Zo slaagde Apple erin naambekendheid op te bouwen

Lien Desmet
Door Lien Desmet Innoveren
Zo slaagde Apple erin naambekendheid op te bouwen
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

Branding was altijd al belangrijk voor Apple. Men stelde zich de vraag wat belangrijker was: een leesbaar logo voor de gebruiker voor ze hun MacBook openen of de leesbaarheid hiervan voor de rest van de wereld wanneer de laptop in gebruik is. De keuze viel op het laatste en dat blijkt een sublieme keuze op basis van het 4de principe ‘public’ uit de ‘key STEPPS’.

Het boek ‘Contagious’ van professor Jonah Berger verdiept zich in deze 6 ‘key STEPPS’. Deze bepalen mee het succes van virale content:

Ik behandelde reeds de eerste drie principes: ‘social currency’, ‘triggers’ en ‘emotie'. Deze keer is ‘public’ aan de beurt.

Visibiliteit is belangrijk

If it’s built to show, it’s built to grow. Als het moeilijk te zien is wat anderen doen, is het ook moeilijk om te imiteren. Als je het zichtbaar maakt dan is de kans groter dat mensen het zelf ook zullen doen.
Ook als we onzeker zijn, baseren we ons op anderen voor meer geruststelling (als zij het zo doen, dan moet het wel een goed idee zijn).

Enkele voorbeelden

  • We imiteren het gedrag van onze tafelgenoot bij het eten van een gerecht waar we niet mee vertrouwd zijn (als hij specifiek bestek gebruikt, doen we hetzelfde).
  • TV-shows waar een lachband op gemonteerd is, zetten de kijker aan om zelf ook te lachen.
  • Barmannen vullen de bokaal met fooien gedeeltelijk zelf bij het aanvangen van hun shift om klanten aan te zetten zelf ook een fooi te geven (ze veronderstellen immers dat velen het hen voordeden).

Dit wordt door psychologen als ‘social proof’ bestempeld. Als er in een bakkerij een lange wachtrij staat, dan ga je ervan uit dat het brood daar overheerlijk moet zijn. Waarom zouden mensen anders wachten?

Laat je opmerken

Hoe makkelijker iets te zien is, hoe meer erover gesproken wordt. Publieke visibiliteit zorgt voor een boost in mond-aan-mond reclame. Dit geldt ook voor producten of diensten. Hoe meer een product te zien is, hoe meer het zal triggeren om het ook te kopen.

Movember is een fantastisch initiatief dat erin slaagde donaties voor kanker, een thema waar niet over gesproken wordt, te boosten. Hier werd sociale invloed op een slimme manier bespeeld. Het initiatief wordt intussen jaarlijks en wereldwijd ondersteund door heel wat mannen die geld inzamelen door eenvoudigweg een maand lang hun snor te laten groeien. Ze worden als het ware wandelende billboards voor de campagne.

Denk bijvoorbeeld ook aan de vermelding ‘Sent from my iPhone’ onderaan een e-mail of de typische witte oortjes van Apple bij de lancering van de iPod. Ook de rode Louboutin schoenzolen waren een eenvoudige maar geniale manier om de visibiliteit van het merk te ondersteunen. Zo ondersteunen de gebruikers de bekendheid van het product en beïnvloeden ze anderen om het product ook aan te schaffen.

Een product dat als het ware een advertentie op zich is, is in het bijzonder een slimme strategie voor kleine bedrijven.