Bron foto: Shutterstock

Meer dan 85% van de personen maakt tijdens hun zoektocht naar een dienst, product of informatie gebruik van de zoekmachine Google. Sinds 2011 ging Google inzetten op "mobile-first". Op 21 april staan er grote Google veranderingen voor de deur. In dit artikel gaan we bekijken waarom Google een nieuwe weg inslaat, wat de gevolgen ervan zijn en veel belangrijker wat het voor uw merk of bedrijf zal betekenen.

Vanaf 21 april 2015 gaat Google de daad bij het woord voegen en gaat het de factor "hoe mobielvriendelijk is deze website" als ranking signaal meenemen in zijn algoritmen.

"Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results." stond er te lezen op de Google Webmaster Central Blog.

Waarom Google mobiele websites voorrang geeft

1. Het zoekverkeer via mobiele devices overstijgt deze van desktop

In de USA verwacht men tegen eind 2015 dat het aantal mobiele zoekopdrachten groter zal zijn dan de desktop zoekopdrachten (Bron). Deze statistieken hebben Google er toe aangezet dat mobiele websites (responsive websites) voorrang zullen krijgen op websites die niet mobiel vriendelijk zijn. 

2. Het zoekgedrag is veranderd

Vroeger liep iedereen naar een desktop om iets te gaan zoeken. Intussen gaan we zeer vele activiteiten via onze smartphone doen, dus ook zoekopdrachten via Google. We doen bijna alles op onze smartphone (Bron).

3. Het hoofddoel van Google was niet meer van toepassing

Het hoofddoel van de zoekmachine dienst Google is om op een zo efficient (=snel) mogelijke manier ons de informatie te geven waar we op zoek naar zijn. Door in de mobiele zoekopdrachten websites te gaan tonen die slecht weergegeven worden op smartphones zal dit het doel van Google niet bevorderen.

Hoe groot wordt de impact op mijn aantal bezoekers?

Op moment van schrijven vindt in München het Search Marketing Expo plaats. Heel wat Google managers zijn hier aanwezig om tipjes van de sluier te lichten rond de algioritme aanpassing op 21 april. In het verleden hadden we verschillende grote Google algoritme updates (de zogenaamde Penguin & Panda updates).

Onderstaande tweet werd door de Google engineers veelvuldig geretweet, wat dus de eventuele impact kan suggereren. Voor resultaten op desktop worden er geen veranderingen doorgevoerd. In de laatste maanden heeft Google al gewaarschuwd dat websites die niet optimaal presteren voor smartphones een 'penalty' zullen krijgen.

1. Google heeft op smartphones een 'label' geplaatst voor mobiele websites.

2. Google ontwikkelde een tool die aangeeft of uw website wel mobielvriendelijk is. Flash websites kregen ook een label. Klik hier voor de tool.

3. Google stuurt via zijn platform Google Webmaster Tools meldingen dat uw website niet mobielvriendelijk is.

Mijn website is niet mobielvriendelijk, wat nu?

Als uw website niet mobiel vriendelijk is, dan zal de website voor mobile SEO (Search Engine Optimisation) niet of minder zichtbaar zijn. Enkele voorbeelden :

  • Via een mobiele zoekopdracht in Google is de bank BNP Paribas Fortis op een derde plaats via de organische resultaten te vinden op het zoekwoord 'hypotheeklening'.
  • De BNP Paribas Fortis website is niet geschikt voor mobiele gebruikers. Ethias zet in op 'autoverzekeringen' en heeft een sterke SEO positie voor desktop. Doordat de website niet responsive is zullen het aantal bezoekers via mobiel sterk terugvallen. Op welke positie staat Ethias na 21 april?
  • 'Hosting' is een populair zoekwoord en daar scoort Combell zeer sterk op. De Combell website is niet mobiel vriendelijk, dus dan zou het wel eens kunnen dat One.com na 21 april beter scoort in de mobiele organische zoekresulaten.

Conclusie

Na 21 april 2015 is ook Google mobile-first en de mobiele strategie zal moeten aangepast worden. Als uw website niet mobielvriendelijk is, zullen het aantal bezoekers via mobiel (sterk) terugvallen. Begin met een plan van aanpak, contacteer een gedegen website bouwer en leg de focus op mobile SEO.

Voor meer info kan je ook een kijkje nemen op de Duo blog.