Ziet u ze ook verschijnen op Facebook, de check-ins van uw vrienden? Veel bedrijven beseffen nog niet hoe ze Foursquare, Facebook of Google+ kunnen inzetten in hun voordeel. Nochtans zijn er mogelijkheden genoeg:

Gebruikers van Foursquare bouwen lijsten met plaatsen die ze bezochten en delen deze met hun vrienden. Ook laten gebruikers tips achter voor elkaar op specifieke locaties. Bedrijven kunnen zichzelf in de kijker zetten door hierop in te spelen.

Foursquare is King in Location Based Marketing

Facebook en Google+ bieden de mogelijkheid tot inchecken maar Foursquare is met voorsprong een van de grootste spelers op het gebied van Location Based Marketing. Wereldwijd telt het platform 30 miljoen gebruikers die ongeveer 35 biljoen check-ins doen. In haar database heeft Foursquare nu al 1.4 biljoen bedrijven geregistreerd.

De volumes in België zijn natuurlijk veel kleiner maar het blijft een opportuniteit. Foursquare beschikt over meer van 40.000 SuperUsers verspreidt over 147 landen die volgens de richtlijnen van Foursquare het platform onderhouden. Ze corrigeren venues, controleren tips en behandelen flagged items. Zij dragen bij aan een beter en accurater platform. Per slot van rekening van een gebruiker zelf een plaats aanmaken en dat gebeurt niet altijd correct.

Is Foursquare iets voor mijn bedrijf?

Veel marketeers stellen zich de vraag over het nut van Foursquare en bijvoorbeeld de waarde van een check-in is voor je bedrijf. Maar de eerste vragen die je je als bedrijf eigenlijk zou moeten stellen zijn:

  • Heeft iemand mijn bedrijf aangemaakt op Foursquare?
  • Zijn er veel check-ins?
  • Worden er tips achter gelaten?

Dit kan je uiteraard alleen maar te weten te komen door de proef op de soms te nemen en een gebruikersprofiel aan te maken. Het geeft je ook inzicht of dat je iets met Foursquare moet gaan doen. Het is ook afhankelijk van uw business of dat Foursquare voor u iets kan bieden.

Foursquare richt zicht in eerst instanties vooral op retailers die met een (of meerdere) vestigingen. Dit kunnen hotelketens, elektronicaketens, modeketens maar ook een boekwinkel op de hoek van de straat zijn.
Het afgelopen jaar heeft Foursquare zich als platform ontwikkeld tot een specifieke sociaal gedreven lokale zoekmachine. Het gebruikt tips, likes en check-ins van je vrienden en andere gebruikers om je suggesties te doen wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een Italiaans restaurant.

Het principe is eenvoudig. Aanbevelingen van anderen zijn waardevol dus jij ziet dat een vriend een bepaald restaurant is geweest, zul je als gebruiker uiteraard gemakkelijker een keuze maken als de feedback positief is. Daarom stimuleert Foursquare ook het achterlaten van tips voor andere gebruikers.

Wat kan Foursquare betekenen voor bedrijven?

Foursquare biedt een bedrijven verschillende tools om gebruikers te bereiken. Dit gaat van Brand pages, lijsten, check-in specials tot advertising mogelijkheden. In dit artikel focussen we ons op de “merchant tools’.

1. Check-in statistieken:

Indien iemand anders jouw bedrijf al heeft aangemaakt op Foursquare kan je eigendomsrecht opeisen door een ‘venue te claimen’. Dat houdt in een bedrijf zoals McDonalds de virtuele plaats die gebruikers hebben aangemaakt kan claimen als haar eigendom als het kan aantonen aan Foursquare dat het rechtmatig eigenaar is via een verificatieprocedure. 

Vanaf het moment dat een venue geclaimd is. Heeft de eigenaar ervan toegang tot de statistieken van gebruikers die inchecken (zoals je hieronder kan zien). 

2. Check-in Specials – biedt nieuwe of bestaande klanten een extraatje

Maar het gaat niet alleen maar om inchecken. Vandaag de dag kent een goede ondernemer zijn vaste klanten. Of je nu bakker, cafébaas of eigenaar van een elektronicawinkel bent. De meeste bedrijven starten een loyaliteitsprogramma op om regulieren klanten te belonen. Of het nu is met een stempelkaart of een pas, het principe is hetzelfde.

Foursquare heeft daar zo haar eigen versie van ontwikkeld: de check-in specials. Check-in specials kunnen worden geactiveerd door een bedrijf op een venue die geclaimd is. Zo kan je als bedrijf dus gebruikers iets extra’s bieden.

Er zijn verschillende specials die je kunt bieden om nieuwe klanten te werven. Zo is er een Newbie Special die je kunt aanbieden voor klanten die voor het eerst inchecken. Een goed voorbeeld “Check-in en ontvang een gratis koffie bij uw dessert” voor restaurants.

Er zijn Flash Specials die een voordeel bieden voor check-ins in een bepaalde periode zoals “check-in op onze dolle dage tussen xx en xx en krijg 10% korting op uw aankoop”. 

Ook bestaande klanten kun je belonen met check-in special zoals een Loyality of een Mayor Special.

 


3. Updates – informeer je klanten

Je huidige klanten op de hoogte brengen van nieuws, promoties of andere zaken kan met behulp van local updates. Ideaal om gebruikers die al meerdere malen hebben ingecheckt en/of jouw venue hebben geliked te bereiken.

Op basis van het voorbeeld hierboven bereik je bijvoorbeeld 213 klanten. Zij zien jouw update in hun checkin feed. Ook dit valt gemakkelijk te beheren via de gratis merchant tools.

En natuurlijk zijn er connectie mogelijk met Facebook en Twitter om je bereik te vergroten buiten het platform.

 

Hoe ga ik van start?

Ok, dit klinkt allemaal super interessant, maar hoe ga ik hier nu mee van start?

Stap 1 - Claim uw venue

Om al deze functie te kunnen gebruiken moet je er allereerst voor zorgen dat je bedrijf als plaats in aangemaakt op Foursquare en als ze is aangemaakt moet je deze claimen. Bij de laatste stap krijg je telefonisch een code doorgezonden, deze geef je in en klaar is kees!


Stap 2 – Bedenk een goede special

Als je venue geclaimd is kun via het merchant center, special (s) gaan aanmaken. Denk goed na over wat je wil bieden aan nieuwe klanten en bestaande klanten. En let op goed een special moet een waarde hebben voor de gebruiker. Het moet hem een reden geven om in te checken en dat hoeft niet altijd een waarde in geld te zijn dus je kunt best creatief zijn. Hieronder een aantal voorbeelden.

De eerste is niet goed, de tweede al een stuk beter:  


Stap 3 – Informeer

Als je special aangemaakt is, is het belangrijk dat je het personeel informeert en toelicht hoe dat ze een “unlocked special” kunnen herkennen. Dit zorgt ervoor dat een gebruiker een Newbie special bijvoorbeeld maar een keer kan claimen. Voor elke special kun je als bedrijf de condities aangeven op basis waarvan iemand een special kan “unlocken. En vergeet je sticker niet op de deur te plakken. Niet alle gebruiker checken overal in en het kan een mooie reminder zijn voor hen om te kijken welk voordeel ze eventueel kunnen behalen.

Stap 4 – Promoot je special met behulp van local updates.

Met de functie local updates kun je gebruikers die al eens hebben in gecheckt op de hoogte stellen van je special. Aan een local update kun je naast tekst en een foto ook je special koppelen. Zo zien alle gebruikers jouw update in hun checkin feed. Een handige manier om dit direct onder de aandacht te brengen bij alle gebruikers die al ooit eens bij je zijn geweest!

Zo brengt Foursquare voor bedrijven een extra waarde. Doe u er u voordeel mee en kijk ook eens of u niet ergens een special kunt verzilveren.