Een studie van Forrester toont aan dat Apple dit jaar enkele banken achteruit schuift op het vlak van klant-tevredenheid. Tussen de grote titanen in de tech-industrie zijn opmerkelijke verschuivingen te zien:

Apple verliest fors

Apple die jarenlang kon rekenen op een grote loyaliteit van haar klanten, lijkt deze voor het eerst te verliezen. Zo moet Apple nu voor het eerst rivalen Samsung, Microsoft en Sony voor zich dulden op het vlak van klant-tevredenheid. Een opmerkelijke kentering.

Om tot de resultaten te komen vroeg Forrester aan 7500 Amerikaanse consumenten om een antwoord te geven op volgende vragen:

  1. Hoe leuk was het om zaken te doen met een bepaald merk?
  2. Was het makkelijk om met hen zaken te doen?
  3. Hoe effectief was het merk om aan jouw noden tegemoet te komen?

 

Opmerkelijke verschuivingen

E-commerce gigant Amazon scoorde opmerkelijk goed en kreeg de hoogste score binnen de consumer electronics markt. Kindle-gebruikers gaven Amazon als enige bedrijf een voortreffelijke score van 91/100.

Sony eindigde tweede met een score van 83/100. Microsoft en Samsung deelden de derde plaats met een score van 82/100. Vorig jaar scoorden Sony, Microsoft & Samsung slechter dan Apple. Dit jaar strandt Apple op de 4de plaats.

Volgens Forrester zijn scores tussen 76 en 85 te interpreteren als een goede score. Apple scoorde 81/100.

Terecht?