Tijdens de eerste Kick-Off Summit van BeCommerce presenteerde de Belgische vereniging van online handelaars de nieuwigheden van de elektronische handel in België en de ontwikkelingsperspectieven voor 2014.

De sterktes van de e-commerce in België

Volgens de resultaten van eind 2013 stelt de sector van de online handel het goed. In vergelijking met vorig jaar nam de omzet in 2013 met 18,4% toe tot een totaalbedrag van 1,8 miljard euro. In België opent een nieuwe webshop elke dag virtueel de deuren.

Tijdens de Kick-Off brachten verschillende sprekers de voordelen van de e-commerce in België onder de aandacht.

België biedt de beste verspreiding van verzamel- en afhaalpunten

Uit een studie uitgevoerd door comScore, een onderneming gespecialiseerd in het meten van online consumentengedrag, blijkt dat de Belgische consument verkiest zijn of haar aankopen in een winkel op te halen. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse en Duitse consument. Voor 1 op de 3 Belgen primeert het gemak en dat gaat, onder andere, voornamelijk gepaard met het aantal pakketpunten. Deze punten zijn in België bovendien beter verspreid dan in de buurlanden, waardoor de eindklant van een optimale dienstverlening verzekerd is.

Een sterk beveiligde betalingswijze

Zowat de helft van de Belgen is ontevreden met de veiligheid en het gebruiksgemak van betalingen via smartphone. Daarom worden nieuwe beveiligde betalingswijzen ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld Sixdots. Dit betaalplatform, opgericht door de Belgische Mobile Wallet, is een innovatief initiatief van verschillende banken en mobiele operatoren om mobiele betalingen te beveiligen en vereenvoudigen.

Een kwaliteitslabel dat vertrouwen opwekt

De professionalisering van de e-commerce heeft eveneens een impact op consumentengewoontes en op het vertrouwen dat consumenten stellen in kopen online. Zo zetten steeds meer webshops zich in om consumenten in alle transparantie te informeren en een betrouwbare en beveiligde manier aan te bieden om online aankopen uit te voeren. Deze inzet wordt beloond met het BeCommerce kwaliteitslabel, een certificaat uitgereikt door een onafhankelijke organisatie.

Ontwikkelingsperspectieven voor 2014

De comScore studie laat eveneens toe de uitdagingen en groeiperspectieven voor de sector voor 2014 te identificeren:

  • Mobile commerce

51% van de Belgen bezit nog geen smartphone, dit is het hoogste percentage van de Europese Unie. De mobile commerce of m-commerce staat dus nog mooie tijden te wachten. Het zal ook één van de prioriteiten voor de sector zijn om de 34% van de Belgische online kopers te overtuigen die nog steeds een fysiek bezoek aan een winkel verkiezen. De aarzeling van deze kopers staat in schril contrast met het Europees gemiddelde van slechts 19%.

  • De online koopervaring

In Europa laat zowat de helft van de potentiële online kopers zijn of haar virtuele winkelwagentje staan alvorens de betaling af te ronden. In België is dit 58%. De redenen die hiervoor opgegeven worden zijn enerzijds het feit dat de consument nog niet bereid is om tot de aankoop over te gaan en anderzijds de leveringskosten, die niet onderschat mogen worden.

Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce verklaart: “Alle inspanningen die op dit moment binnen de logistieke e-commerce keten geleverd worden, concentreren zich erop om de kosten voor de Belgische online handelaars, en bijgevolg dus ook voor de e-shoppers, zoveel mogelijk te drukken. Naast de historische marktspelers zoals bpost, Kiala, DPD, Mondial Relay, DHL, Fiege en nog vele anderen, stellen we ook vast dat enkele nieuwe buitenlandse actoren zoals PostNL, Kariboo, GLS, Dynalogic,… de Belgische markt betreden. Deze concurrentie kan het stimuleren van de online aankoop enkel maar ten goede komen.”

  • Nieuwe Europese reglementering

Met de snelle opmars van de e-commerce sector in Europa wordt ook een juridische omkadering gecreëerd om meer transparantie in de online handel te verzekeren en om iedere vorm van misbruik tegen te gaan. Zo heeft de Europese Commissie beslist om het legaal kader voor elektronische handel te harmoniseren en te versterken door een nieuwe richtlijn, die een betere bescherming van de internetgebruiker en de eindconsument biedt, uit te vaardigen. Deze richtlijn treedt van kracht op 13 juni 2014.