Waarom nepnieuws Google Search ingrijpend zal veranderen:

Romano Groenewoud
Door Romano Groenewoud Innoveren
Waarom nepnieuws Google Search ingrijpend zal veranderen:

Bron foto: Shutterstock

Google ligt onder vuur. Terecht of onterecht, er wordt gekeken naar de zoekmachinegigant nadat Donald Trump de Amerikaanse verkiezingen heeft gewonnen. Samen met Facebook worden ze aangewezen als verantwoordelijke voor het nepnieuws dat in grote getale terechtkwam bij mensen. Hierdoor zou er meer op Trump gestemd zijn. Een dergelijk standpunt is lastig te checken en Mark Zuckerberg heeft het dan ook stellig ontkend. Google heeft hier minder fel op gereageerd. Het bedrijf zou graag de verantwoordelijkheid willen nemen in het bestrijden van nepnieuws.

De bestuursvoorzitter van Google, Sundar Pichai heeft laten weten dat ze activiteiten gaan ondernemen na de beschuldigingen. Dit zal een grote invloed hebben op de zoekresultaten waardoor er spannende tijden aanbreken voor veel bedrijven. Maar als je geen distributeur bent van nepnieuws hoef je je waarschijnlijk niet zo’n zorgen te maken. Je moet echter wel rekening houden met grote veranderingen met betrekking tot SEO.

Google Nieuws

Er zijn twee hoofdonderdelen van Google waar je nieuws in kan vinden. Google Nieuws en Google In het Nieuws. Deze twee onderdelen komen op verschillende manieren tot stand. De één is dan ook betrouwbaarder dan de ander. Google Nieuws is een onderdeel dat goed gecheckt wordt. Er wordt alleen doorgelinkt naar gerenommeerde nieuwssites. Je komt hier terecht door op het kopje ‘nieuws’ te drukken en dan krijg je de laatste headlines te zien van bijvoorbeeld De Volkskrant en Nu.nl. Tot dusver treden hierbij geen problemen op.

Google In het Nieuws is een ander verhaal. Dit onderdeel van Google komt tot stand door middel van een algoritme waar geen mens aan te pas komt. Hier kan dus van alles naar boven komen, van een blog tot een Reddit-post tot een twitterbericht. Dit gedeelte krijg je te zien als je iets opzoekt dat veel in het nieuws is. Als je bijvoorbeeld ‘Trump’ zoekt, krijg je niet alleen zijn persoonlijke website en Wikipedia pagina te zien maar ook een paar uitgelichte sites van het laatste nieuws met betrekking tot deze persoon. En hier gaat het fout. Deze bronnen zijn niet door mensen gecontroleerd, waardoor er nepnieuwssites in terecht kunnen komen. Dit is het onderdeel waar Google zich in eerste instantie op gaat richten en wat de komende weken dus aangepast wordt.

Hoe Google nepnieuws in stand houdt

De grootste kritiek die Google krijgt van onder andere the Verge is dat de Google AMP nepnieuws er ‘echter’ uit laat zien. Dat gebeurt als volgt: op een desktop kan je vaak aan een website zien dat het nieuws dat ze brengen ofwel overdreven ofwel gelogen is. The Verge noemt het voorbeeld 70news.wordpress.com. Als je deze website bekijkt op een desktop valt het meteen op dat er een vreemde header met zwembad wordt gebruikt, random plaatjes van bloemen aan de zijkant staan en dat de kopjes van ‘Hillary’s health’ naar ‘Showbiz’ werkelijk nergens op slaan, naast het inconsistente gebruik van hoofdletters.



Maar deze website heeft de open source tool AMP van Google gebruikt. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en kan gebruikt worden om je website responsive voor mobiel gebruik te maken. Deze plugin zorgt ervoor dat je website dus makkelijker leesbaar is, maar meteen ook een stuk ‘cleaner’ oogt op je mobiele telefoon. De schreeuwende koppen verdwijnen, de vreemde header is niet meer te zien en de bloemen aan de zijkant zijn er ook niet meer om je af te leiden. Volgens critici leidt dit ertoe dat nepnieuws moeilijker herkend en dus eerder geloofd wordt. Google heeft nog niet laten weten of ze hier ook maatregelen tegen gaan nemen.

Hoe gaat dat Search beïnvloeden?

Dat er dingen gaan veranderen, is zeker. Het is alleen nog niet zeker op welke manier. Als je op dit moment op ‘final election count’ zoekt, komt het nepnieuws op de negende plek in de zoekresultaten. Ondanks dat het dus niet meer bovenaan staat, komt het nog wel degelijk op de eerste pagina terecht. Daar gaat iets aan gedaan worden. Google heeft al, samen met Facebook, laten weten dat het betaalde advertentieruimte zal stoppen voor dit soort websites. Zodra Google er dus achter komt dat je website het niet te nauw neemt met de waarheid, draaien ze de geldkraan dicht. Dat is goed nieuws voor degenen die zich in de hoek van trends en nieuws begeven met betrekking tot zoekmachinemarketing, want er zal meer ruimte vrijkomen voor gedegen pagina’s.

Hoe Google dat precies gaat controleren is nog niet duidelijk. De hoop is dat het kunstmatige algoritme RankBrain in de toekomst slim genoeg is om nepnieuws te herkennen.

 Naast het afkappen van betaalde advertenties voor bepaalde websites, heeft Google nog iets aangekondigd om rekening mee te houden. Er gaat nog beter gelet worden op http versus https. Met behulp van een https-verbinding wordt informatie versleuteld van de ene naar de andere computer verstuurd. Hierdoor wordt het heel moeilijk om als buitenstaander die informatie te onderscheppen. Zoekmachinespecialisten hielden al veel rekening met de veiligheid van de website, maar in de toekomst zullen https-websites nog meer voorrang krijgen op pagina’s met een http-adres. Op deze manier probeert Google nog meer betrouwbaarheid te kunnen garanderen in de hoogst gewaardeerde pagina’s.

Wat kan ik doen?

Als je je bezighoudt met zoekmachine-optimalisatie van trend- of nieuwswebsites kunnen er dingen voor je gaan veranderen. Zoals ik hierboven heb genoemd, is het na de recente gebeurtenissen nog belangrijker om te letten op je geloofwaardigheid. Zoals: 


  • Je URL: Zorg ervoor dat je URL informatie over de pagina bevat. Als je een artikel over witte sokken hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je URL eindigt op /witte-sokken. Op deze manier krijgt Google meteen zicht op de inhoud van je pagina en kom je betrouwbaar over.
  • Hoofdlettergebruik: Overmatig hoofdlettergebruik geeft je een onbetrouwbare uitstraling tegenover mensen en zoekmachines. Personen en algoritmes zullen je niet serieus nemen ALS JE JE VERHAAL OP DEZE MANIER MOET AANKONDIGEN.
  • Registreer je als https-website: Op dit moment is Google nog niet erg streng opgetreden tegen http-websites, maar dat kan snel gaan. Dus regel je https voordat je positie in de resultaten keldert.

Verkoop geen nepnieuws. Vrij duidelijk toch? Overduidelijk satirische websites zoals de Speld blijven overigens nog wel vindbaar, maar ze zullen uiteindelijk niet meer tussen het  ‘echte’ nieuws terechtkomen. Dat zullen ze waarschijnlijk prima vinden omdat ze ook niet pretenderen echt nieuws te verkopen. Als je een website met satirisch nepnieuws hebt, laat dat dan duidelijk merken. En zo niet, vertel dan gewoon de waarheid. Wel zo gemakkelijk.