Wat User Experience Design écht betekent:

Wat User Experience Design écht betekent:
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 27 maart 2014

User Experience Design is een echt buzzword geworden. Iedereen heeft er de mond van vol, met het gevaar dat straks niemand nog weet wat ermee bedoeld wordt. In dit artikel leggen we uit wat UX is, en wat niet. Want échte User Experience (of UX) Design is echt wel van levensbelang voor het succes van je website of je app.

Essentieel

UX is niet zomaar wat usability-techniek met een grafisch sausje erover. En het is al helemaal geen glad verkoopspraatje om de prijs van je site of je app op te drijven (dat zou het tenminste niet mogen zijn!). UX is ook helemaal niet alleen bedoeld voor reclamewebsites. User Experience Design is absoluut essentieel om je doelstellingen te bereiken. En da’s eigenlijk heel logisch.

User Experience Design zorgt ervoor dat je een belevingsgerichte website of app creëert voor een specifiek bepaalde doelgroep. Zelfs software (online of desktop) zijn gebaat bij deze benadering. Verzuim je om hier aandacht aan te besteden, dan zal je gebruiker afhaken, en mis je je doelstellingen.

Heel kort samengevat: UX Design zorgt ervoor dat je bezoekers of je gebruikers iets hebben aan je toepassing, én de toepassing ook nog eens graag gebruiken.

Ik leg de User Experience Approach graag uit aan de hand van de UX-piramide van Stephen P. Anderson.

In die piramide gaan we van afstandelijk, functioneel denken naar ervaringsgericht begrijpen.

  • De brede basis (functional) is het absolute minimum waaraan een website of app moet voldoen. Als je site niet functioneel is, dan is ie waardeloos. De website moet nuttig zijn, en dat geldt net zo goed voor een site die informatie vertrekt als voor een game. Games vervullen de behoefte aan entertainment, maar dat is ook een ‘nut’ in de zin van de UX-piramide.
  • Bovenop de brede functional-basis maken we de site (of de app) ook betrouwbaar, en gebruiksvriendelijk. De site moet op elk moment werken, en op elke pagina. En het gebruiken van de site moet makkelijk zijn. Nu zijn we al een goed eind op weg, maar echt UX zijn we nog niet.
  • Daarvoor moeten we nog een stap verder gaan. De website of applicatie moet dermate gebruiksvriendelijk zijn dat hij de gedachtengang en zelfs de intuïtie van de gebruiker gebruikt. Da’s wat we ‘super easy to use’ noemen. De gebruiker hoeft niet meer na te denken maar gaat vlot en quasi-automatisch doorheen de site.

Vandaag eisen de meeste websites of apps nog altijd denkwerk van de gebruiker. Het navigeren verloopt niet intuïtief. De gebruiker moet als het ware op de verkeersregels en –borden letten. Maar echt steengoede UX Design slaagt erin om ook die kloof over te steken. De website wordt zo een instinctief verlengde van de gebruiker.

  • En nog zijn we niet klaar. UX zorgt er ook nog eens voor dat die hele beleving plezierig is. Da’s de volgende laag in de piramide. Want als de site of de app ‘fun’ wordt, dan blijft de gebruiker langer hangen, ziet hij meer, en wordt hij ook getriggerd om te sharen.

Die doelstellingen bereiken we door een echt sterke grafische vormgeving over de site te spannen. De vormgeving moet perfect in het verlengde liggen van de corporate identity die je wil uitstralen, en een geslaagd grafisch ontwerp beklemtoont nog eens je gebruiksvriendelijkheid, het nut en de functionaliteit van de site.

  • Op dat moment bereik je de hoogste trap in de piramide: je creëert persoonlijke betekenis voor je bezoekers of gebruikers. Pas op dat moment heb je de kiem gelegd van wat je wil bereiken: conversie, repeat visits, en het sociaal delen van de beleving.

UX staat of valt met elk detail in de app of de site. Het genie zit ‘m vaak in de details. Maar de sleutel is dat je je inleeft in de leefwereld en de attitude van de specifieke doelgroep. UX is dus niet zomaar een toolbox die je snel-snel even toepast. Een goeie UX Designer gebruikt de (digitale) technieken die hij ter beschikking heeft om écht in te spelen op de context van de gebruiker.

En naarmate de gebruikers meer verwend worden door sterke UX-ervaringen zal iedereen die sites of apps bouwt zich moeten aanpassen. De gebruikers worden veeleisender. De lat wordt een stuk hoger gelegd.

UX is geen luxe meer, geen laagje gloss of een leuke extra. Sterke UX is meer en meer de essentie van ons vak.

Tags: , , .



Over Leslie Cottenje


Leslie Cottenje

CEO @ Hello Customer

Volg mij


Bekijk volledig profiel