Foto: Het Belgische Marketing Team bij TravelBird. 

TravelBird, het online vakantie-platform, werd eind vorig jaar gewaardeerd op 140 miljoen euro en scoorde opnieuw een fikse investering van de Samwer-broers (Zalando, Rocket Internet). Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro en wil die op korte termijn laten stijgen naar 300 miljoen euro. Daarnaast wil het uitbreiden naar meer dan 40 landen. Vandaag werken er meer dan 600 mensen bij TravelBird en is het actief in 17 Europese landen. Ook in België. Het doel: de grootste online reisaanbieder van Europa worden. Een verhaal waar we bij Bloovi meer over willen weten. We spraken met Erik Kuijpers, de Belgische country manager van Travelbird, en vroegen hem meer over hun succesvolle marketingstrategie:

Zalando Founders als investeerders

De broers Olivier, Marc & Alexander Samwer zijn bekende internetondernemers en staan aan het roer van Rocket Internet, het succesbedrijf achter onder meer Zalando. De Samwer-broers staan erom bekend om succesvolle businessmodellen over te nemen en te lanceren in alle uithoeken van de wereld.

Zo was Zalando aanvankelijk sterk geïnspireerd op het Amerikaanse Zappos. Maar waren het de Samwer-broers die deze Amerikaanse succesformule kopieerden en naar Europa brachten. Met het succesverhaal van Zalando tot gevolg.

Eind vorig jaar kochten de Samwer-broers zo’n 10 procent van de aandelen van TravelBird. Gezien hun reputatie, een blijk van hun geloof in de groeicapaciteiten van het bedrijf.

Om meer te weten over wat TravelBird nu zo speciaal maakt, sprak Bloovi met de country manager van TravelBird België: Erik Kuijpers. We vroegen hem naar de succesformule, de toekomstplannen en hoe TravelBird erin slaagt om zo explosief te groeien:

Erik, kan je ons wat meer vertellen over Travelbird en jullie groei in ons land?

Erik Kuijpers: bij TravelBird België focussen we op zowel Nederlandstalig als Franstalig België. Samen met een team van bijna 70 collega’s: marketeers, account managers, planners, web editors, customer advisors, community managers, PR managers, etc. Samen zorgen we ervoor dat iedereen goed op elkaar ingespeeld is, zodat we de continue groei van TravelBird in België in goede banen kunnen leiden en elke dag de beste deals kunnen voorschotelen.

TravelBird heeft naar ons inzien een marketing strategie die indruist tegen de rest. Wat doen jullie anders?

Erik: Onze marketingstrategie druist niet zozeer ergens tegen in, maar is wel verfrissend: ons aanbod is eenvoudig en inspirerend. Door ons te focussen op een bepaald aanbod, kunnen we de kwaliteit ook garanderen. We zijn dan ook streng in de selectie van onze deals en meten continu op hygiëne en gastvrijheid van onze aanbiedingen. Daar waar andere reisaanbieders zorgen dat de klant elk detail kan en moet kiezen, willen wij de keuzestress die daarmee gepaard gaat net verminderen. Kwaliteit boven kwantiteit.

"We willen de keuzestress bij het boeken van reizen verminderen. Kwaliteit boven kwantiteit."

Op welke doelgroep focussen jullie vooral?

Erik: Onze doelgroep bestaat uit iedereen die zich wil laten inspireren bij het boeken van een reis. We bedienen iedereen, jong of oud, die nog niet precies weet waar naar toe bij de volgende reis. Onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst 49% van de mensen die online een reis boeken nog niet weet waar ze heen willen gaan. Gemiddeld surfen deze mensen 55 minuten op 17 verschillende websites alvorens ze elk aspect van hun vakantie ingevuld hebben. We richten ons op deze helft van de markt en bieden hen een overzichtelijk en transparant platform waar je in een handomdraai een volledige reis boekt.

"49% van de mensen die online een reis boeken weet nog niet waar ze heen willen gaan."

Op welke marketing kanalen zetten jullie in vooral in? En hoe pakken jullie het aan in ons land?

Erik: TravelBird België hanteert een marketing aanpak met diverse kanalen. Het PR-departement staat in voor contacten met de media, waaronder ook reis-bloggers, maar ook met lifestyle magazines, kranten, radio en TV. De verantwoordelijken voor Affiliate Marketing zetten samenwerkingen op met partners en andere spelers in de e-commerce sector. Hierdoor kunnen beide partijen elkaars bereik gebruiken om zichzelf meer zichtbaarheid te geven via hun platformen.

We zijn daarbij steeds op zoek naar partners die streven naar een win-win situatie en onze aanbiedingen op een leuke manier aan de man kunnen brengen. We maken ook een duidelijk onderscheid tussen Nederlandstalig en Franstalig België om de markt te benaderen. We zien nog heel wat groeipotentieel in de Belgische affiliate-markt.

"Er is heel wat groeipotentieel in de Belgische affiliate markt"

Zo hebben we bijvoorbeeld ook een vlotte samenwerking met TradeTracker om onze affiliate activiteiten in goede banen te leiden. Ondermeer door interessante campagnes op te zetten of het contact met de verschillende publishers vlot te doen verlopen.

Waarom zetten jullie in op affiliate marketing? Wat is de USP hiervan voor jullie?

Erik: Affiliate marketing in België staat eigenlijk nog in de kinderschoenen vergeleken met andere Europese landen. Hoewel het daarom nog niet ons primaire kanaal is, vindt het wel een plaatsje in onze marketing aanpak dankzij enkele duidelijke voordelen.

"Affiliate marketing biedt ons namelijk een uitgelezen kans om naast onze eigen kanalen ook zichtbaar te zijn op een groot aantal andere platformen en websites."

Hierdoor kunnen we dan ook op een aangepaste manier communiceren met verschillende klantengroepen, zoals bijvoorbeeld met onze deals gericht op vrouwen die we aanbieden op Shedeals.be. We kunnen onze klanten dus beter bereiken met de meest relevante deals voor hen. Daarnaast kunnen we samen met de partner ook gemakkelijk meten wat de klant interessant vindt, wat ons toelaat ons aanbod continu te blijven verbeteren.

Hoe slagen jullie erin om mensen naar jullie platform te blijven lokken?

Erik: Klanten ‘lokken’ doen we niet. Wel zien we dat klanten, die TravelBird eenmaal verkend hebben, ook terugkomen naar onze site. Niet in het minst omdat we echt inzetten op kwaliteitsvolle aanbiedingen en een gemakkelijk boekingsproces. Klanten kunnen ons wel vinden via verschillende kanalen: zo zijn we bijvoorbeeld heel actief op sociale media. Maar we zijn ook elders aanwezig: zo hadden we vorige jaar reclamespots lopen op verschillende TV-zenders. We beginnen ook meer in te zetten op PR-activiteiten om te communiceren en aan naambekendheid te winnen.

TravelBird TV Commercial 2014 from TravelBird on Vimeo.

Hoe pakken jullie het aan om klanten te binden aan TravelBird zonder pusherig te zijn?

Erik: Dit klinkt allicht wat melig, maar door elke dag de beste service proberen te geven. Klantgerichtheid is geen holle slogan, maar iets waar we dagdagelijks op inzetten. We staan continu paraat voor problemen van klanten en dit voelen ze ook. Als het duidelijk is dat we er voor hen staan, dan komen ze ook graag bij ons terug. Dat is de beste vorm van customer loyalty! En dat moet je verdienen. Niet zozeer via marketing, maar wel via dienstverlening.

"Klantgerichtheid is geen holle slogan, maar iets waar we dagdagelijks op inzetten."

Niet iedereen is een gans jaar door op zoek om een reis te kopen. Wat doen jullie om toch relevant te blijven?

Erik: Ook al hebben we een kwalitatief maar geselecteerd aanbod, het is wel een heel gediversifieerd aanbod. Daarom zien we dat het ook meerdere doelgroepen aanspreekt, van jong en oud, koppels, vrienden, familie met kinderen, voor een korte break of een langere vakantie, welness om de hoek of op verkenning in China. Onze aanbiedingen zijn en blijven dus eigenlijk heel het jaar door relevant.

Waar wil TravelBird over 5 jaar staan?

Erik: We bestaan eigenlijk nog geen 5 jaar! We zijn in die korte tijd heel hard gegroeid en hebben nu een heel mooie positie uitgebouwd. Die willen we natuurlijk verder uitbouwen: we zijn nog maar net begonnen! We zijn verheugd dat we op deze korte tijd wel al veel waardering en vertrouwen hebben gekregen. Zo won TravelBird de BEcommerce award in 2014 wat onze klanten vertrouwen geeft. Deze richting willen we de volgende 5 jaar zeker verder uit, zodat we kunnen blijven focussen op de beleving die we klanten kunnen geven. “Als je je focust op de klant, dan volgt de rest vanzelf wel!” besluit Kuijpers.

Meer info: travelbird.be

Benieuwd naar de kracht van affiliate marketing? Bekijk dan zeker eens naar wat TradeTracker Belgium voor jou kan beteken.