Vorig jaar lanceerde Google de Accelerated Mobile Pages (AMP). Die pagina’s laden veel sneller op smartphones en tablets dan gewone webpagina’s. Door de snellere laadtijd, zouden minder mensen afhaken. Een techniek die werkt, maar uitgevers hebben zo hun twijfels.

Het roer in eigen handen nemen

Het leidt geen twijfel dat de AMP-techniek wérkt. Minder mobiele lezers verlaten het artikel omdat het in een-twee-drie geladen is. Toch morren uitgevers die de snelle pagina’s gebruiken. Eén van de grootste bezwaren is dat de url van het nieuwsplatform wordt vervangen door google.com. Dat kan verwarring zaaien bij de lezers, want waar komt het artikel nu precies vandaan? Voor The Washington Post alvast een reden om een eigen alternatief te ontwikkelen en binnenkort Google’s AMP links te laten liggen.

Ook houdt Google de touwtjes strak in handen. De AMP-artikels worden namelijk op een eigen server gepubliceerd. Trekt Google de stekker daaruit, dan zijn alle AMP-artikels verloren. Daarnaast is het ook lastig om de mobiele bezoekcijfers te gaan meten.

 

Niet meteen wanhopen

Nochtans leek Google’s AMP de heilige graal voor publishers. Maar nu lijkt daar een grote kost tegenover te staan. Hoeveel controle wil je afstaan aan Google, in ruil voor extra lezers?

Toch lijken ze bij Google nog niet meteen te moeten wanhopen. Uitgevers geven ook toe dat lezers meer interageren met advertenties op de AMP’s, omdat de ervaring gewoon beter is. En die reclame-inkomsten vloeien nog altijd naar de websites. Momenteel zijn er meer dan 600 miljoen snelle mobiele pagina’s, van 700.000 verschillende domeinen. Zo’n tien procent van alle mobiele web content, zou bestaan uit AMP’s.

Al plannen ze toch enkele aanpassingen te willen maken, na het geklaag van de publishers. Zo zou je beter naar je eigen site kunnen verwijzen. Die veranderingen zouden er in de komende maanden aankomen, al wil Google er niet dieper op ingaan.