Waarom een mobiele webshop meer is dan een aangepast design

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
Waarom een mobiele webshop meer is dan een aangepast design

Bron foto: Shutterstock

Dat een webshop goed bruikbaar moet zijn op een mobiel apparaat, weet iedereen wel al. Belgen shoppen steeds meer via hun smartphone. Je webshop moet toch zeker de test van Google doorstaan. Dat betreft het design en de gebruiksvriendelijkheid. Maar hoe zorg je er nu voor dat je net de zaken die relevant zijn, toont aan je gebruiker? Want plaats heb je niet op overschot op een mobiel scherm.

Mobiele bezoekers zijn anders

Wie je webshop vanop z’n smartphone bekijkt, zit veelal in een andere situatie dan een desktopbezoeker. Bijvoorbeeld op de trein, tijdens het wachten bij de dokter of in de winkel. Ze bevinden zich dus niet in de ideale omstandigheden om uitgebreid te shoppen. Ze zijn eerder op zoek naar informatie. Denk maar aan iemand die in de winkel van je concurrent staat en dan op z’n smartphone wil kijken of jij ook een bepaald product aanbiedt. Een onmiddellijke aankoop vindt niet plaats, maar toch zijn zo'n bezoekers op lange termijn erg waardevol. 

Mobiele gebruikers zijn dus op zoek naar informatie. Kan je hen dat op een aangename manier aanbieden? Dan is de kans dat ze later bestellen bij jou groot. Dat doen ze dan meestal via hun desktop.

Mobielvriendelijke website Google test

Hoe richt je je mobiele webshop in?

Omdat mobiele gebruikers zich vooral nog oriënteren en zoeken naar informatie, is het een slecht idee om belangrijke informatieve blokken te laten vallen of naar onder te plaatsen. Een veelgemaakte fout bij mobiele webshops is het weghalen van de reviews, maar die zijn net enorm relevant voor mobiele bezoekers! Voorzie in de eerste plaats duidelijke, grote foto’s en daarna productdetails, omschrijvingen en reviews.

Synchroniseren?

Aangezien alsmaar meer aankopen een gevolg zijn van een cross-device aankoopproces mag je verschillende apparaten vooral niet meer als aparte eenheden beschouwen. Ze moeten samen één geheel vormen en je gebruiker of klant is het bindmiddel. Zoals ik al aangaf, zijn mobiele bezoekers volop aan het oriënteren en informeren: Ze bekijken producten en voegen items toe aan een vergelijking. Als ze een tijdje later verdergaan met hun aankoopproces op een ander apparaat, is het dan ook gebruiksvriendelijk als de producten die ze eerder bekeken of toevoegden aan hun winkelmandje, eenvoudig terug te vinden zijn. Dat is echter niet zo vanzelfsprekend. Je klant moet dan al over een account op je webshop beschikken. Bezoekers een account laten aanmaken en hen laten inloggen is dus de boodschap. Communiceer duidelijk naar je klant de voordelen van een account, maak het aanmaken zo eenvoudig mogelijk door bijvoorbeeld een login via social media aan te bieden en geef eventueel een extra incentive, zoals korting of gratis verzending.showrooming versus webrooming

Mobiel ook voor fysieke shops

Dat mobiel belangrijk is voor webshops spreekt voor zich, maar het is ook interessant voor de klassieke winkels. Zo’n 65% van de consumenten zegt aan “webrooming” te doen. De vrees van fysieke winkels dat mensen enkel komen rondkijken en achteraf online bestellen, is dus niet helemaal terecht. Net het omgekeerde is waar. Moderne consumenten oriënteren zich eerst online om vervolgens offline te kopen. Hoe ze dat doen? Met hun smartphone natuurlijk! Heb je dus fysieke verankeringen? Maak dat dan duidelijk in je mobiele shop, waarschijnlijk dat ze graag eens bij je langs komen.

Welke tips ga jij toepassen?