Webbedrijven profiteren mee van deze groei.

Een andere specialist wijt de groei aan het feit dat meer en meer bedrijven (zelfs kleinere KMO's) meer en meer behoefte hebben aan een geïntegreerde totaalaanpak. Niet alleen een website dus, maar ook het promoten ervan en een gedegen internet marketing aanpak voor de lange termijn. Dit zegt Fabrice Wuyts van de Proximedia Group.

Zal de groei van  investeringen in de digitale wereld andere sectoren pijn doen? Waarschijnlijk wel. Alhoewel print, radio en TV op vandaag nog onmisbaar zijn in de marketingmix, zullen deze sectoren steeds harder hun best moeten doen om de budgetten van hun klanten te kunnen behouden, laat staan doen stijgen. 

En ook bij Bloovi merken we deze groeiende trend. Als we kijken naar het aantal internet jobs en hun vacatures dan kunnen we deze groei alleen maar bevestigen. En Bloovi bevat op vandaag slechts een fractie van het werkelijk aantal vacatures die op de markt bij webbedrijvenopenstaan. Daarom dat we blijven werken om dé referentie te worden voor het vinden van sollicitanten binnen de de internetsector.

Welke functies worden op vandaag het meest gezocht bij de Belgische webbedrijven? Moeilijk te zeggen. Wat we wel merken is dat de vraag naar online marketing en -communicatie gerelateerde functies sterk stijgt. Samen met de functie als project manager. Commerciële functies blijven dan traditioneel veel gevraagd. 
En zoekt men dan vooral junior, medior of senior profielen? Ook moeilijk te zeggen. Alhoewel we ervan uitgaan dat internetbedrijven vooral op zoek zijn naar mensen mét ervaring, zien we ook dat men wil investeren in juniorprofielen met potentieel om hen zo te laten doorgroeien. Waarschijnlijk omdat het niet altijd evident is om voldoende ervaren mensen te vinden. Bij Bloovi zijn we dus voorstander om internet opleidingen te volgen. Zeker studenten zouden meer voor deze richting moeten kiezen, gezien de groei en vraag. 
Noot: binnenkort organiseren we een korte enquete rond deze zaken. Hou onze mail dus in de gaten.

Je kan hier de top 100 van de Belgische web agencies op Digimedia downloaden.  

Ben je als internetbedrijf nog op zoek naar een internet specialist? Dan kan je hier een vacature plaatsen .
Ben jij een internetspecialist ? Registreer dan hier je CV of solliciteer hier op

Volg Bloovi op Twitter : @blooviof 'like' onze Facebookpagina hier