Vandaag stelt BeCommerce, de Belgische vereniging van de bedrijven actief in de e-commerce, haar vernieuwde logo én een uniek trustmark voor B2B webshops voor. "Dankzij het nieuwe trustmark, een primeur in België, kunnen B2B webshops zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector", legt Sofie Geeroms, Managing Director BeCommerce, uit. BeCommerce mocht het allereerste B2B BeCommerce trustmark uitreiken aan Worldline, Europese marktleider wat betreft betaal- en transactiediensten.

B2B e-commerce zit in de lift

E-commerce is een bloeiende sector in continue verandering. Hoewel het grote publiek vooral vertrouwd is met de B2C-handel in het e-commerce landschap, zien bedrijven steeds vaker het potentieel in van online B2B-verkoop. B2B-klanten zijn, net als B2C-klanten, op zoek naar op maat gemaakte goederen en diensten die de klok rond aangekocht kunnen worden. België kende in 2017 een enorme groei wat betreft B2B e-commerce. In de toekomst zal online B2B-handel verder blijven groeien en een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de e-commerce sector.

"Om de online B2B-verkoop in België en in Europa te stimuleren, introduceert BeCommerce haar B2B BeCommerce Trustmark", licht Geeroms toe. "Dankzij dit eerste trustmark voor B2B webshops kunnen ze zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector."

Certificatieproces

Het certificatieproces voor dat trustmark bestaat uit verschillende stappen. Allereerst is er een checklist waaraan de webshop moet voldoen. Zo moeten de algemene voorwaarden en de privacy policy duidelijk zichtbaar zijn en moet de webshop voldoende informatie bevatten over de de prijs, de levering en de onderneming zelf. Vervolgens voert de externe security partner Forus-P tweemaal per jaar een grondige veiligheidsscan uit op de websites van de aangesloten webshops.

BeCommerce mocht het allereerste BeCommerce B2B Trustmark uitreiken aan Worldline, Europese marktleider wat betreft betaal- en transactiediensten. In augustus 2017 lanceerden zij hun eigen B2B webshop, die nu mag pronken met het B2B Trustmark.

Samen met de introductie van het nieuwe B2B Trustmark kondigde BeCommerce vandaag ook aan dat het gekende logo fusioneert met het nieuwe trustmark. „De herkenbare duim blijft behouden maar wordt in een nieuw, frisser jasje gestoken“, verklaart Geeroms. „Om het onderscheid te maken tussen de verschillende stakeholders van BeCommerce en het tegelijkertijd eenvoudig te houden wordt het logo aangevuld met een kleurencode. In totaal gaat het om vijf kleuren: groen, blauw, paars, rood en geel die respectievelijk staan voor B2C-leden, B2B-leden, webshop partners, business partners en sponsors.