Dit Belgische Agency is het Silicon Valley van de Kempen. Een blik achter de schermen:

Dit Belgische Agency is het Silicon Valley van de Kempen. Een blik achter de schermen:

Dit Belgische Agency is het Silicon Valley van de Kempen. Een blik achter de schermen:

Mensen zijn de belangrijkste assets van elke succesvolle organisatie, zo wordt wel vaker beweerd. Een gezonde werk- en privébalans is dus ook voordelig voor het bedrijf. Bij Digiti is dat een belangrijk aspect. Het bedrijf van CEO Derek Dendievel heeft dit dan ook in haar DNA verweven. Bloovi-redactrice Magali De Reu vroeg het aan digital marketeer Kenny Wyckmans.

De Belgische uitvalsbasis van Digiti bevindt zich in Herentals - een glazen gebouw waarmee het agentschap haar statement maakt in de Kempische natuuromgeving.  Ik word er ontvangen in de indrukwekkende inkomhal waar nog steeds een start-upsfeer heerst. Er ‘groeit’ Scandinavisch rendiermos, dat onmiddellijk opvalt tussen de standing desks, skateboards en natuurlijk ook high-tech snufjes zoals gigantische touchscreens.

Een werkomgeving die naar verluidt bijdraagt tot de onverbreidelde gedrevenheid waarmee de zogenoemde ‘Digitisten’ dagelijks hun dag starten. De ‘work hard, play hard’-cultuur wordt hier niet opgelegd, het is een standaard mindset die bij alle medewerkers haar vruchten afwerpt. Of zo blijkt toch uit het gesprek dat ik voer met Kenny, digital marketeer, tevens de nieuwste telg onder de Digitisten.

>>Wil je ook bij Digiti werken? Solliciteer dan snel op hun vacatures!

Zelfsturende teams en persoonlijke ontwikkeling gaan hand in hand

Opvallend aan Digiti is haar zelfsturende teams met elk zijn eigen klantportfolio. Per collectief werken designer, programmeur, marketeer en projectmanager aan hun eigen projecten. Nieuwe klanten worden vanaf de start toegewezen aan een team, en communiceren steevast met de accountmanager die de vertaalslag maakt naar zijn collega’s. Een werkwijze die volgens Kenny ook zijn vruchten afwerpt naar klanten toe. “We merken dat die zelfsturende teams ons stimuleren om de beste resultaten te behalen”, geeft hij aan. “Door in kleine groepjes projecten van a tot z uit te voeren, merk je dat je een onmisbare schakel bent in je team. Dat gevoel van samenhorigheid zorgt ervoor dat we met plezier voor ‘the extra mile’ gaan.”

Bij Digiti bouw je je eigen levensritme op. Ouders met kinderen beginnen om 7 uur, langslapers kunnen tot 10 uur in hun bed blijven liggen, zolang de resultaten er maar zijn."

Een andere troef van de autonome teams, is dat elk team elkaar beconcurreert om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Al is er van die negatieve bijklank in de praktijk geen sprake. “Relevanter is dat we tegelijk ook elkaars mentor zijn”, oppert Kenny. “Binnenin de teams verwerf je snel handige inzichten in elkaars job. Zelf kan ik als marketeer dus ook uitleggen aan klanten welke onmisbare rollen UX-design en webdevelopment vervullen in het marketingtraject.

Daarnaast organiseren we elke twee maanden een ‘Brains & Breakfast’, waarbij teams aan elkaar toelichten welke mijlpalen werden behaald en hoe ze een specifiek probleem hebben opgelost. Continu bijleren en groeien binnen én buiten je functie staat hier echt wel centraal. Vergelijk het met een boekhouder die zich moet bijscholen omdat zijn vak continu evolueert. Wel, ook de digitale wereld verandert aan een razendsnel tempo, wat vereist dat je steeds bijleert en de trends op de voet volgt. Elk jaar moeten er bij Digiti in totaal tot 30 ‘universities’ worden gegeven. Of je nu ontwikkelaar, designer of copywriter bent: iedere Digitist krijgt de opdracht om 1 keer per jaar een workshop te geven over een zelfgekozen topic, zodat we elkaar nog beter kunnen versterken tijdens het werk.”

Ook individuele groei is naar verluidt belangrijk: als medewerker krijg je een opleidingsbudget dat praktisch vrij te besteden valt. Zolang je maar je hard of soft skills kunt voeden. “In 2 maanden tijd ben ik al naar 3 evenementen geweest - over growth hacking, digital marketing en Google Adwords”, glundert Kenny. “Iedereen deelt de kennis die wordt vergaard tijdens bijscholingen en evenementen met de rest van de collega’s. Dat zorgt weeral eens voor de openheid die Digiti typeert.”

Transparantie in verschillende vormen

Openheid, daar zegt Kenny wat, het is misschien zelfs een van Digiti’s voornaamste fundamenten. “Die waarde vormt voor ons de rode draad van de bedrijfscultuur”, licht Kenny toe. “Naast relevante vaardigheden en motivatie is ook de fit met onze cultuur een belangrijke pijler van onze screeners. Een perfecte Digitist is proactief, enthousiast en innemend!”

"Dankzij het roulementsysteem leerde ik niet alleen iedereen op korte termijn kennen, iedereen leert ook veel van elkaar. Marketeers kunnen hun plan trekken in basis development, en developers leren de meerwaarde van marketing."

Kenny laat ook weten dat Digiti niet ‘weeral een agentschap’ is dat zomaar van de daken schreeuwt dat openheid enkel kan worden bereikt met een platte organisatiestructuur. “Innemend- en ondernemendheid maken deel uit van het reilen en zeilen van dit bedrijf”, staaft hij zijn stelling. “Practice what you preach. Hier ben je niet zomaar een nummer. Ik denk dat dat ons differentieert ten opzichte van vele andere agentschappen uit de sector. Doordat er ruimte is voor initiatief, krijg je de opportuniteit om straffe dingen in elkaar te steken. Denk maar aan onze Jingle Smells-campagne (een kerstactie voor het goede doel, die zelfs de pers heeft bereikt, nvdr), maar ook aan pakweg een chatbot om de perfecte gin tonic te maken.”

Een open cultuur wordt logischerwijs pas gecreëerd als iedereen elkaar ook leert kennen. En dankzij het roulementsysteem gebeurt dat haast vanzelf. Zo kies je elke maandag je vaste werkplek voor de ganse week - van zitzakken tot je eigen stek in de glazen meeting room. Zolang je elke week maar andere gezichten om je heen hebt. “Ik werk hier nog maar twee maanden, maar dankzij die traditie heb ik iedereen enorm snel beter leren kennen”, getuigt Kenny. Al zitten de pintjes en gin tonics waarmee we elke vrijdag afsluiten daar ook voor iets tussen, natuurlijk. Daarbuiten gaan we regelmatig samen eens eten. Dan komen die gezellige babbels vanzelf.”

Die transparantie mag geen geforceerde opgave zijn - wie nood heeft even op zijn eentje te herbronnen, mag dat ook probleemloos. “Er wordt hier hard gewerkt, maar een gezonde balans tussen werk en privé is minstens zo belangrijk”, erkent Kenny. “Dankzij flexibele werkuren bepaalt ieder voor zich wanneer hij of zij begint en stopt met werken. In combinatie met sporadisch thuiswerk bouw je hier je eigen levensritme op.”

Bedrijfscultuur met een dashboard

“Om onze onderscheidende bedrijfscultuur kracht bij te zetten, hebben we alles gedocumenteerd in een interactief dashboard”, vertelt Kenny. “Als bedrijf lééft Digiti echt, er is zoveel te vertellen. We verzamelen zoveel leuke content van wat er hier te beleven valt, en we vonden dat het tijd was dat samen te brengen. Een beetje een one-stop-shop voor ‘everything Digiti’. Door uit te stralen wie we zijn en welke waarden we vooropstellen, geloven we dat we gelijkgestemden kunnen aantrekken. En dat zal nodig zijn, nu we ons helemaal hebben voorbereid op de stevige pipeline van 2017!”

Ook benieuwd hoe het leven van een Digitist eruit ziet of interesse om het team te vervoegen? Laat je inspireren door het Digiti-dashboard en solliciteer op één van de openstaande jobs

 

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.