Voor hen die het nieuws even niet hebben gevolgd: een groot aantal beroemdheden zijn vrijdagochtend ontwaakt in een wereld waar minder mensen hen interessant vinden. Instagram heeft grote kuis gehouden in het gebruikersbestand door inactieve, valse en spam accounts te verwijderen. Meer nog, deze reiniging ( ‘purge’) is een sterk signaal naar adverteerders dat Instagram sterk in zijn schoenen staat en ook zal blijven groeien zonder valse accounts.

Instagram's account verloor 18,9 miljoen volgers

Hoeveel accounts er precies zijn verwijderd is niet helemaal duidelijk. Maar dat er het er heel wat zijn mag duidelijk zijn; zo verloor Instagram’s account zelf 18,9 miljoen volgers, oftewel ongeveer 30%. Justin Bieber verloor een goede 3,5 miljoen oftewel ongeveer 15% van zijn totaal aantal volgers. Deze cijfers liegen er niet om: Instagram heeft stevig huisgehouden in haar aantal gebruikers.

Grappige anekdote die nog het vermelden waard is: men weet al langer dat je volgers kan kopen om zo je aantal volgers gevoelig op te krikken en sommigen hebben dit blijkbaar ter harte genomen. Zo is het verlies bij de grootste verliezer om weg te zinken van schaamte: hij ging van 3.660.468 volgers naar 8. Oeps!

Waarom nu? 

Maar over de timing van deze ‘purge’ rijzen ook vragen. Is het een sublieme strategische zet om het reeds negatieve sentiment omtrent Twitter wat meer voeding te geven? Het aantal Twitter- en Instagram gebruikers liggen op dit moment erg dicht bij elkaar, en dit zorgt voor wrevel tussen de twee sociale netwerken. Met het verwijderen van fake-accounts lijkt Instagram met de spierballen te rollen in de richting van Twitter.

Twitter is in anderhalve maand een kwart minder waard geworden, met aandelen die rond de 50 euro stonden en nu gezakt zijn tot rond de 38 euro. Op hetzelfde moment is Dick Costello als CEO van Twitter meerdere malen onder vuur komen te liggen voor zijn inadequaat optreden als leider. Ook het plan om inkomsten te gaan zoeken bij ‘logged-out’ gebruikers die Twitter dagelijks raadplegen (in totaal ongeveer een 600 miljoen users) lijkt een teken aan de wand dat de groei van geregistreerde gebruikers maar niet uit het sukkelstraatje lijkt te geraken. (Groei: Q2: 6,2% Q3: 4,8% Q4: ???)

Deze groei is al langere tijd aan het dalen met een gebruikersteller die op dit moment ongeveer staat op 284 miljoen. En alsof dit nog allemaal niet genoeg is, is er ook onlangs een studie uitgekomen die aantoont dat het engagement van gebruikers op tweets in dalende lijn is. 



Instagram heeft de wind in de zeilen

Op hetzelfde moment zijn de laatste maanden voor Instagram één en al top geweest. Het aantal gebruikers is gestegen tot 300 miljoen en het heeft zo Twitter voorbijgestoken in aantal gebruikers. De groei is van 200 miljoen naar 300 miljoen gegaan in minder dan een jaar. Met andere woorden: de groei lijkt te versnellen integenstelling tot die van Twitter. Ook het engagement van gebruikers op posts is veel hoger dan het engagement op tweets. En als klap op de vuurpijl kwam Citibank vrijdag naar buiten met een nieuwe valuatie voor Instagram, die niet 19 miljard dollar waard zou zijn maar 35 miljard dollar, waarmee Instagram nu ook in waarde groter is dan Twitter (Twitter wordt geschat op ongeveer 23 miljard dollar).

Foto: de 100 meest gevolgde account op Instagram

Ik denk dat deze ‘purge’  gezien mag worden in een groter geheel waarbij de aanval is ingezet op Twitter: durven zij het ook aan op dit moment schoonmaak te houden in hun gebruikersbestand waarvan er zonder twijfel ook een goed aantal vals zal zijn? En indien niet: zullen adverteerders hierop anders reageren? Strategisch gezien slaat Instagram alleszins op het juiste moment toe. Want niemand geeft graag geld uit aan iemand die niet blijkt te bestaan!

Bronnen: