“Twee jaar geleden zaten Belgische bedrijven nog vastgeroest. Nu zie ik gigantisch snelle veranderingen”

“Twee jaar geleden zaten Belgische bedrijven nog vastgeroest. Nu zie ik gigantisch snelle veranderingen”
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 23 juni 2016

Tijdens WebTomorrow spraken we met Rik Vera, de CEO van nexxworks, dat bedrijven ondersteunt in hun innovatieproces. Tijdens het gesprek hadden we het over de zin en onzin van consultants, de noodzaak van digitale innovatieprocessen en de bereidheid van Belgische bedrijven om hun DNA volledig om te gooien. Rik Vera kwam in het gesprek tot enkele opvallende conclusies:

We hinken achterop in vergelijking met buurlanden

Het valt niet te ontkennen dat we in België achterop hinken in vergelijking met onze buurlanden,” zegt Rik. “We lijken conservatiever ingesteld te zijn in een heel pak dingen. Bovendien hebben we de e-commerce trein volkomen gemist. In België zwaaien Nederlandse e-commerce spelers zoals Coolblue en Bol immers de plak. Zonde.”

"Daarnaast lijken heel weinig bedrijfsleiders bezig te zijn met wat morgen, overmorgen of de komende jaren zullen brengen. Het lijkt alsof een lange termijn visie vaak onbestaande is. Daarom is het tijd dat er in België een nieuwe wind waait."

Wat we dan concreet moeten doen? We moeten het aandurven om bestaande businessmodellen op zijn minst in vraag moeten stellen," zegt Vera. "Je ziet vaak dat de bereidheid er is om vooruit te denken. Maar zodra men weer op kantoor komt, zijn we weer bezig met ‘de shit of yesterday waardoor er opnieuw niet vooruit wordt geschakeld. Er wordt vaak niet verder gekeken dan vandaag,” stelt Vera. "Daar moet iets aan veranderen".

Consultants inhuren is niet dé oplossing

Vaak worden consultants onder de arm genomen om bedrijven te helpen zichzelf opnieuw uit te vinden, maar deze gaan vaak traag te werk en slagen er zelden in om een bedrijf op korte termijn grondig te veranderen. Wij geloven in een bottom-up approach waar werknemers meebouwen aan de toekomst van het bedrijf waarin ze werken."

"Met nexxworks willen we niet alleen inspireren, maar willen we net die interne innovators helpen om te gaan denken als een start-up. Op die manier kan je een intern veranderingsproces pas écht op gang trekken,” zegt Rik Vera.

Waait er een nieuwe wind binnen Belgische bedrijven?

“Toch merk ik in België een positieve evolutie op in heel wat bedrijven. Als je mij twee jaar geleden had gevraagd of ik optimistisch was over het Belgische bedrijfsleven dan had ik neen gezegd. Maar vandaag merk ik dat steeds meer bedrijven op een sneltempo gigantische veranderingen doorvoeren,” besluit Vera. 

Benieuwd naar wat Rik nog te vertellen had over nexxworks, consultancy en digitale transformatie processen? Hieronder kan je het volledige interview bekijken:

Tags: , , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel