Iedereen kent studio 100. Of toch, haar producten. In de Benelux zijn K3, Maya de Bij en Wickie de Viking bijna cultureel erfgoed en velen zingen met plezier liedjes mee. Toch een knappe prestatie, er zijn weinig bedrijven die hun product zo veel bekendheid kunnen geven. Maar tijden veranderen en traditionele verdienmodellen worden elke dag op de proef gesteld. Hoe zit dat bij Studio100? Een van de grootste bedrijven van België?

Alles draait om figuren

Studio 100 draait niet uitsluitend om K3 die liedjes zingt of de televisiereeks Maya De Bij. Studio 100 omvat ook 5 pretparken, musicals, 2 tv-zenders, tal van merchandising producten en zelfs een eigen dans-zangschool. Centraal bij al die activiteiten zijn de figuren.

Denk maar eens aan de pretparken: die hebben meer te bieden dan gewoon hun attracties. Het zijn echte belevingsparken waar kinderen hun helden kunnen ontmoeten. Ook worden op Studio 100 TV allerlei reeksen, films en videoclips van het bedrijf zelf getoond. Dankzij haar figuren staan Studio 100's productielijnen dus steeds met elkaar in verbinding. En dat biedt enorme voordelen: als K3 populairder wordt, zullen ook meer mensen naar Plopsaland gaan, producten kopen, naar Studio 100 TV kijken…

Het succes van 1 figuur heeft dus invloed op alle activiteiten. Al werkt dat natuurlijk ook zo in de omgekeerde - en dus negatieve - richting. Als een figuur plots minder succes heeft, dragen de andere producten van Studio 100 daar mee de gevolgen van.

IJzersterke contentmarketing

Studio 100 is een voorbeeld van ijzersterke contentmarketing. Haar figuren vormen daarbij de content. Content die zo goed is dat mensen ze delen, fan worden en zelfs willen betalen om te kunnen kijken. Een bekend voorbeeld daarvan is de 'K3 zoekt K3' show.

Akkoord, die show zou je kunnen beschouwen als een Studio 100-reclamespot van 10 weken lang, maar er keken wel miljoenen mensen naar. Waarom? Gewoon, omdat het zo leuk was. Conclusie: Studio 100 schakelt de figuren in als productreclame, wat blijkbaar uitstekend werkt.  

En onthoud: als 4 miljoen mensen naar een tv-programma kijken dat langer dan een uur duurt, dan zijn ze vast ook bereid de getoonde producten te kopen. Dat bewezen de K3-regenboogjurkjes: die waren in één dag uitverkocht.

Studio 100 besefte pas laat dat digitaal een must is

Tijden veranderen, en dat stelt ook Studio 100 voor uitdagingen. De cd-verkoop neemt af en programma's als Spotify en iTunes leveren je als artiest niet veel geld op. Bovendien is het aantal tv-zenders gigantisch toegenomen, waardoor de kijkcijfers zijn gedaald. Zo haalde Kabouter Plop vroeger tot wel 600.000 kijkers, terwijl daar vandaag minder dan 10.000 van over blijven.

Hoe gaat een bedrijf dat hiervan moe(s)t leven daarmee om? Studio 100 bewandelt in de toekomst 2 paden. Allereerst gaat ze zich richten op sectoren die minder onderhevig zijn aan de digitale veranderingen. Optredens en pretparken, want die zijn niet te vervangen door smartwatches en iPhones. Ja, het bedrijf leek tot vandaag de digitale revolutie te ontwijken.

Ten tweede heeft Studio 100 toch beseft (te laat, beweren ze zelf) dat ze mee op de trein moesten springen. Want haar doelgroep (kinderen) wil de producten ook op digitale wijze kunnen bereiken en gebruiken. Erg belangrijk voor het bedrijf: de kinderen moeten fan blijven van de figuren. Als MegaMindy of Wickie de Viking niet te vinden zijn op het internet - ondanks het feit dat kinderen ook online aanwezig zijn - dan stuikt het volledige bedrijfsmodel van studio100 in mekaar.

Het antwoord: digitaal platform Wanagogo 

Iets meer dan een jaar geleden lanceerde Studio 100 “Wanagogo”, een digitaal platform voor kinderen waar veel te beleven valt: spelletjes spelen, shows zien van artiesten, films en series kijken, ... Met een maandelijks abonnement kon je dat allemaal gratis.

Bovendien konden ouders volgen wat hun kinderen doen via een apart ouder-account. Een grote investering die duidelijk een noodkreet was om in de leefwereld van kinderen te blijven. Het lijkt me ook een erg goed project. Toch zijn er nog geen concrete cijfers bekend, dus is het een groot vraagteken of dit avontuur zal slagen.

Focus op YouTube

Daarnaast heeft Studio 100 begrepen dat kinderen (of ouders) ook op Facebook en vooral YouTube zitten. Daarom heeft elk figuur een YouTube-kanaal waar veel op te zien valt. Complete afleveringen, backstage reportages, vlogs, … die kanalen scoren enorm goed! Het kanaal van K3 heeft meer dan 130.000 abonnees en Bumba-afleveringen worden tot 14 miljoen(!) keer bekeken. 

Het lukt Studio 100 dus aardig goed om daar hun publiek te bereiken, maar geld houdt het bedrijf er niet aan over. Dat is trouwens geen groot probleem, want haar trouwe fans bezoeken vast en zeker ook de pretparken. En ze kopen graag de Studio 100-merchandising, natuurlijk!