Bron foto: Shoprocket

Zo’n drie jaar geleden werd Google Shopping ook in België beschikbaar gemaakt. Vandaag stel je vast dat Google hier alleen maar verder is in gegaan en dat je als webshop maar best meedoet. Waarom je best in het hele Google Shopping-verhaal meestapt, lees je in dit artikel.

Google Shopping ads versus traditionele AdWords advertenties

Shopping ads hebben tal van voordelen tegenover de traditionele tekstadvertenties. Dat begint al bij de lay-out: je ziet afbeeldingen en prijzen. Net zoals in een webshop, een potentiële klant weet dus veel beter wat hij of zij kan verwachten. Daarnaast sluiten je landingspagina’s beter aan bij de zoekintentie van de gebruiker. Een gebruiker komt op die manier meteen op een productpagina, zonder eerst in een categorie te moeten gaan zoeken naar het product dat hij of zij wil. Dat en nog andere voordelen zorgen er mee voor dat shopping ads een CTR hebben die tot 50% hoger ligt dan bij text ads. Misschien nog belangrijker is dat de shopping ads een conversiepercentage zouden hebben dat tot 26% hoger ligt!

iPad Shopping

Google Shopping komt prominenter in beeld

Hoewel vroeger maar acht producten getoond werden bij een specifieke zoekopdracht, zoals bijvoorbeeld ‘iPad kopen', zien we nu de ads veel vaker terugkomen. Naar een merknaam zoeken kan al zo’n ads triggeren. Een belangrijkere verandering is de optie “shopping” wanneer je iets zoekt, zoals je op de afbeelding kan zien. Van zodra je hier in zit, kom je in een soort vergelijkingssite, zoals Beslist.be, waarbij je kan filteren op prijs, bepaalde winkels of zelfs sorteren op beoordeling. Zo bereikt Google shopping niet enkel bezoekers die al heel goed weten wat ze willen, maar ook de eerder oriënterende bezoekers die nog niet goed weten wat ze willen. Zo wordt Google nog meer hét startpunt voor online shoppers. Als Google het startpunt is, dan moet je daar gewoon ook zijn als webshop!

Google Shopping Samsung

En mobiel? Nog belangrijker!

Op mobiele apparaten worden de shopping ads niet alleen erg prominent getoond, er worden ook meteen meer producten getoond. Bovendien wordt je door een CTA duidelijk naar de hele shoppingomgeving getrokken. De CTR is dus op mobiel nog groter. Logisch dat Google hier nog meer op shopping inzet. Bij mobiel is het immers nog belangrijker dat de shopper met zo weinig mogelijk stappen tot bij het product kan komen dat hij of zij zoekt. Aan die eis voldoen de shopping ads natuurlijk veel beter dan de text ads.

Budgetten verschuiven

Ga je meer uitgeven aan Google Shopping? Of er mee starten? Dan ben je niet de enige. Een hele hoop online marketeers lieten al blijken dat hun Adwordsbudget alsmaar meer naar PLA’s (Product Listing Ads, of eenvoudiger, de Google shopping ads) zal verschuiven. Sommigen verdubbelen zelfs elk jaar hun budget voor dit soort ads. Op de afbeeldingen is het ook duidelijk: shopping ads winnen van de traditionele text ads.

Uitgaven Shopping Ads

Sinds 2014 zijn de uitgaven voor Google Shopping alleen maar gestegen. Bron foto: Crealytics

Zette jij al in op Google Shopping?