Opinie: Wie zijn app niet kan samenvatten in twee zinnen heeft een probleem

Opinie: Wie zijn app niet kan samenvatten in twee zinnen heeft een probleem
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 28 juli 2015

Wie meer dan twee zinnen nodig heeft om zijn app uit te leggen heeft een probleem. En dat zowel bij gebruikers als bij journalisten. Dat blijkt alvast uit het verhaal van Frontback. 

De Belgische app haalde in 2013 nog 3 miljoen dollar op en werd de nieuwe Instagram genoemd. 

Nog geen twee jaar na al dat positieve nieuws is het afgelopen met Frontback.

Frontback stopt ermee op 15 augustus

In een blogpost vorige week laat Frederic Della Faille weten dat de app ophoudt te bestaan.

"While we've seen exciting results with some communities, for most of the new members it takes too much time and effort to understand why Frontback is different, resulting in an infrequent use of our product." 

Frontback had blijkbaar meer dan twee zinnen nodig om aan nieuwe gebruikers het gebruik en de meerwaarde van de app uit te leggen. Nefast in een tijd van moordende app-concurrentie.

Helder verhaal

Als startups willen slagen is het daarom essentieel dat ze vanaf het begin hun verhaal helder krijgen.

Wat doet je app? Waarom moet men het gebruiken? Waarom is ze beter dan de concurrentie? Wat is de meerwaarde voor de gebruiker? Waarom moet men overstappen naar jouw product?

Wie de antwoorden niet krijgt samengevat in de (spreekwoordelijke) twee zinnen, moet misschien de app gaan herdenken zodat ze wel samengevat kan worden in twee zinnen.

Journalisten

Want je product kunnen samenvatten in een tweetal zinnen is niet alleen belangrijk voor de gebruikers maar ook voor de journalisten.

Wil je een journalist interesseren voor je app dan moet je je verhaal kunnen samenvatten in twee, drie zinnen (de befaamde pitch).

Lukt dat niet dan is het goed mogelijk dat de aandacht van de journalist al weg is na twee zinnen, en daarmee ook de mogelijke media-aandacht.

En daar faalde Frontback blijkbaar. Want in een artikel van Engadget spreekt de journalist over Frontback als een selfie-app.   

Iets wat hem onmiddellijk de volgende comment oplevert:

Verwarring over je product bij gebruikers en journalisten. Het bleek fataal voor Frontback.

Tags: , .



Over Joeri Casteleyn


Joeri Casteleyn

Als pers- en communicatieadviseur met meer dan 10 jaar ervaring helpt Joeri Casteleyn bedrijven en organisaties met hun persrelaties, communicatie, public relations, sociale media en copywriting.

Volg mij


Bekijk volledig profiel