Wie is POSiOS?

Deze Gentse start-up werd opgericht in 2010 door Jan Hollez en Zhong Yuan. Beiden hebben meer dan 15 jaar ervaring in mobile en de horecasector. Achter POSiOS zitten een aantal investeerders waarvan o.a. IBBT, iMinds.

Meer uitleg over 'Restaurant Butler', de app zelf.

Digitalisering voor kelners

Met de app kunnen restaurants hun kelners de mogelijkheid geven om vanop afstand de kassa te beheren en bestellingen door te geven naar de keuken. De app werkt op iPhone, iPod en iPad. Elke kelner kan aan tafel bestellingen opnemen en die per direct in verschillende talen doorsturen naar de keuken. Alle transactie- en klantendata worden opgeslagen in de cloud.

Horeca Analytics 

Zeer waardevol voor restauranthouders is dat ze met ‘Restaurant Butler' inzicht kunnen verkrijgen in de interne werking van hun restaurant, a.d.h.v een waaier aan gedetailleerde rapporten. Per tijdsperiode, per tafel, per kelner en per product kan men rapporten genereren om zo bepaalde inzichten te krijgen om zo te kunnen bijsturen hun zaak efficiënter te beheren. Overal en op elk moment heeft de restauranthouder toegang tot gegevens die hem inzicht geven in de werking van zijn zaak : Wie is de meest performante kelner?  Wat is de meest verkochte schotel?  Welk product biedt de grootste return?"   Een soort Analytics systeem voor restaurants zeg maar.

De app zou ook compatibel zijn met de blackbox, een registratiesysteem die het zwart geld moet weren uit de Horeca. Hier zijn al veel discussies rond geweest, maar dat is een ander verhaal. Verder werd de app al meer dan 15.000 keer gedownload en recent werd de app nog bekroond door Horeca Expo te Gent met de Innovation Award Services.

Toekomsplannen

Het systeem biedt momenteel enkel voordelen voor horeca uitbaters. Echter, de toekomstplannen van POSiOS om zich ook naar de restaurantbezoeker te richten. Men zal zelf hun bestelling kunnen doorgeven via een digitaal gepersonaliseerde menukaart en daar bijzondere wensen in kunnen opnemen. Bijvoorbeeld: steak mag saignant gebakken zijn en extra slaatje aub. Zelfs een tafel reserveren vanop afstand via de smartphone zal mogelijk worden. Of wat denk je om vanaf je smartphone of tablet meteen te kunnen checken of er een tafel vrij is in je favoriete restaurant? Je krijgt dan een "live" plattegrond te zien met de tafel indeling, waarop je een specifieke tafel kunt reserveren.

Samenwerking met Griffin Technolgoy

De Gentse start-up en hun app werd opgemerkt door het Amerikaanse technologiebedrijf Griffin Technology. Zij zijn de grootste Amerikaanse speler op het vlak van Apple-accessoires, waaronder de bekende Survivor cases. Het wekte hun interesse en sloten een strategisch samenwerkingsakkoord. En zo staat POSiOS de komende dagen op de grote elektronicabeurs CES in Las Vegas en tegelijk op Horecava te Amsterdam.  Hun samenwerking bestaat erin dat Griffin de app wereldwijd zal gaan verdelen. Hiermee krijgen de internationale ambities van POSiOS een extra duw in de rug en wordt hun verdere ontwikkeling versneld.

Wat zegt Griffin over POSiOS? We raakten bijzonder gecharmeerd door de revolutionaire manier waarop POSiOS restaurants toegankelijke en betaalbare apps aanreikt en hiermee extra toegevoegde waarde creëert voor die sector. Bovendien kunnen ze gebruikt worden op populaire devices zoals iPod, de iPhone en de iPad. Restauranthouders kunnen op deze manier hun klanten een nog betere service geven en hun eigen zaak efficiënter gaan beheren. POSiOS Restaurant Butler biedt restaurateurs en hun personeel een zeer gebruiksvriendelijk, flexibel en geïntegreerd kassasysteem dat volledig kan worden aangepast aan de eigen zaak. Dat is de reden waarom we deze samenwerking zien zitten.

Mijn conclusie

Deze twee starters hebben perfect begrepen hoe webtechnologie een oplossing kan zijn binnen een bestaande sector (de horecasector) en hoe hiermee extra value creëren. Dergelijke start-ups die onze maatschappij mee doen evolueren hebben zeer veel toekomst. Dat ze hiermee een internationaal pad bewandelen wekt alleen maar extra aanzien. Super, dat zoiets door belgen wordt gerealiseerd. Ik ben benieuwd wat dit verhaal gaat worden in de loop van de komende jaren.

Wat is de volgende stap? Als we hierover nadenken dan kan de kelner binnenkort worden uitgeschakeld en kunnen klanten rechtstreeks hun bestelling doorgeven aan de keuken. En kan men via een soort zelf-ophaalsysteem hun eten gaan halen om dan zelf te kiezen of ze het meenemen naar huis of in het restaurant opeten. Of misschien beginnen met een tussenstap waarbij de kelner enkel nog komt opdienen en entertainen. Bestellen en afrekenen gebeurd via de app en door de klant zelf via mobile payment. 

Ik zat laatst nog te denken op een verhaal die ik hoorde van iemand uit de horecasector waarbij het enorm moeilijk is geworden om nog gemotiveerde kelners te vinden en vooral om ze te houden.  Op deze manier kunnen restaurants hun aantal kelners verminderen en worden ze o.a. voor klantenbinding ingeschakeld. Horeca consultants zeg maar. En als enerzijds door deze automatisatie de kosten verlagen en de inkomsten stijgen door de klantenbinding anderzijds, dan komt er misschien een oplossing om het zwart geld in te perken?