De muziekstreamer Spotify maakt nog steeds geen winst. Uit documenten blijkt dat het nettoverlies is gestegen van € 45 miljoen in 2011 naar € 58,7 miljoen in 2012.

Verdubbelde Omzet

De omzet van Spotify steeg wel. Zo kon de dienst haar omzet verdubbelen van € 190 miljoen euro naar € 434 miljoen.

Ook het aantal gebruikers kende een forse groei. Zo stond de teller in 2011 op 6,7 miljoen naar 24 miljoen dit jaar. De CEO van Spotify, Daniel Ek, verklaarde aan The Wall Street Journal dat deze cijfers de levensvatbaarheid van Spotify bewijzen.

Licentie-probleem

De hoofdreden waarom Spotify geen winst maakt zijn de hoge licentie-kosten die de dienst moet betalen. Zo gaat 70% van de omzet naar deze licenties. Dit jaar alleen al moet Spotify zo’n 1 miljard dollar licenties gaan uitbetalen. Toch klinkt aan de kant van de artiesten ook gemor, dat Spotify te weinig zou uitbetalen. Zo trok de band Radiohead onlangs nog nummers terug uit Spotify uit protest.

Advertentie-inkomsten

De advertentie-verkoop op Spotify blijft echter aan de magere kant. Spotify haalde een omzet van € 368,8 miljoen via betalende gebruikers en behaalde € 59,6 miljoen winst uit advertenties.

Gunstige vooruitzichten

Ondanks de toenemende verliezen wordt de toekomst van de muziek-streamer gunsting ingeschat. Volgens Nielsen SoundScan namen de downloads in de eerste helft van 2013 af, maar neemt streaming toe.

Hoewel streaming dus in de lift blijkt te zitten lijken streaming-diensten zoals Spotify het moeilijk te hebben om winst te maken door de enorme bedragen die ze moeten afstaan aan de muziekindustrie. We zien benieuwd om te zien hoe deze impasse evolueert.