Foto: adage.com

Programmatic buying: de term is niet meer weg te denken uit het adverteerderslandschap. Concreet omvat ze alle mogelijkheden om op geautomatiseerde wijze advertentieruimte te kopen en verkopen. Programmatic buying kent verschillende varianten, maar ze hebben allemaal dezelfde voordelen. Eens kijken waarom jij er als adverteerder gebruik van moet maken: 

1. Onafhankelijker, dus goedkoper

Vroeger was het inkopen van advertentieruimte (zeker op de premium websites) enkel weggelegd voor grotere partijen, zoals uitgevers en vertegenwoordigers van mediaruimte. 

Programmatic buying biedt je de kans om advertentieruimte te kopen zonder mediaruimte. Daarbij worden de advertentieruimtes rechtstreeks ingekocht bij de beheerders van de website in kwestie.

Als je bijvoorbeeld twee weken lang een homepage take-over wil inplannen op een belangrijke nieuwssite, kan dat via programmatic buying zonder dat je hier een media agency voor nodig hebt.

Het grote voordeel van die techniek, is dat je niet langer torenhoge commissies betaalt aan partijen die de advertentieruimtes voor jou inkopen.

Met uitzondering van een kleine fee die je moet betalen voor de gebruikte programmatic buying software, wil dat dus zeggen dat je eigenlijk ‘extra’ advertising budget vrij maakt zonder er meer geld aan uit te geven. Met andere woorden: meer impact voor hetzelfde geld!

2. Eén-op-één communicatie met je doelgroep, over verschillende kanalen en devices

In de online wereld beschik je over een hoop data die je kan verrijken met tal van andere (third-party) data. Met behulp van die ‘extra’ inzichten kan je dankzij programmatic buying veel specifieker gaan targeten en optimaliseren, en dat bovendien in real-time.

Resultaat: je kunt heel gericht en persoonlijk adverteren naar je doelgroep toe. En dat over verschillende kanalen en devices heen! In welke fase van de customer journey jouw (potentiële) klant zich ook bevindt of welk apparaat hij op dat moment ook gebruikt, via programmatic buying kan je dus steeds de best passende boodschap vertonen.

En niet te vergeten - door de grote hoeveelheid data die je tijdens de looptijd van je adverenties (real-time) verzamelt, kunnen jouw advertising campagnes ook veel sneller en efficiënter worden bijgestuurd.

3. Beter inzicht in de customer journey

Was het die bepaalde Facebook post die deze klant doorstuurde naar mijn webshop? Of was het misschien dat YouTube filmpje, die actiebanners of de maandelijkse nieuwsbrief die de bezoeker aanzette tot deze aankoop?

Doordat je, via programmatic buying, zowel views als clicks van de verschillende advertentiekanalen in kaart kan brengen, krijg je een veel beter inzicht in de customer journey.  Dat betekent dat je een totaalbeeld hebt van alle online touch points die er geweest zijn tussen klant en bedrijf.

Voeg hier dan nog eens de data van het gedrag op je eigen site en jouw CRM data aan toe, en je krijgt een heel goed zicht op welke kanalen goed of minder goed werken voor jouw bedrijf.

Op basis van het aandeel van elk kanaal in de volledige customer journey kan je de marketing mix gaan bijsturen om zo meer rendement uit je marketingbudget te halen.

4. Meer en kwalitatievere (premium) sites

Dankzij programmatic buying systemen heb je toegang tot zowat elke website die advertentieruimte aanbiedt, dus ook tot websites die tot voorheen enkel via mediabureaus ingeschakeld konden worden. Het targeten van dergelijke premium websites blijft echter wel een dure vorm van adverteren, ook als je mediabureaus uit de marketing flow kan halen.

Een groot voordeel van programmatic buying is wel dat je premium websites nu ook kan inschakelen voor je remarketing campagnes. Zo zorg je ervoor dat enkel de mensen die al op je website zijn geweest een banner van jou te zien krijgen op deze premium websites. Op die manier ben je zeker dat deze relatief dure banners enkel vertoond worden aan mensen die effectief in jouw doelgroep zitten.

5. Bescherming van je merk

Om je merknaam te beschermen wil je uiteraard niet met je advertenties op de verkeerde plaatsen verschijnen. Stel dat je als reisorganisatie plots moet vaststellen dat je banner over een busreis verschijnt naast een artikel over een tragisch busongeval - een scenario dat je wilt vermijden. 

Vroeger waren er al wat mogelijkheden om je merk online te beschermen, maar met programmatic buying kan je daar ondertussen nog een pak verder in gaan. Naast de standaard ‘black lists’ en content categorieën die je kan uitsluiten (bijvoorbeeld content rond geweld of drugs), kan je zelf ook je eigen criteria samenstellen voor content waarrond je niet wil verschijnen.

Aangezien je zelf heel veel data binnen krijgt, kan je ook veel eenvoudiger bepalen op welke websites jouw banners tot hiertoe vertoond zijn. Op basis van die gegevens kan je uiteraard ook zelf een eigen zwarte lijst gaan opbouwen.

Toegegeven: naast de talloze voordelen brengt programmatic buying natuurlijk ook een aantal beperkingen met zich mee. Zo is de opzet ervan niet altijd even eenvoudig. Alle extra mogelijkheden van programmatic buying zorgen er namelijk voor dat alles goed op elkaar afgestemd moet zijn en dat dit ook allemaal correct moet worden opgezet. Binnenkort lees je op Bloovi hoe je dat precies aanpakt! 

Meer weten? Contacteer mij!