Vijftien jaar, zo lang heeft Laure Oomens aan haar debuut Gespleten Adem geschreven. “Ik schreef op mijn 14de 60 pagina’s en deletete toen alles omdat ik het niet goed vond. Dat was veruit het slechtste idee dat ik ooit had”, lacht ze. “Toen mijn grootvader (ooit medeorganisator van de Scheldeprijs nvdr.) overleed, voelde ik: ik moet dit afmaken, voor hem. Gespleten Adem is dan ook een ode aan mijn vake.”
Van schaduw naar podium
Schrijven is voor Laure quasi hetzelfde als ademen. “In de lagere school schreef ik in vriendenboekjes dat ik schrijfster zou worden. Dat ik vandaag copywriter en ghostwriter ben, is misschien geen complete verrassing.”
Ze mag dan ondertussen verschillende bestsellers op haar conto als ghostwriter schrijven, dit fantasyboek was toch wat anders. “Als ghostwriter werk je natuurlijk op de achtergrond, terwijl ik hier mijn eigen ziel grotendeels blootleg. Als je een kind baart, durft niemand te zeggen dat je baby misschien lelijk is. Met een boek dat vanuit jezelf komt, stel je je wél bloot aan kritiek.”
Al lijkt dat tot nu toe nog mee te vallen: twee dagen na de officiële release stond het boek, dat bij Uitgeverij Houtekiet verscheen, op plaats 6 in de top 10 bestsellers in de categorie young adult van de Standaard Boekhandel.
Waarom ROI niet alles is
Als ondernemer een fictieboek schrijven, het lijkt een atypische keuze. “De meeste ondernemers schrijven inderdaad liever non-fictie, over hun vakgebied. Iets dat hun geloofwaardigheid versterkt én liefst klanten oplevert. Ik koos ervoor om dat niet te doen, en om gedecideerd de droom te volgen die al zo lang in me brandde.”
Of dat dat financieel makkelijk was? “Het afgelopen jaar heb ik op heel wat mooie projecten ‘nee’ gezegd. Ik had de tijd, de ruimte en vooral de headspace en energie nodig om me hierop te focussen. Dat betekent ook dat je financieel even de pauzeknop induwt. Ik heb bewust gekozen voor mijn passie, in plaats van voor onmiddellijke ROI.”
Elke ondernemer kent de druk van factureren en groeien, maar sommige investeringen renderen op een ander niveau.
Als men Laure vragen hoeveel exemplaren ondertussen over de fysieke en digitale toonbanken rolden, moet ze het antwoord schuldig blijven. “Ik wil het niet weten”, lacht ze. “Het klinkt misschien naïef, maar het geld dat ik ermee verdien, is bijzaak. Dat het boek onder je vel kruipt en blijft hangen nadat je het hebt dichtgeklapt, dát is de echte impact die telt voor mij. Elke ondernemer kent de druk van factureren en groeien, maar sommige investeringen renderen op een ander niveau.”

Fantasy in Vlaanderen: geen evidente keuze
Dat Laure koos voor fantasy en young adult, is geen evidente keuze. Het genre is in Vlaanderen klein: de rekken liggen vooral vol vertalingen van internationale bestsellers zoals Sarah J. Maas of Rebecca Yarros. De trend van BookTok en romantasy bepaalt mee wat er wereldwijd scoort, maar de stemmen die we hier horen, komen zelden van eigen bodem.
“Fantasy wordt bij ons nog vaak gezien als een importproduct”, zegt Laure. “Er zijn zeker Belgische auteurs die met het genre bezig zijn, maar ze blijven vaak onder de radar. Toch geloof ik dat er ruimte is voor meer lokale stemmen. Lezers willen zich spiegelen aan verhalen die dichtbij én veraf kunnen zijn. Die mix maakt fantasy net zo krachtig.”
Fantasy wordt bij ons nog vaak gezien als een importproduct.
In haar keuze ziet ze een parallel met het ondernemerschap: “Als ondernemer leer je: je kan meegaan in wat iedereen al doet, of je kan een niche claimen. Het eerste is veiliger, het tweede riskanter, maar daar zit vaak de échte meerwaarde. Geef mij dan dat tweede maar.”
Meer dan escapisme: een spiegel voor onze tijd
In tijden van oorlog, klimaatstress en maatschappelijke onzekerheid grijpen steeds meer lezers naar fantasy. Maar volgens Laure is dat niet alleen om te ontsnappen, ook om te begrijpen. “Fantasy is voor mij geen vlucht uit de realiteit, het is er net een spiegel van”, zegt ze. “Ik heb bewust geen almachtige heldin geschreven die alles kan oplossen. Mijn hoofdpersonage is een gewoon meisje dat in een wereld vol magie terechtkomt, en zelf geen magie bezit. Dat maakt haar kwetsbaar én herkenbaar.”
Daarmee schuift Laure haar verhaal in het rijtje van zogenaamde ‘grijze fantasy’, waar morele dilemma’s centraal staan. “Het gaat niet om makkelijke goed-kwaad-schema’s. Ik wilde lezers dwingen zichzelf vragen te stellen: wat zou ik doen? Kies je voor loyaliteit, of voor overleven? Voor waarheid? Hoe ver ga je als je jezelf dreigt te verliezen? Het is een vraag waar we vandaag allemaal mee worstelen: waar geloof ik in, en hoe ver ga ik daarvoor?”
Het is een vraag waar we vandaag allemaal mee worstelen: waar geloof ik in, en hoe ver ga ik daarvoor?
Juist die morele gelaagdheid maakt dat Gespleten Adem niet enkel jongeren aanspreekt, maar ook volwassenen die in de huidige tijdsgeest houvast zoeken in verhalen die raken en confronteren.
Met Gespleten Adem wil Laure haar lezers vooral doen nadenken. Over verlies, over keuzes, over loyaliteit en relaties. Maar ook over zichzelf.
En aan ondernemers wil ze nog dit meegeven: “Doe eens wat vaker uw goesting, zonder spreadsheet. Soms is dat de meest rendabele keuze van allemaal.”