Vente-Exclusive.com: Een Belgisch M-commerce succesverhaal - INTERVIEW

Vente-Exclusive.com: Een Belgisch M-commerce succesverhaal - INTERVIEW
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 17 oktober 2014

De klant centraal zetten bij alles wat je doet en UX optimaliseren hiervoor dat is wat telt bij Vente-Exclusive.com. Bloovi sprak met Wouter Cuypers, Head of Mobile & Big Data bij Vente-Exclusive.com. Op 20 november spreekt Wouter op Mobile Day.

Wie is Vente-Exclusive?

  • Opgericht in 2007
  • Benelux marktleider in online flash sales
  • Meer dan 3 miljoen leden in België, Nederland en Luxemburg
  • 120 werknemers verspreid over 2 locaties in Brussel en Amsterdam.
  • Brussel en Amsterdam hebben elk apart hun marketing en customer care afdelingen.
  • In september gemiddeld 5.000 bestellingen per dag. Met pieken tot 8.000 en meer
  • De omzet voor 2014 wordt geschat op 60 miljoen euro.

Wouter, wat houdt jouw job als Head of Mobile & Big Data, precies in?

Wouter: Het is een fantastische job en best gevarieerd, van typische product management taken zoals beschrijven wat er moet ontwikkeld worden en de opvolging van de projecten, tot het bepalen van onze IT/e-commerce strategie, business analyse, people management en ook geregeld een presentatie geven.

 

Wat zijn de grote uitdagingen voor Vente-Exclusive.com?

Wouter: We moeten de juiste prioriteiten kiezen in functie van de klant om steeds een optimale gebruikerservaring te garanderen. We willen één van de meest innoverende en vooruitstrevende e-commerce bedrijven zijn in de Benelux en dan moet je luisteren naar je klanten. Talent vinden en aanwerven, relevanter worden naar onze klanten toe, en omgaan met een platform dat steeds complexer wordt, zijn absoluut vereistes om daar te geraken.

We zijn er van overtuigd dat als je in België voor een e-commerce bedrijf wil werken als IT-er of online marketeer, er geen betere plaats is om te werken dan bij ons. Wij doen zaken op het vlak van logistiek, mobile en big data waar veel andere partijen alleen maar van kunnen dromen. Meer hierover uiteraard op Mobile Day.

Over het verschil met Nederland, verschilt het koopgedrag grondig van België op vlak van Mobiele en desktop aankopen?

Wouter: Voor Nederland registreren we relatief meer aankopen via Mobiele toestellen dan in België. Maar de Nederlanders doen ook vaker aan window-shopping bij Vente-Exclusive.com. Vergeleken met Belgische surfers bekijken zij veel meer producten en kijken zij meer rond alvorens tot een aankoop over te gaan. Maar de Nederlanders zijn dan ook verwend met sterke concurrenten als Wehkamp en De Bijenkorf. Ook zijn er opmerkelijke verschillen in merk voorkeuren per regio.

Kan je er een percentage op plakken op de sales die voortkomen uit jullie apps?

Wouter: Ruim een kwart van onze bezoekers komen en kopen via de apps voor iPhone, iPad en Android. Maar veel klanten verkiezen om de website te gebruiken op hun mobiel toestel. Als we deze twee optellen komen we ruim aan de helft van de bezoekers. Meer info over deze indrukwekkende cijfers volgt op Mobile Day.

Er wordt al jaren gezegd dat iOS gebruikers meer spenderen dan gebruikers van andere besturingssytemen. Zien jullie deze trend ook?

Wouter: Niet in average order value, maar wel in het conversieratio. De iPad converteert zo goed als de website of zelfs beter, de iPhone een stukje minder en Android nog een stukje minder. In totaal volume is iOS ook groter dan Android omdat we simpelweg meer iOS gebruikers hebben.

Evolueert België nu sneller op vlak van E-commerce dan tijdens de afgelopen jaren?

Wouter: We zien in België duidelijk een versnelde inhaalbeweging naar online aankopen. In Nederland staan ze al een stap verder en zien we duidelijk een verschuiving naar mobiel om online aan te kopen. Dat is omdat de Nederlanders veel sneller zijn begonnen met het aankopen van smartphones en tablets. Bijna 3 op de 4 Nederlanders had vorig jaar al een smartphone, in Belgie is dat een stuk lager maar we we zijn bezig aan een inhaalbeweging.

Breidt Vente-Exclusive.com zijn domeinen nog verder uit?

Wouter: Wij kijken voortdurend naar nieuwe opportuniteiten die aansluiten bij de vraag en behoeften van onze leden. Momenteel zijn we druk bezig met het uitbreiden van onze travel categorie. De eerste resultaten daarvan zijn zeer beloftevol.

Wat blijft voor Vente-Exclusive.com een grote uitdaging?

Wouter: Aan de aanbod kant proberen we om nog meer variatie en aanbod te creëren want de
vraag is enorm. Langs de andere kant moeten we er voor zorgen dat we onze klanten nog beter kennen en hen op het juiste moment de beste deal voorstellen.

Heb je tips voor de Bloovi lezers rond online marketing voor M-commerce spelers?

Wouter: Bezoekers komen als maar vaker via een mobiel toestel. Daarom is cross-device-tracking van groot belang. Je marketing zal je klanten moeten kunnen volgen naar mobiele kanalen om hun aandacht te blijven vragen. Maar het is niet omdat iets kan, of een goed idee lijkt dat het ook werkt. Dus je moet de activiteit van je gebruikers goed meten. En dat over de verschillende kanalen heen want we zien meer en meer multi-channel gedrag. Ten slotte is het een goed idee om je leden proactief te betrekken bij de ontwikkeling van je kanalen.

Wat ik zeker nog mee wil geven is de belangrijkheid van het in te spelen op de gebruikers ervaring. De klant staat centraal en de user experience dat deze bij ons ervaart is echt key voor Vente-Exclusive.com.

Wouter, bedankt voor dit fijne interview en we kijken alvast hard uit naar jouw speech op Mobile Day!

Tags: , , .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel