IKEA gaf al eerder toe dat ze e-commerce eerder als een trend zagen. Toen ze eenmaal doorhadden dat webwinkels meer dan dat waren, wijzigden ze hun koers. Volgens sommigen te laat. Maar die sceptici krijgen nu ongelijk, want afgelopen boekjaar haalde de meubelketen bijna anderhalf miljard euro op uit online verkoop. Dat bedraagt zo'n vier procent van alle omzet. 

IKEA wil dé omni-retailer worden

Ondertussen verkoopt IKEA in de helft van zijn 28 markten online. In België kan je voorlopig nog niet in een IKEA-webshop terecht. Al zit de kans erin dat wij ook binnenkort naar de virtuele IKEA kunnen trekken, want uiteindelijk wil de meubelgigant dé omni-retailer worden. 

e-commerce rampscenario lijkt nu vermeden

Ook de dalende inkomsten voor het introduceren van de webshops, spelen daar een rol in. De keten zag de laatste jaren haar omzet fors achteruit gaan. Een rampscenario lijkt door hun shift naar e-commerce nu vermeden te zijn. Tegelijk experimenteert IKEA nog met heel wat andere manieren om dichter bij haar klanten te komen. Zo heb je in Londen al een 'order and collection point', een winkel in het stadscentrum waar je IKEA-meubels kan bekijken en bestellen. 

IKEA order and collection point

Bron foto: @HannahDml

Dus IKEA, wanneer kunnen wij hier de eerste webshop verwachten?