WK 2014 wordt het sociaalste sportevenement ooit

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
WK 2014 wordt het sociaalste sportevenement ooit
Meer carrière inzichten en vacatures? Volg Bloovi Careers!

Het wereldkampioenschap voetbal gaat vandaag van start. Er is al ontzettend veel inkt over gevloeid maar het wereldkampioenschap voetbal leeft ook online. Uit een internationale analyse van Adobe Digital Index blijkt dat het wereldkampioenschap voetbal 2014 het sociaalste sportevenement ooit belooft te worden.

90% sprak al over het WK online

Met 90% van de wereld die reeds deelgenomen heeft aan de WK conversatie op sociale media in de afgelopen maand, steekt dit evenement zelfs de Olympische Spelen (84%) voorbij. De voornaamste buzz komt uit de APAC regio met 48% van de WK gerelateerde conversaties, gevolgd door EMEA met 32% en de Verenigde Staten met 20%.

Nog andere opvallende gegevens uit deze analyse:

  • Cristiano Ronaldo is de meest vernoemde voetballer op sociale media wereldwijd met meer dan 1,5 miljoen vermeldingen. Niet vreemd want hij heeft meer dan 25 miljoen volgers op Twitter.
  • 59% van de gedeelde berichten waren positief (bewondering, vreugde…), maar vooral op de Braziliaanse sociale media zijn de berichten negatief (walging, verdriet, woede...). Met 42% aan negatieve berichten is het duidelijk dat er toch gemengde gevoelens bestaan in het gastland van het WK.

Ook onze eigen Rode Duivels doen het goed in de analyse. 6,6% van de conversaties op sociale media wereldwijd gaan over onze nationale ploeg. Voor dit omvangrijke onderzoek zijn meer dan 69 miljoen sociale media berichten uit 230 landen in meer dan 36 talen geanalyseerd.