Veel bezoekers maar geen kopers op je webshop? Dit is wat je kan doen:

Kenny Van Paesschen
Door Kenny Van Paesschen E-commerce
Veel bezoekers maar geen kopers op je webshop? Dit is wat je kan doen:

Foto: shutterstock.com

De laatste tijd krijgen we van onze klanten regelmatig dezelfde vraag te horen: “Er komen redelijk wat bezoekers op mijn nieuwe webshop, maar ze kopen niet, hoe komt dat?”

Vanuit onze ervaring geven we met plezier onderstaande tips. Wanneer je met Google Analytics werkt, bestudeer eens deze statistieken:

  • Onderzoek je bounce-rate, waar zit die?
  • Op welke pagina verlaten je bezoekers de website?
  • Haken ze af voor ze iets toevoegen aan het winkelwagentje? Kijk dan je productpagina’s en de navigatiestructuur van je webshop na.
  • Haken ze af nadat ze iets hebben toevoegen aan het winkelwagentje? Dan heb je wellicht problemen met je checkout procedure, je betaalmethodes of je levermethodes. We zien bij lanceringen maar al te vaak dat hetgeen wat na het winkelwagentje gebeurt niet voldoende doordacht wordt.

Een aantal algemene tips:

  • Heb je voldoende aanbod? Keuze doet kopen. Belangrijk om het vertrouwen van je klant te winnen, is dat je voldoende aanbod hebt. Je komt namelijk veel professioneler over.
  • Contacteer je klanten. Dit is misschien wel de meest logische tip, bel je klant op of stuur hem een e-mail met de vraag waarom hij of zij niet koopt. Na een paar telefoontjes ben je er meestal uit. In onze webshops recupereren wij zelfs één op vier verkopen op die manier.
  • Onderzoek je winkelwagentje. Staat alle info die je de klant wil geven duidelijk gecommuniceerd? Levertermijn en leverkosten bijvoorbeeld?
  • Zijn je bezorgkosten redelijk? Dit is namelijk één van de grootste redenen voor het afhaken. Leverkosten zijn een drempel, maak deze dus zo laag mogelijk.
  • Een raad die ik steeds meegeef is de volgende: €3,95 is klein geld, €4,95 is een briefje.
  • Welke levermethodes heb je? Enkel thuislevering of ook ophaalpunten? Wij zien nu dat 1/5 van alle orders die bij ons vertrekken naar een ophaalpunt gaan. En daar zit een duidelijk stijgende trend in. Wanneer je een fysieke winkel hebt, laat dan ook je klanten daar ophalen.
  • Heb je voldoende betaalmethodes? Visa, Mastercard en Paypal zijn algemeen aanvaard. Voor België is er voornamelijk Bancontact, maar ook de betaalknoppen van KBC, ING en Belfius worden veel gebruikt. In Nederland is het eenvoudig: iDeal. Voor Duitsland heb je dan weer Sofort zeker nodig. In Frankrijk is er dan nog Carte Bleu, eigenlijk is dat hetzelfde als VISA, maar de andere naamgeving is toch een belangrijke nuance.
  • Is je klantendienst pagina goed uitgewerkt? Hier zien we klassiek ook altijd veel verkeer. Sommige klanten zoeken op deze pagina’s meestal nog naar vertrouwen alvorens ze gaan converteren. Het is belangrijk dat dit goed en duidelijk is uitgewerkt.
  • Ben je bereikbaar? Hoe kan de klant je contacteren? Is dat duidelijk gecommuniceerd? Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, zorg dan ook dat dit duidelijk op je webshop staat.
  • Heb je top-sellers? Zorg dan dat je bezoekers binnen een drietal klikken deze producten kunnen bereiken. Beveel deze producten aan op zoveel mogelijk manieren. Zet ze bijvoorbeels duidelijk op de homepage van je webshop.
  • Is je webshop volledig mobiel compatibel? Indien dit niet het geval is: dringend aanpassen! Wij zien namelijk dat bij mooi weer in het weekend maar liefst 60 tot 75% van het verkeer mobiel is.
  • Heb je reviews op je pagina? Indien niet, er zijn tegenwoordig voldoende oplossingen op de markt om dit snel en eenvoudig te doen. Bijkomend worden de meest van deze tools ook nog eens als “rich content” gelezen door Google. Wat voor de befaamde sterretjes in de zoekresultaten zorgt.
  • Heb je een certificaat of vertrouwenslabel? Deze labels winnen steeds meer aan populariteit en bekendheid bij de consument. Zeker het overwegen waard.
  • In een startfase is het soms ook niet slecht om naar je klanten toe te gaan. Bijvoorbeeld een stand op een evenement of een pop-up winkeltje. Je ontmoet er je klanten persoonlijk en de feedback die je dan krijgt is vaak heel leerrijk.
  • Test ook met verschillende soorten e-marketing. Verstuur nieuwsbrieven, maak eens een advertentie op Facebook, test met Google Adwords en Google Shopping.

Enkele tips voor goede productpagina’s:

  • Heb je veel dubbele inhoud? Dan kan dit al een probleem zijn. Je trekt wel bezoekers aan maar ze zijn dan eigenlijk van lage kwaliteit.
  • Varieer voldoende in productnamen en omschrijvingen. Denk daar écht over na in plaats van zomaar wat te kopiëren.
  • Wat voor foto’s heb je bij je producten staan? Zeggen de foto’s voldoende? Kunnen je bezoekers zich bijvoorbeeld makkelijk inbeelden hoe groot het product is?
  • Een “cleane” foto op een witte achtergrond is mooi, maar mist vaak elke nuance van beleving. Plaats daarom ook foto’s van je product tijdens het gebruik ervan of leg het naast andere voorwerpen. Fotografeer je product ook in verschillende hoeken en posities. Maak je foto’s allemaal dezelfde grootte, anders staat dit slordig.
  • Hoe bouw je je productomschrijvingen op? Structureel raden wij aan om eerst een geschreven alinea van ongeveer vier lijnen te schrijven. Gebruik hierin zoveel mogelijk sleutelwoorden. Indien er synoniemen bestaan voor je product, gebruik die dan zeker ook in die tekst. Belangrijke woorden kan je vet zetten (tussen HTML <strong> tags), Google begrijpt dit.
  • Na deze geschreven alinea maak je een “bullet list” met de belangrijkste kenmerken. Vaak herhaal je voor een stuk maar, het is nu eenmaal bewezen dat sommige van je bezoekers het tekstje zullen lezen, andere gaan direct voor het lijstje.

Ik heb natuurlijk de waarheid niet in pacht, maar de ervaring leert me dat de meeste van bovenstaande tips zeker zullen bijdragen tot meer verkopen op je webwinkel. Veel succes!