Volta Ventures topman onthult het geheim voor de perfecte pitch:

Volta Ventures topman onthult het geheim voor de perfecte pitch:
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 19 februari 2016

Bron foto: Capitant Gent 

Geld ophalen voor je start-up? Dan weet je dat je niet onvoorbereid naar je venture capitalist mag trekken. Er zijn zodanig veel zaken waarmee je rekening moet houden, dat je op den duur door de bomen het bos niet meer ziet. Bloovi was aanwezig op Tech Startup Day, en sprak met VC Frank Maene, managing partner van Volta Ventures. Hij gaf ons 5 key elementen waarop je moet letten als je start-up naar het investeerdersfront trekt.

Op donderdag 18 februari trokken heel wat starters naar Tech Startup Day voor een dosis inspiratie, inzichten, networking en noem maar op. Onder meer vice premier Alexander De Croo, Jeroen De Wit (CEO Teamleader), Omar Mohout (Sirris) en natuurlijk Frank Maene (managing partner Volta Ventures) gaven er een workshop of keynote. Bloovi liet zich inspireren door deze laatste spreker en duwde hem onze micro onder de neus in een persoonlijk interview. 

1. Zorg voor een allesomvattend businessplan

Logisch dat je een goed businessplan moet hebben. Al vereist dat wel een kritische denkoefening. “Je moet namelijk zorgen dat je alle parameters erin opneemt,” stelt Maene. “Welke markt benader je? Hoe groot is die? Maak een korte omschrijving van het product en beschrijf jouw ecosysteem.”

Bij elk businessplan hoort ook een concurrentieanalyse. En zelfs al denk je er geen te hebben: concurrentie is er altijd. “Neem nu dat je twijfelt tussen een Volkswagen en een Opel waarmee je dagelijks naar het werk zult gaan,” illustreert Maene. “Dan zijn die twee merken niet de enige concurrenten. Er zijn nog veel meer mogelijkheden: je kunt te voet gaan, of net zo goed de bus, taxi of fiets nemen. Een ander voorbeeld is de wereld van enterprise software. De concurrent bij grote bedrijven zal áltijd Excel blijven.”

Tot slot duidt Maene op de zorgvuldige omschrijving van een revenue model én een go-to-market plan. “De kans is groot dat dit in de praktijk fout blijkt te zijn,” licht hij toe. “Maar je moet hoe dan ook duidelijk vermelden hoe je inkomsten wilt genereren. Toon je investeerders ook aan hoe je van plan bent om naar de markt te gaan. Bekijk alle opties: offline, online, inbound en outbound.”

Klinkt als een hele kluif? Geen reden tot paniek, want je business plan hoeft eens te concreet of gedetailleerd te zijn. “Je plan moet gewoon aantonen in welke richting je aan het werk bent,” besluit Maene.

2. Laat zien dat je een complementair team hebt

Je team is waarschijnlijk je voornaamste asset. Als start-up moet je volgens Maene verschillende talenten in huis hebben. Heb je niet voldoende resources om een onderbouwd team samen te stellen? Eén extra persoon is volgens Frank Maene al voldoende.

“Welke skills jij ook hebt, zorg hoe dan ook dat je een co-founder hebt,” luidt zijn advies. “Die synergie tussen verschillende profielen is een noodzaak. Een marketinggoeroe heeft een product of service nodig om te verkopen. En een tech-nerd zonder sales skills zal niet ver geraken met zijn fantastisch product.”

Idealiter zorg je dus dat zowel de technische als de commerciële en operationele lading wordt gedekt. En daar heb je nu eenmaal een goede mix voor nodig. Pas dan kun je volgens Maene een product goed aan de man brengen. En aan de VC, natuurlijk.

3. Werk procesmatig, gedisciplineerd én volg op

Maene’s gouden raad? Stippel vanaf het begin al een plan van aanpak uit. “Je moet een pipeline opstellen van verschillende partijen die je wilt aanspreken voor fundraising,” stelt hij. “Dat vraagt discipline én een gefaseerde aanpak. Het benaderen van investeerders is niet zomaar een klus die op 1,2,3 geklaard is. Mail verstuurd naar die ene VC, maar na een week nog steeds geen antwoord? Aarzel niet om zelf contact op te nemen en een tweede mail te versturen. Hetzelfde principe geldt wanneer je prospecteert, trouwens.”

Volgens de VC heb je daarvoor wel een goede opvolging nodig. Hij raadt elke start-up dan ook aan om CRM te gebruiken.

4. Wed nooit op één paard

Je hebt een investeerder aangesproken die interesse heeft in je start-up? Dat betekent niet dat alles in kannen en kruiken is. Blijf zoeken, en wed nooit op één paard. “Benader VC’s, incubators, angels, banken, ... de mogelijkheden zijn eindeloos, dus neem geen genoegen met het status quo,” aldus Maene.

5. Besef dat je vaker zult worden verworpen dan aanvaard

Klinkt hard, maar is de bikkelharde waarheid. Tijdens Frank Maene’s talk weergalmden de woorden ‘rejection makes you stronger’ al door de luidsprekers van The Egg. Ook tijdens het interview benadrukte Maene dat je moet leren omgaan met tegenslagen. “Je zal vaak eerder een ‘nee’ dan een ‘ja’ krijgen,” bevestigt hij. “Bekijk het positief, en besef dat je weer een ervaring rijker bent. Het hele proces is een leerschool, waarbij je telkens met opgeheven hoofd verder moet durven gaan.”

Zo vertrekken 15 start-ups van iMinds’ iStart, Start it @KBC en Telenet Kickstart binnenkort naar New York, een initiatief dat het peterschap mag genieten van niemand minder dan Alexander De Croo.

En verder durven gaan mag je in dit geval letterlijk nemen. Zo vertrekken 15 start-ups van iMinds’ iStart, Start it @KBC en Telenet Kickstart binnenkort naar New York, een initiatief dat het peterschap mag genieten van niemand minder dan Alexander De Croo. Of hoe hij het aan Bloovi uitlegde: “het is soms nodig om ondernemers uit de Belgische klei te trekken.”

Lees het volledige interview met De Croo binnenkort op Bloovi!

Tags: , , , , .



Over Magali De Reu


Magali De Reu

Magali is freelance storyteller/copywriter/journaliste die bedrijven en personen tot leven brengt. Dagelijks gaat ze op zoek naar interessante ondernemersverhalen die inspireren, fascineren en blijven hangen. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel