tot einde Super Early Bird korting Laatste kans op € 100 korting

Vernieuwen in een tijdperk van transformatie. Waarom Bloovi een nieuwe gedaante kreeg:

Magali De Reu
Door Magali De Reu Innoveren
Vernieuwen in een tijdperk van transformatie. Waarom Bloovi een nieuwe gedaante kreeg:

Founding CEO Marnik D'Hoore en Content Manager Thomas Van den Elzen

Stilstand is achteruitgang. En in een tijdperk waar alles transformeert, beweegt het ook binnen Bloovi. Daarom pakken we vanaf 1 januari 2017 uit met een nieuwe identiteit die naadloos aansluit bij de lezer van vandaag én morgen. Wat jij als Bloovi-lezer mag verwachten? Bloovi-redactrice Magali De Reu vroeg het aan Founding CEO Marnik D’Hoore en Content Manager Thomas Van den Elzen tijdens een openhartig gesprek.

Disruptief en exponentieel tijdperk

Peter Hinssen vertelt het tijdens zijn talks en in zijn boeken, en natuurlijk heeft ook een platform als Bloovi het begrepen: digitaal is het nieuwe normaal. “Alles verandert en de snelheid van nieuwe ontwikkelingen neemt exponentieel toe”, steekt Marnik van wal. “In een disruptief tijdperk waar fenomenen zoals ook het connected ‘Internet of Things’ de klok slaan en gevestigde waarden in verschillende sectoren worden aangevallen, konden ook wij niet blijven stilzitten met onze voorgaande identiteit en waardepropositie.

Marnik heeft het zonder twijfel over de nu voormalige positionering van Bloovi, dat zich richtte op de digitale professional. ‘Hét Platform voor de Digitale Pro’, las tot vorige maand nog de slagzin bovenaan de website. In 2015 lanceerde de ondernemer ieLon, een contentplatform dat zich richtte op ondernemers. “Ik maakte me schuldig aan nichedenken”, blikt Marnik terug. “Op een gegeven moment zag ik dan ook in dat er een te grote overlap was tussen ieLon en Bloovi. Zeker toen hoe langer, hoe meer duidelijk werd dat heel veel Bloovi-lezers zichzelf niet beschouwen als digitale professional. De grootste gemene deler die deze Generation D heeft, is dat ieder van hen in aanraking komt met zowel het digitale, transformatieve en het innovatieve."

“Het is gewoonweg logisch dat ook niet-digitale pro’s hun gading vinden op Bloovi”, geeft Thomas aan. “We zijn in 2012 gestart als jobplatform voor overwegend digitale profielen, maar in de loop van afgelopen jaren is ons doelpubliek aanzienlijk verbreed. Dat komt omdat we keihard hebben ingezet op contentcreatie. Daardoor hebben we een steeds groter bereik kunnen realiseren. Het is dan ook logisch dat onze doelpubliek en identiteit mee evolueren".

Veranderingen op inhoudelijk vlak

Marnik vertelt enthousiast over hoe het inhoudelijke van Bloovi een letterlijke vertaling moet worden van haar nagelnieuwe identiteit. “Alle content moet relevant zijn en vooral de impact tonen van al die veranderingen op vlak van onze vier nieuwe pijlers: ondernemen, innoveren, marketing en persoonlijk groeien”, bevestigt hij. “Ook onze events zullen op die thema’s gestoeld zijn.”

"Branded content kan pas waardevol zijn als je die op dezelfde kritische manier behandelt als redactionele content"

“Naast de uitbouw van onze redactie, zit de evolutie van onze branded content in de lift,” vertelt Thomas, “waarin we steeds blijven evolueren. Voor branded stukken werd er zelfs een eigen divisie binnen Bloovi opgericht, genaamd Bloovi Studio. We vinden het wel belangrijk dat  ons redactieteam betrokken blijft bij het bedenken van de ideale invalshoek van branded content artikels. Het kan contradictorisch klinken voor heel wat journalisten - maar je kunt pas impact maken met branded content als je die op dezelfde kritische manier behandelt als redactionele content. Ik bedoel daarmee dat je enkel branded content kan posten die écht bij je identiteit past en dat je altijd moet mikken op een meerwaarde. Als dat soms wil zeggen dat bepaalde klanten geweigerd worden, dan is dat zo. Het is beter om je eigenheid te bewaren en te zorgen voor een echte win-win. Als er geen match is met het Bloovi publiek, dan komt zo'n artikel er simpelweg niet. Ondanks dat we branded content duidelijk labelen, zijn het vaak onze best gelezen of meest gedeelde artikelen. Zelfs al is een artikel gelabeld als 'branded' - als lezer mag je niet het gevoel krijgen dat het een promopraatje is.”

Geen eenheidsworst

Tijdens het gesprek wordt telkens duidelijker hoe Bloovi ernaar streeft om met zowel betalende als redactionele content haar eigen stempel te drukken op dit transformatieve tijdperk. Toegegeven, er zijn wel meer journalistieke partijen bezig met vernieuwing. Maar daarvan lijkt het mediabedrijf zich echter te distantiëren.

“Wij hebben niet de ambitie om ons te ontpoppen tot louter een journalistiek kanaal”, zegt Marnik overtuigd. “Het is niet onze bedoeling om als eerste de allernieuwste actualiteit te brengen. Grote uitgevers en mediabedrijven mikken op volumes. Als 100% onafhankelijk platform schrijft Bloovi liever verhalen die uniek zijn en brengt bijgevolg soms minder stukken op één dag.”

Marnik D'Hoore en Thomas Van den Elzen

“Nieuws over start-ups, straffe innovaties of opmerkelijke technologieën zijn nog steeds een onderdeel van Bloovi, maar we willen tegelijkertijd meer diepgang creëren”, licht Thomas toe. “Nieuws schrijven kan iedereen, zeker als het gaat om valse berichten waarvan de authenticiteit niet wordt geverifieerd. Bovendien staat het in de sterren geschreven dat nieuwsjournalistiek in haar traditionele gedaante zal worden geautomatiseerd. Met Bloovi willen we geen eenheidsworst zijn, maar kritisch reflecteren hoe we als platform meer context kunnen bieden. Het is onze ambitie om verder te gaan dan het brengen van soms oppervlakkige nieuwsberichten. Daarom zullen we ook meer inzetten op onze eigen reportages en diverse nieuwe formats.”

Resultaat van data en mens

Over dergelijke beslissingen en veranderingen ga je als bedrijf uiteraard niet over één nacht ijs. Het nieuwe Bloovi is het resultaat van een maandenlang proces met verschillende inspiratiebronnen. Het Bloovi-duo ziet de voorgaande maanden als een grote leercurve, waar ook haar freelance medewerkers zoals redacteur Mischa Verheijden actief aan mee bouwden. “Onze vernieuwde propositie komt inderdaad voort uit een team effort”, knikt Thomas.

“Bloovi 2.0 is ontsproten uit het brein van verschillende mensen en is dus allesbehalve een one-man-show.”

“Dicht bij onze community staan en weten wat er leeft bij zowel onze medewerkers als het publiek is essentieel, maar je kan niet enkel redeneren op basis van je buikgevoel”, kaart Marnik aan. “Zo hebben we afgelopen maanden geïnvesteerd in een reeks tools, en werden er bergen data gecapteerd om ook daaruit conclusies te trekken. En te gaan evalueren hoe we kunnen beantwoorden aan een generatie die digitaal onlosmakelijk is verbonden met zijn leven, werk en toekomst.”

“Het nieuwe Bloovi staat dan ook in het teken van transitie”, verduidelijkt Thomas nog. “Transitie zien, begrijpen en mee-maken.”