WeTransfer oprichter disrupt het traditionele groothandel zakendoen

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
WeTransfer oprichter disrupt het traditionele groothandel zakendoen

Bas Beerens, de oprichter van WeTransfer, start met een nieuwe B2B-marktplaats, WeMarket genaamd. Bas zag dat er een mogelijkheid was om deze markt te heruit te vinden.

De opportuniteit

B2B marktplaatsen zijn nu heel erg verspreid, versnipperd en niet makkelijk toegankelijk.
Daar wou Bas Beerens verandering in brengen. Met WeMarket kunnen bedrijven over landgrenzen heen verkopen en hun inkopen doen.

WeMarket is een nieuwe categorie marktplaats.. Het is de eerste wereldwijde horizontale b2b-marktplaats waarop de gehele keten - fabrikanten, distributeurs, groothandelaren, retailers en opkopers - aanwezig is en transparant met elkaar handelt in alle denkbare producten. Zij kunnen hier nieuw uitgebrachte artikelen, overvoorraad, geretourneerde producten en gereviseerde items verkopen aan andere leden.

Gigantische zakelijke mogelijkheden

Zo kunnen startups bijvoorbeeld hun nieuwe producten in één klap verkopen aan partijen overal ter wereld. Grotere bedrijven kunnen hun overtollige voorraad kwijt en retailers kunnen producten inkopen die nog niet in hun land worden verkocht.

Een voorbeeld van een productpagina:

De eerste actieve bedrijven zijn niet de minste

De eerste bedrijven die inzagen dat dit een enorme opportuniteit is zijn Philips, T-Mobile, Gaastra en Gsus. De komende dagen en maanden zullen hier alvast heel wat andere merken alsook uit andere sectoren bijkomen verzekert chief commercial officer (cco) Gijs van den Broek in een gesprek met Twinkle.

Vooropgesteld doel

Het doel van WeMarket is om snel vele honderdduizenden nieuwe leden binnen te halen. Samen zullen ze tot medio 2016 voor ruim een half miljard dollar verhandelen op het platform, zegt chief financial officer (cfo) Patrick Steenkist. Hij vertelt dat WeMarket zijn inkomsten haalt uit het jaarlidmaatschap dat leden afsluiten voor toegang tot de marktplaats; voor 500 dollar per jaar kunnen bedrijven dan onbeperkt handelen. ‘Wij houden geen fee per transactie in’, aldus Steenkist. ‘We denken dat het lidmaatschapbedrag een acceptabele prijs is voor alle partijen, ook de kleinere ondernemingen. Je kunt WeMarket bovendien eerst een maand gratis proberen.’

Veiligheid & betrouwbaarheid

Iedereen die wil toetreden tot deze B2B marktplaats wordt eerst grondig gescreend. Daarboven krijgt ieder lid van deze marktplaats een WeMarket Karma-score, deze score toont hoe betrouwbaar deze partij is als handelspartner.

Schalen naar  1 miljoen leden

De komende weken & maanden wil het WeMarket-team zoveel mogelijk leden aan zich koppelen. ‘Het is een volume game’, zegt Steenkist (CFO WeMarket). ‘We hebben heel veel members nodig en wij denken dat onze gestelde doelstelling van 1 miljoen leden binnen afzienbare tijd zeker realistisch is.’