Verkoop Belgische webwinkels zal 34 Procent stijgen tijdens eindejaarsperiode

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Verkoop Belgische webwinkels zal 34 Procent stijgen tijdens eindejaarsperiode

De onlinewinkels en de bedrijven die actief zijn in de verkoop op afstand verwachten dit jaar een aanzienlijke stijging van de verkoop tijdens de eindejaarsperiode. Volgens een studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, zou de omzet binnen de sector daardoor met meer dan 34% stijgen. Modeartikelen en accessoires zullen in december 2014 ongeveer twee derde van de onlineverkopen vertegenwoordigen.

Recordverkopen volgend weekend

Black Friday is de dag na Thanksgiving, een feest dat aanstaande donderdag in de Verenigde Staten wordt gevierd. Deze dag luidt eveneens het begin in van de periode van de eindejaarsaankopen. Onlinehandelaars beschouwen vrijdag 28 november dan ook als één van de beste dagen op vlak van verkoopcijfers.

De zeer sterke toename van de verkoop tijdens deze periode heeft ook een impact op de Belgische handelaars. Niet enkel Black Friday, maar ook het hele weekend, met ook ‘Cyber Monday’ op maandag 1 december, lijkt veelbelovend te zijn.

12,54 % van jaaromzet uit eindejaarsperiode

Voor deze gelegenheid heeft BeCommerce een onderzoek uitgevoerd bij Belgische organisaties die actief zijn in de onlinehandel om de trends voor de eindejaarsperiode van 2014 te voorspellen. Uit de resultaten van deze enquête blijkt dat de onlinehandelaars die in België actief zijn duidelijk hogere verwachtingen koesteren.

Zo verwachten ze tijdens de eindejaarsperiode van 2014 een omzet van €276 miljoen (tegenover €206 miljoen in 2013), en een mondiale omzet die geraamd wordt op bijna €2,2 miljard. De eindejaarsaankopen zullen dus 12,54 % van hun totale omzet vertegenwoordigen (tegenover 10,83% in 2013).

Hoewel de kerstperiode (die loopt van 7 tot 31 december) voor de onlinehandelaars de belangrijkste periode blijft in termen van verkoop (31,88% van de eindejaarsverkopen, tegenover 27,25 % in 2013), verwachten zij dit jaar ook een sterke toename van de verkoop tussen 2 en 6 december, vlak voor Sinterklaas (4,13% van de eindejaarsverkopen, tegenover 3,60% in 2013) en tijdens de dagen vanaf Black Friday tot Cyber Monday, die respectievelijk op 28 november en op 1 december vallen (5,37% van de eindejaarsverkopen, tegenover 1,62% in 2013).

Modeartikelen en accessoires meest populair

Op de vraag welke producten zij tijdens de feestdagen het meest verkopen op hun websites vermelden de onlinehandelaars vooral modeartikelen en accessoires (62,50 %). Daarna volgen cosmetica en schoonheidsproducten (30 %), keukenaccessoires (25 %), decoratieartikelen (20 %), multimedia en elektronica (15 %), voedingsmiddelen (12,5 %) en boeken, tijdschriften, cd's, dvd's en Blu-Ray (10 %).

De consumenten vermelden als belangrijkste voordelen van online winkelen tijdens de feestdagen dat webwinkels altijd open zijn (88 %), een gemakkelijkere manier van shoppen aanbieden (63 %), winkelstress vermeden wordt (55 %), dat online winkels een ruimer aanbod hebben (50%), tijdwinst opleveren (45%) en de drukte van de menigte in de winkels vermeden wordt (38%).

Meer info: Becommerce