De XII werken van Flexmail - Werk 1/12: Begin georganiseerd aan de strijd om je lezer: je battle plan

In een twaalfdelige reeks geef ik als communicatie & marketing specialist bij Flexmail tips rond E-mailmarketing. Het eerste deel van de reeks gaat over het ontwikkelen van een battle plan. Want E-mailmarketing is net zoals een spelletje risk spelen, je hebt een strategie nodig, een techniek en een verrassingselement. Je wint de oorlog als je een prospect kan omzetten tot een klant en een echte relatie kan opbouwen met je contacten.

Goed begin is het halve werk

Een beetje generaal stort zich nooit in de strijd zonder een goede strategie, een goed battle plan. Hij moet voorbereid zijn om in te kunnen spelen op onvoorziene hindernissen of interessante kansen. Om ervoor te zorgen dat jouw e-mailcampagnes echt doeltreffend zijn, heb je een goed e-mailmarketing plan nodig.

Deel 1: Analyse

Voordat je begint met de praktische zaken, is het belangrijk dat je eerst een duidelijk inzicht krijgt in de huidige positie van je bedrijf in de markt, en een duidelijke richting zoekt waar je naartoe wilt met je e-mailcommunicatie. Aan de hand van een SWOT-analyse kan je precies bepalen waar de knelpunten en kansen zich bevinden.

In dit eerste onderdeel ga je ook de website van je drie grootste concurrenten bezoeken, en je inschrijven voor hun nieuwsbrief. Wat is hun aanpak? Welke onderwerpregels kiezen ze? Hoe profileren ze zich? Beslis je hoe jij je gaat onderscheiden, en welke unieke aanpak jij gaat volgen.

Nadien ga je al meteen je doelgroep(en) bepalen. Wie is jouw ideale lezer? Zijn dat je huidige en/of potentiële klanten? De pers en bloggers? Medewerkers? En wie is deze lezer? Is dit eerder een man of een vrouw? In welke leeftijdscategorie bevindt hij zich? Werkt hij in een bepaalde sector? Welke hobby’s, interesses heeft hij?

Aan de hand van bovenstaande kenmerken zal je misschien merken dat je je doelgroep nog kan opsplitsen in verschillende segmenten. De bedoeling is namelijk om waardevolle en relevante informatie te bieden aan je doelgroep. Dit kan natuurlijk enkel wanneer je je persoonlijk gaat richten tot elke afzonderlijke doelgroep.

Deel 2: Doelstellingen

Nu je je lezers hebt gedefinieerd, moet je gaan bepalen naar welke doelstellingen je toe gaat werken. Duidelijke doelstellingen zorgen ervoor dat je je inspanningen kan gaan meten, en bijsturen waar nodig. Deze doelstellingen kunnen per sector en per doelgroep erg verschillen. Misschien wil je het eerste jaar vooral veel nieuwe contacten verzamelen, of je klikratio verhogen. Daarna wil je misschien meer sales en terugkerende klanten genereren.

Geef jezelf vooral genoeg tijd om deze doelstellingen te verwezenlijken. Het opbouwen van een trouw lezerspubliek heeft tijd nodig.

Deel 3: Uitvoering

In het derde deel ten slotte ga je een basisstrategie opstellen die het uitzicht en de inhoud van je e-mailcommunicatie gaat bepalen. Welk soort e-mailberichten ga je versturen? En hoe gaan die berichten er uit zien?

Mogelijke berichten: 

  • Promotionele mails
  • Transactionele e-mails
  • Productinformatie
  • Digitale magazines en nieuwsbrieven
  • Co-marketing e-mails
  • Interne updates
  • Lead nurturing e-mails
  • Uitnodigingen
  • Enquêtes
  • Upselling e-mails

Het is belangrijk dat je een duidelijke lay-out kiest voor je e-mailberichten. Je contacten moeten in één oogopslag kunnen zien dat de ontvangen e-mail van jou afkomstig is. Zo creëer je herkenbaarheid en vertrouwen. Je gaat moeten nadenken over kleurgebruik, lettertypes, logo’s, beeldmateriaal en taalgebruik.

Je moet tenslotte op zoek naar de ideale verzendfrequentie voor elke mailinglijst. De frequentie die je kiest moet niet alleen passen in je eigen agenda, maar moet ook beantwoorden aan de verwachtingen van je contacten. Wanneer je echte waarde biedt aan je contacten, in ruil voor hun e-mailadres, zullen ze je e-mailberichten met open armen ontvangen.

Kies dus een frequentie die je gemakkelijk kunt volhouden. Zorg wel dat je e-mailberichten op regelmatige tijdstippen bij je contacten aankomen, zodat je een bepaald verwachtingspatroon creëert.

Deel 4: Optimalisatie

Bouw regelmatig evaluatiemomenten in om te kijken of je in de goede richting gaat. Na elke campagne bekijk je best kritisch je resultaten. Komen ze overheen met je verwachtingen? Voor welke artikels was er veel of weinig belangstelling? Vergelijk ook meerder campagnes met elkaar. Welke tijdstip op de dag werkt goed? Zijn er pieken in je ratio’s?

Behoud wat goed is en verbeter of vervang wat minder goed werkt. Zo speel je beter in op de interesses van je contacten. Bovendien ga je zien dat je resultaten zullen verbeteren. Je contacten voelen immers dat je rekening met hen houdt.

Bovenstaande teksten zijn een samenvatting van de eerste drie werken. Wil je de volledige hoofdstukken en bijhorende gratis downloads ontvangen?

Schrijf je dan nu in! (http://nl.flexmail.be/12werken.php)

Volgende week gaan we dieper in op hoe je als marketeer goede leads kan verkrijgen. Heb je zelf nog tips & tricks? Deel ze in de comments!