Het probleem met marketers is dat ze onwaarschijnlijk gepassioneerd zijn door hun job. Telkens er iets nieuws de kop opsteekt, dan willen we er het fijne van weten. Dikwijls “over-hyped”, en eigenlijk nog te jong om mainstream te gaan, proberen we dan die nieuwe hebbedingetjes. Zo ook met Native Advertising.

De eerste schuchtere pogingen durven al eens slecht aflopen, zoals in het bekende voorbeeld van The Atlantic. Hierin publiceerde de 157 jaar oude krant een artikel waarbij ze duidelijk de Scientology kerk ondersteunden. Alhoewel het artikel gemarkeerd was als “sponsor content”, kregen ze heel wat slechte reacties, en moesten ze het artikel intrekken en een excuus aan hun lezers formuleren.

Maar uiteraard leren we hier uit. In m’n vorige blog post over Native Advertising ging ik in op wat het precies is, en hoe je Native Advertisement het beste inzet.

Deze blog post gaat over:

•    Wat soort content je best gebruikt voor native advertising en waar je op moet letten?
•    En hoe ziet de toekomst voor native advertising er uit?

Wat soort content gebruik je best en waar moet je op letten? Hier zijn een paar elementen die je kunnen helpen bij je eerste kleinschalige experimenten:

  • Experimenteer eerst voor je breder gaat ;-)
  • Sites die klakkeloos je content overnemen, en geen goeie controle uitoefenen op je content zijn te vermijden.

Klinkt een beetje raar, maar dat is de mindset die je je moet aanmeten. Zij moeten controleren of je content wel past bij het lezerspubliek, en of je content wel waarde biedt aan hun lezers.

  • “Verkoops”-content dat gepubliceerd wordt met het stempeltje “sponsored content” gaat niet werken,

en dit zal compleet genegeerd worden. Behalve diegenen die toevallig écht in de aankoop fase zitten van het soort product of dienst dat jij verkoopt, zal al de rest je content als commercieel beschouwen. Wees echt streng voor jezelf, en hou altijd in gedachte dat je niet aan het verkopen bent, maar mensen iets probeert bij te brengen.

  • Je doelstellingen kunnen variëren van opvallen, leads genereren tot “thought leadership”.

Afhankelijk van deze doelstellingen gaat je content anders zijn. Maar native advertising is in de regel “top of funnel” content. Denk dus aan de volgende soorten onderwerpen: optimale werkmethoden, inzicht in de markt, toekomstvoorspellingen, interviews, commentaar op nieuws, inzicht geven in trends, humor, of uitdagingen voor de toekomst, enzovoort.

  • Belangrijk is dat je native advertisement een duidelijke en uitgesproken call-to-action heeft.

Wat wil je dat mensen doen? Naar je site gaan? Je volgen op social media omdat je steeds nuttige informatie geeft?

  • Zorg ervoor dat het platform waarop je adverteert je statistieken kan geven.

Statistieken zoals aantal bezoekers, hoe lang ze lezen, hoeveel mensen er doorklikken, “bounce-rate”. En op jouw eigen site wil je zien hoeveel verkeer deze native advertisement geeft.

  • Native advertising in de regel is duurder dan pakweg banners.

Buzzfeed bijvoorbeeld vraagt 10 dollar per 1000 impressies, vergeleken met 2 dollar voor banners. Het is dan ook aan te raden van je beste stukken te gebruiken als ‘wortel’ om bezoekers op nog meer informatie te wijzen die op je site staat.

Wat is de toekomst van Native Advertising?

Ik denk dat Native Advertising kan werken, moest de wereld een ideale wereld zijn. Sommigen zullen het correct toepassen, anderen zullen deze nieuwe manier van adverteren een slechte naam geven.

Voor uitgevers gaat het duidelijk om het geld. Maar uitgevers moeten nu eenmaal geld verdienen, en iedereen begrijpt dat ook wel. Aangezien meer en meer content online gaat, en gratis is geworden, moeten ze nieuwe bronnen van inkomsten aanboren. Consumenten hebben iets meer waarde aan Native Advertisements dan aan banner ads of andere vormen van adverteren, dus op zich klopt het wel.

Vraag naar schrijverstalent

Is het wel goed voor de lezers? En voor de consument? In het algemeen zal deze betaalde content enkel werken wanneer die op hetzelfde niveau zit als echte content die door de handen van journalisten en eindredacteurs is gegaan. En daar wringt het schoentje: als dit helemaal mainstream gaat, zal er een gigantische vraag zijn naar schrijverstalent, zoveel zelfs dat de minder getalenteerde schrijvers ook aan de bak zullen komen, met alle gevaar van dien.

Vandaar dat het goed is dat er initiatieven zijn zoals IAB's Native Ad Playbook. Ik hoop dat er ook snel zoiets zal komen in België. Ook de regering moet zich er mee bemoeien, zodanig dat malafide uitgevers of tussenpersonen geen misbruik kunnen maken van dit nieuwe medium om consumenten om de tuin te leiden.

Ook langs de kant van de technologie zie je nieuwe spelers die een plaats proberen te veroveren in deze markt. Zij zorgen dat je content distributie op grotere schaal kan gebeuren. De keerzijde van de medaille is dat je minder controle zal hebben. Platformen zoals OneSpot, Sharetrough en Outbrain zullen intelligenter worden in het plaatsen van je content (juiste audience, juiste context, juiste content screening).

En zoals steeds in marketing: zie het niet als de laatste nieuwe tactiek die je moet proberen.

Gebruik een geïntegreerde marketing aanpak, waarbij je alle soorten media (paid, earned, owned) inzet daar waar ze het meest nuttig zijn voor je klant. Start met je strategie. En ken je klanten, begrijp hoe ze ontdekken, consumeren en reageren op informatie, en wat ze leuk vinden.

Hoe denk jij over Native Advertising? Laat het ons weten in de comment box hieronder.