Duikt Apple in 2014 de Wearable Computing markt in?

Duikt Apple in 2014 de Wearable Computing markt in?
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 13 november 2013

Foto: Apple CEO Tim Cook met een Nike Fuelband. 

Er duiken steeds meer geruchten de kop op dat Apple haar iTV-plannen in de ijskast heeft gezet en resoluut heeft gekozen om volgend jaar de iWatch te lanceren. Apple zou hierdoor een bedreiging vormen voor andere populaire wearable computing-producten zoals Nike Fuel, Fitbit en JawBone UP. Gaat Apple opnieuw een markt op zijn kop zetten? Het lijkt erop:

„Apple’s televisieset pas in 2015 of 2016”

De doorgaans betrouwbare bron NPD DisplaySearch heeft vernomen dat Apple haar televisieproject in de koelkast heeft gezet en resoluut kiest om van de iWatch een realiteit te maken. Zo zouden er te weinig contracten afgesloten zijn met content-providers om de nieuwe generatie van de iTV van genoeg content te voorzien. Apple zou momenteel nog steeds in moeizame onderhandeling zijn met content-providers.

Ook KGI Securties heeft opgevangen dat de Apple-televisieset er pas zal komen in 2015 of later. „De huidige AppleTV zou wel de nieuwe A7-chip krijgen krijgen in de nabije toekomst, maar voor de Apple-televisieset is het wachten tot 2015 of 2016,” weet Ming-Chi Kuo van KGI Securities.

Wat met de iWatch?

Van de iWatch is al veel gezegd en geschreven. Maar volgens insiders lijkt Apple zich klaar te stomen om een dergelijke product op de markt te zetten. Zeker nu blijkt dat het regelen van content voor de iTV langer lijkt de duren dan verwacht.

NPD zegt uit goede bron vernomen te hebben dat Apple mikt op het derde kwartaal van 2014 om de een wearable computing device op de markt te brengen. Een markt die bezig is aan een enorme opmars. Denk maar aan Nike Fuel, Google Glass, Fitbit en JawBone UP. Ook de Quantified Self-trend wordt steeds populairder. Zo houden steeds meer mensen vandaag online gegevens bij over hun eetpatroon, sportprestaties en calorieverbruik. Bovendien is het ook opvallend dat Apple dé Nike Fuelband-topman Jay Blahnik deze zomer heeft aangeworven. 

Om in te spelen op de Quantified Self-trend zou Apple met een apparaat komen die de prille concurrentie moet verpletteren. NPD schijnt te weten dat Apple in het derde kwartaal van 2014 haar ‚wearable computing-apparaat’ op de markt zal introduceren. Volgens NPD zou het toestel zou een armband zijn die een resolutie heeft van 320 op 320 pixels. De armband zou bovendien constant in connectie staan met jouw iPhone via Bluetooth 4.0 (vergelijkbaar met Nike Fuelband in bovenstaand filmpje).

„Wearable Computing zal explosieve groei kennen”

Ook onderzoeksbureau’s wijzen op de stijgende trend van wearable computing. Zo zegt IMS Research dat de wearable computing-markt zal groeien van 14 miljoen verkochte apparaten in 2011 naar 171 miljoen in 2016. ABI Research ziet het nog groter: „de wearable tech markt zal wereldwijd zo’n 585 miljoen verkochte apparaten verschepen tegen 2018.”

Grafiek: Opmars van wearable computing volgens Business Insider

Ook Skip Freshman van Asset Management Ventures verwacht dat Apple de wearable computing markt zal betreden. „Bedrijven die niet snel evolueren en vandaag al actief zijn in wearable computing gaan een draai om de oren krijgen. Bestaande producten zoals FitBit, Jawbone Up, Nike Fuelband & Misfit Shine zijn gewaarschuwd.” zegt Freshman op TheNextWeb.

„Bovendien is Apple door de toevoeging van haar M7 co-processor al aan het concurreren met hen. Zo kan de iPhone 5S dankzij deze nieuwe chip diezelfde dingen traceren via apps, zonder extra batterijduur af te snoepen van je accu. Wat hardware zoals een Nike Fuelband en anderen overbodig maakt,” schrijft Freshman.

Of Apple de wearable tech-markt zal betreden is nog even afwachten. Maar de hardnekkige geruchten wijzen toch steeds meer in die richting. Bovendien heeft Apple in de voorbije maanden ook druk gerekruteerd in de modesector én heeft het Nike Fuelband-topman Jay Blahnik ingelijfdIs er (eindelijk) terug een mogelijkheid voor Apple om een markt de ‚disrupten’? 

Tags: , , , , , , , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel