Een nieuwe blog op Bloovi over conversational marketing. Wat conversational marketing precies is ontdek je alvast hier:

Van roepen naar, tot praten met

De afgelopen eeuw hadden massamedia vrij spel. Marketers voerden promotie voor hun producten door zo luid mogelijk te roepen naar klanten. Klanten waren niet in staat om terug te roepen. Eén aflevering van de tv-serie ‘Mad Men’ volstaat en je snapt het plaatje. Met de komst van het Internet veranderde alles... Vandaag kunnen consumenten niet enkel zelf reageren, ze kunnen je ook de rug toekeren. Ze vinden vlot een andere aanbieder die hen op de wenken bedient. En dan hebben we het niet enkel over de prijs. Het draait vooral om de conversaties.

Tweerichtingsverkeer is de enige weg

‘Conversational marketing’ is niet nieuw. Het gaat over alle beschikbare middelen aanwenden om met je publiek in dialoog te gaan. Dit om te leren, te verbeteren, samen te creëren en uiteindelijk om te verkopen op een duurzame manier. Dat betekent dat je in staat moet zijn om de ‘taal’ van de klant te spreken via de kanalen waar ze zich thuis voelen. Lijkt eenvoudig, maar in de praktijk loopt het vaak mis. Een call center, een enquête of een Facebook pagina blijken lang niet meer te volstaan.

De kloof tussen weten en doen

Zijn klanten een afzetmarkt of respecteer je hen? Roep jij nog steeds naar hen of luister je al? Behandel je hen als consumenten of als vrienden? Conversaties zijn in tegenstelling tot massamedia tweerichtingsverkeer. Als je je publiek niet op die manier benadert, dan zal je verliezen in de eeuw van ‘conversational leadership’. Ja, we hebben massaal de boeken gelezen en we kennen intussen de principes van conversational marketing. Het lijkt op zich eenvoudig. Je voelt het intuïtief aan dat het beter is om die weg te bewandelen. En toch blijven de meeste bedrijven vastklampen aan het eenrichtingsverkeer uit lang vervlogen tijden.

Trip door ‘conversational wonderland’

De hypes in social media waaien voorbij. De boeken komen onder het stof. Maar de klanten gaan steeds verder in hun roep om extreme klantvriendelijkheid. Daarom zal ik de komende maanden bloggen over conversational marketing in de praktijk. Niet als de zoveelste goeroe, wel vanuit mijn persoonlijke ervaring. Niet met buzzwoorden, maar in mensentaal. Als vrienden onder elkaar. Ga mee op deze boeiende trip door ‘conversational wonderland’.

En laat ook zelf van je horen via twitter @stevenpiessens of per e-mail steven@voice.be. Wie weet duikt je idee, voorbeeld of reactie op in deze blog.