Opinie: KLM-tweet zorgt voor social media rel. Waarom de tweet een domme zet was

Opinie: KLM-tweet zorgt voor social media rel. Waarom de tweet een domme zet was
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 1 juli 2014

Als Nederlander getrouwd met een Mexicaanse vrouw en twee schitterende Mexicaans- Nederlandse kinderen, heb ik erg genoten van de wedstrijd. Toen ik mijn online krant opende om heerlijk wat na te genieten van de wedstrijd, vond ik echter slechts controversie over een Tweet van een van de grootste bedrijven van Nederland: KLM.

Voor het geval je hem niet gezien hebt: 

Wat is er nu verkeerd met deze tweet?

Je kunt er alleen maar mee verliezen

KLM is een wereldwijd bedrijf, dat passagiers uit alle delen van de wereld vervoerd. De Tweet kan in de trant van leedvermaak misschien leuk zijn voor Nederlandse passagiers, maar voor de niet-Nederlanders kan hij arrogant overkomen, en voor Mexicanen zelfs agressief. Met zo´n klein percentage Nederlandse reizigers, wat kun je er eigenlijk mee winnen?

Adios Amigos is geen typisch Mexicaanse uitdrukking

Adios amigos, hoewel Spaans, is absoluut geen Mexicaanse uitdrukking en heeft dus geen culturele binding met het land. Adios amigo wordt gebruikt in een liedje van Jim Reeves in 1964, maar dat was ook geen Mexicaan.

Het stereotype plaatje is eerder onwetendheid

Door gebruik te maken van de “native” Mexicaan bij het departure bordje, getuigt KLM van een vrij beperkte blik op de wereld. KLM mag misschien denken dat Mexico nog altijd over sombrero´s en snorren gaat en dat het plaatje niks verkeerds doet. De waarheid is echter dat zo´n beperkte blik op de wereld slechts een teken van onwetendheid is, en door sommigen zelfs als racistisch gezien wordt.

Waar het eigenlijk om gaat

KLM is een wereldwijd bedrijf en zou zich ook zo moeten gedragen. Hun uitingen moeten weerslag vinden bij een globaal publiek. Deze wereldkampioenschappen gaan over landen, maar nog veel meer over een unieke wereldwijde passie: voetbal. Waarom focus je dan als bedrijf op winnen of verliezen? De einduitslag even achterwege gelaten hebben beide teams ons een schitterende anderhalf uur bezorgd.

Hier is een Tweet van mij voor Mexico: “Un sincero gracias Mexico por un excelente juego”. #GraciasMiSeleccion #NEDMEX

Wat denk jij over de tweet van KLM? 

Tags: , , , , .



Over Joost Van de Velde


Joost Van de Velde

Founder van ktc, boutique bureau voor digitale transformatie. Nieuwe digitale bedrijfsconcepten en design geörienteerde digitale producten. Generalist met speciale interesse in automotive, pharma en verzekeringsindustrie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel