Sharing the blooming vision
92.837 abonnees

The Future of eCommerce

Van maart tot en met juni 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over de toekomst van eCommerce. Hoe zien we de toekomst van eCommerce? De visies, changes en innovaties maar ook pitfalls die op ons afkomen.

E-book: Wat is de toekomst van e-commerce (en hoe haak je daar op in?)
eCommerce

Jaar na jaar groeit de Belgische e-commercemarkt met double digit-cijfers en niemand die eraan twijfelt dat deze positieve trend nog een hele poos zal aanhouden. Steeds meer landgenoten hebben de smaak van het online shoppen te pakken, en trekken daarvoor hun portemonnee alsmaar vaker open. Ter illustratie: in 2017 spendeerden we meer dan 10 miljard euro aan aankopen via webshops. Hoe ziet de toekomst van e-commerce eruit? Dat vind je in dit e-book terug.

Kunnen afhaalpunten een volwaardig alternatief worden voor dure en milieuonvriendelijke thuislevering?
eCommerce

Eerder dit jaar stond het in alle kranten: de Belgische e-commerce markt groeide nog eens met 17%. Dat al die pakketjes op een efficiënte, en liefst ook financieel aantrekkelijke en milieuvriendelijke manier bij de eindconsument dienen te geraken, maakt dat de logistieke sector al even het hoofd breekt over mogelijke alternatieven voor de erg vervuilende en dure levering aan huis.

Hoe dit Kempens agency webshops omtovert tot een conversie-machine
eCommerce

Het is vandaag geen kunst meer om een webwinkel te bouwen. Maar een goede e-shop uit de grond stampen? Dat is toch nog iets anders. Je wilt immers dat klanten je vinden, onmiddellijk overtuigd zijn van je service en je producten in het virtuele winkelmandje zwieren.

Wat houdt mobile commerce nu precies in en hoe speel je hier op in?
eCommerce

Veel vooruitstrevende organisaties hebben gekozen voor een benadering vanuit het perspectief van de klant, in plaats vanuit hun eigen oogpunt. Op die manier kunnen ze hun bedrijf structureren op basis van wat werkt voor de klant. De focus bij deze ommekeer ligt op mobiele apparaten, in combinatie met steeds meer vermogen en mobiele netwerken met hoge snelheden, die intelligente softwarediensten mogelijk maken.

“Personalisatie is een must. Maar het is de kunst om dat zo verfijnd te doen dat het niet creepy aanvoelt"
eCommerce

Het buzzword van de laatste jaren? Personalisatie. Wat wil je consument? Wat frustreert hem? En hoe zit het met privacy? Hij of zij mag immers geen Big Brother-gevoel krijgen. George Lavric is Digital Marketing Consultant bij Sitecore, wereldleider in experience management software. Hij legt haarfijn uit waarom personalisatie zo belangrijk is en waar we vandaag én in toekomst op moeten focussen.

Het wordt hoog tijd dat de exclusieve detailhandel e-commerce serieus neemt
eCommerce

Waar draait het nu eigenlijk om in de exclusieve detailhandel? Als je ooit in Londen bent geweest en daar een bezoek hebt gebracht aan Harrods, weet je het antwoord. De gemiddelde winkelmedewerker hier is een absolute specialist in zijn of haar vakgebied en blinkt daarnaast uit in gastvrijheid. Klanten komen immers niet alleen om de aankoop, maar ook om het oog voor detail dat de gehele ‘experience’ hen biedt. Het draait om ervaringen!

“In het ideale scenario klikt een klant via Pinterest door naar je product en betaalt hij de online bestelling met de PayPal-knop”
eCommerce

Als je je klant écht centraal wilt zetten, kies je resoluut voor een omnichannelstrategie. Maar wat houdt dat dan precies in? Moet je werkelijk alle kanalen evenveel aandacht geven? Of ga je vooral voor mobile first? Ilse Lauwens is Marketing Manager bij Sitecore, wereldleider in experience management software, kent het antwoord.

De logistieke sector gaat een radicale verandering tegemoet. Dit is wat er volgens de CEO van e-commerce scale-up SendCloud staat te gebeuren:
eCommerce

Van robots, over e-bakfietsen tot drones: de logistieke sector wordt steeds creatiever om de online bestelling efficiënt bij de consument te krijgen. Al deze oplossingen zijn nodig, want e-commerce staat voor enkele uitdagingen gekoppeld aan de immense groei waar het voor staat. Rob van den Heuvel, co-founder en CEO van SendCloud, gidst ons door hoe de sector volgens hem de komende jaren zal evolueren. “De grootste uitdaging ligt in het aantrekken van gekwalificeerd personeel.”

BeCommerce lanceert als eerste in België een B2B trustmark
eCommerce

Vandaag stelt BeCommerce, de Belgische vereniging van de bedrijven actief in de e-commerce, haar vernieuwde logo én een uniek trustmark voor B2B webshops voor. "Dankzij het nieuwe trustmark, een primeur in België, kunnen B2B webshops zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector", legt Sofie Geeroms, Managing Director BeCommerce, uit. BeCommerce mocht het allereerste B2B BeCommerce trustmark uitreiken aan Worldline, Europese marktleider wat betreft betaal- en transactiediensten.

“Als je uitsluitend inzet op technologie, ga je het niet maken op de e-commerce markt. Dat is hetzelfde als een Ferrari kopen als je geen rijbewijs hebt”
eCommerce

Het gaat hard voor e-commerce. Jaar na jaar stijgen de omzetcijfers, doordat de belangstelling van de consument voor online shopping alsmaar toeneemt. Toch hebben veel webwinkels nog behoorlijk wat werk om de winkelervaring gebruiksvriendelijk en tegelijk gepersonaliseerd te maken. Wereldwijd zijn er een zestal trends die de kop op steken. Ramon Weterings is Regional Vice President Benelux bij Sitecore, wereldleider in experience management software. Hij legt uit hoe deze trends in de Benelux evolueren.

"De toekomst van webshops ligt in de handen van nichespelers"
eCommerce

Het succes van je webshop, hoe klein ook, valt of staat met een unieke user experience. “Elke interactie met je merk of bedrijf - zowel online als offline - is van belang om tot de ultieme, unieke klantbeleving te komen”, zegt Isabel Donvil, Business Strategy Director bij The Reference dat een van de grootste full-service digital agencies in België is.

Hoe bouw je een e-commerce shop die staat als een huis? De mening van een expert:
eCommerce

E-commerce is booming business. Volgens de meest recente cijfers van BeCommerce hebben alle Belgen samen in 2017 voor meer dan 10 miljard euro online besteed. En het plafond is nog lang niet bereikt. De cijfers stijgen jaar na jaar. Maar waar moeten e-commercebedrijven rekening mee houden als ze futureproof willen worden? Bloovi sprak met George Lavric, Digital Marketing Consultant bij Sitecore, een wereldleider in experience management software. “Alles draait om de juiste content, personalisatie, relevante data, integraties én een gebruiksvriendelijke UX.”

Nieuw record voor Belgische e-commerce: Belgen gaven meer dan 10 miljard euro uit online in 2017
eCommerce

Ook in 2017 blijft de e-commerce in België verder groeien. Het voorbije jaar winkelden 8,4 miljoen Belgische inwoners minstens één keer online, wat goed is voor een online omzet van 10,05 miljard euro. Dit komt neer op 87 miljoen aankopen. De populairste categorie in 2017 was overduidelijk 'vliegtuigtickets en accommodaties (niet in pakket)' met 86% van de bestedingen die binnen deze categorie online gebeuren. Dit blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat de vzw BeCommerce jaarlijks laat uitvoeren door GfK, dankzij, de steun van Worldline, PostNL en Google.

5 tips om je als gespecialiseerde webshop te onderscheiden van de e-commercereuzen:
eCommerce

Het is perfect mogelijk om als gespecialiseerde webshop mee te spelen met de e-commerce giganten. Founder Elies Van der Graaff komt op de Webshop Vakbeurs haar visie op de webwinkel van de toekomst geven. Dit evenement, dat plaatsvindt op 25 en 26 april in de Nekkerhal Mechelen, richt zich op ondernemers die willen starten met een gloednieuwe webshop, entrepreneurs die hun online kanaal willen optimaliseren en medewerkers van gevestigde bedrijven die naast een fysiek verkooppunt de stap naar een online verkoopkanaal willen maken.

Smartphone belangrijker dan portefeuille: 9 op de 10 Vlamingen willen in 2018 mobiel betalen
eCommerce

We zijn helemaal klaar om mobiel betalen te omarmen. In een bevraging van Payconiq bij ruim 7.600 Vlamingen geeft 91 procent aan het komende jaar zeker met de smartphone te zullen betalen. Zes op de tien respondenten zouden het liefst altijd en overal mobiel betalen, en hopen dat handelaars en overheden snel een inhaalbeweging maken om tegemoet te komen aan die wens.

Belg koopt steeds meer bij kleine webshops
eCommerce

De Belgische e-commerce markt haalde vorig jaar een totale omzet van 5,8 miljard euro, een groei van bijna 17% in vergelijking met 2016. Ook het aantal online handelaren nam spectaculair toe, naar meer dan 20.400 (+26%). Opvallend daarbij: het toenemend succes van kleine webshops. En toch is maar 4% van de Belgische online spelers verantwoordelijk voor 89% van de gerealiseerde omzet in ons land. De cijfers komen uit de tweede e-commerce Barometer, een initiatief van The House of Marketing in samenwerking met SafeShops.be.

E-commerce in België groeit, maar offline winkel blijft belangrijk voor Belgen
eCommerce

E-commerce in België brak ook in 2017 verschillende online records, maar toch blijft ruim 90% van alle uitgaven aan fysieke producten nog altijd offline gespendeerd worden. Traditionele retail winkels blijven dus een belangrijke rol spelen voor Belgische consumenten.

Opinie: "Koop Belgisch? Alsof de schuld bij de consument ligt"
eCommerce

“Koop Belgisch, als we niet opletten vloeit al het geld naar het buitenland.” Deze opmerkelijke oproep werd, een kleine week voor Kerstmis, door enkele Belgische CEO’s gelanceerd in de Belgische pers. Dit lijkt wel een ultieme poging om via een ‘kerstboodschap’ ons last-minute online shopping gedrag te beïnvloeden en onze zuurverdiende dertiende maand in een Belgische kassa te laten belanden. Bij het lezen van deze oproep kreeg ik alvast zoveel medelijden dat ik ei zo na ben gaan uitzoeken of ik hen niet via De Warmste Week kon steunen? Het ligt misschien aan de periode…

“In de toekomst zal je als webshop een van deze drie dingen zijn: groot, gespecialiseerd of dood.”
eCommerce

Twee jaar geleden nam bol.com marketingdirecteur Michel Schaeffer afscheid van het succesverhaal waar hij 15 jaar mee aan timmerde. Dit jaar schreef hij een boek over zijn ervaringen. Wat heeft hij in die 15 jaar geleerd? Wij selecteerden alvast vijf interessante tips.