Een succesvolle leider past zijn aanvalstactiek aan naargelang de eigenschappen van de vijand en de situatie. Om aan effectieve e-mailmarketing te kunnen doen is het niet langer voldoende om een zeer algemene nieuwsbrief massaal naar je volledige database te sturen. Door je aan te passen aan bepaalde omstandigheden kan je een bericht op maat van je contact voorzien. Je zal je resultaten de hoogte in zien schieten.

Sinds de komst van online marketing tools treden zowel grote en kleine bedrijven meer en meer in contact met hun doelgroep. En er zijn nog nooit zo veel verschillende manieren geweest om online in contact te treden met bedrijven, organisaties en handelaars. Het grote gevolg hiervan is dat consumenten bepaalde verwachtingen hebben wanneer ze marketingboodschappen ontvangen.

Maar liefst 56% geeft irrelevante content als reden wanneer er gevraagd wordt waarom hij niet meer geëngageerd is met een bedrijf of merk. Consumenten willen informatie die relevant is voor hen individueel, en niet alleen als deel van een groep. Ze verwachten ook dat bedrijven hun individuele behoeften en voorkeuren begrijpen.

Wanneer jouw mailinglijst aangroeit, vergroot je bereik naar meer mensen. En elk contact komt met zijn eigen interesses, noden, problemen en verwachtingen. Ze hebben verschillende leeftijden, geslachten, wonen in verschillende woonplaatsen,… Sommige contacten zijn al jaren klant, andere zijn misschien volledig nieuw voor jouw bedrijf. Al deze verschillen maken je contacten uniek. En terwijl je lijst groeit, worden die verschillen steeds belangrijker voor het al dan niet constant blijven van je open en klik ratio – en voor het succes van je bedrijf.

Personalisatie en één-op-één communicatie

Dus hoe kan je de overgang maken van bulkmail naar gerichte campagnes? Als je je regelmatig inschrijft voor nieuwsbrieven, heb je vast en zeker al eens personalisatie voorbij zien komen. Hoe vaak was je ervan onder de indruk? Hoe vaak kwamen deze berichten persoonlijk over? Inderdaad. Soms lijkt het alsof de afzender zich er snel van af wil maken door je aan te spreken met “Hallo, Voornaam!”.

• Michelle, heb je even tijd?
• Superdeal voor Michelle
• Michelle – goed nieuws en slecht nieuws
• Hi Michelle
• MICHELLE, spaar nu 20% uit!

Natuurlijk zijn dit niet echt persoonlijke berichten. Iedereen krijgt precies dezelfde mail, enkel de naam is anders. Een echt persoonlijk bericht speelt in op de noden, wensen, angsten, voorkeuren en andere persoonlijkheidskenmerken van de contacten.

Enkele mogelijkheden:

  • Geslacht (mannen hebben een ander beslissingspatroon dan vrouwen)
  • Woonplaats/regio
  • Leeftijdsgroep
  • Productgroep (op basis van recente aankopen)
  •  …

Echt persoonlijke e-mailberichten houden bovendien ook rekening met elementen zoals:

  • Soort artikels en content waarop een contact klikt
  • Documentatie gedownload op je website
  • Hoe ze op je lijst terechtgekomen zijn
  • Activiteit (veel of weining) in je nieuwsbrieven
  • Wanneer de laatste aankoop gedaan werd

Als je deze punten bekijkt, kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je hiervoor personalisatie en segmentatie dient te combineren. Je kan je contact aanspreken met zijn naam en hem bombarderen met een bericht dat voor de rest niet van toepassing is voor hem. Maar het is veel logischer om een bericht te creëren dat toont dat je rekening houdt met zijn klikgedrag.

Laatst was ik op een food festival waar ik wijn kocht. Ze vroegen me om mijn e-mailadres. Een week later krijg ik van de handelaar een nieuwsbrief in mijn inbox waarin ze me suggesties gaven over recepten waar de door mij gekochte wijn perfect bij paste. Deze handelaar is erin geslaagd mijn aandacht te trekken met een echt persoonlijk bericht. Het toont mij dat ze klantenservice hoog in het vaandel dragen.

Verschillende technieken

De moeite die je erin stopt moet duidelijk maken dat je genoeg weet over je contact en zijn interesses om met een boodschap te komen die relevant is voor hem. Je toont dat het aanbod of de boodschap niet willekeurig uitgestuurd werd naar de volledige database, maar dat je hem geselecteerd hebt als individu (of lid van een kleine geselecteerde groep) om iets relevants te communiceren.

In principe zijn er drie  typen van personalisatie:

Techniek 1

In deze eerste techniek personaliseer je je bericht met referenties naar je contact. Je kan dus beginnen met de aanspreking: “Beste Jan”. Je bevestigt aan het contact dat het bericht aan hem bedoeld is. Als hun naam er bovendien correct in staat, hebben ze zich waarschijnlijk ooit ingeschreven.

Je hoeft daar natuurlijk niet te stoppen. Zo kan je bijvoorbeeld zijn unieke klantennummer nog eens meegeven. Dit type van personaliseren werkt zeker voor HTML-berichten, maar is extra effectief in textuele “één-op-één” mailtjes. De ontvanger krijgt bij deze stijl van berichten het idee dat het bericht handmatig getypt en verstuurd is (naar hem alleen).

Een voorbeeld:

Beste Jan,

Ik wou je even mailen omdat ik merkte dat je een aantal maanden geleden product x hebt aangekocht. Ik vroeg me af wat je gebruikerservaringen zijn met dit product.

Ik wil je graag even laten weten dat we een nieuw upgradepakket ontwikkeld hebben voor product x. Dit laat je toe om…

Door de combinatie van twee simpele variabelen uit je database behandel je dit contact veel persoonlijker. Dit kan je gemakkelijk doen met personalisatiecodes.

Techniek 2

In deze tweede – meer uitgebreide – techniek ga je de inhoud van je bericht personaliseren op basis van het profiel of klikgedrag van het contact. Doordat je rechtstreeks inspeelt op zijn interesses, verhoog je je klikratio en verlaag je het uitschrijvingspercentage. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je zijn klikgedrag analyseert in de vorige edities van je nieuwsbrief. Deze informatie combineer je met je bestaande kennis over zijn profiel. Het bijhouden van de interesses kan je gemakkelijk doen met behulp van interessegroepen.

Heb je het gevoel dat je niet genoeg over je contact weet om te kunnen personaliseren? Door een formulier in te voegen in je nieuwsbrief kunnen ze je door het aanvinken van checkboxen precies laten weten waarin ze geïnteresseerd zijn.

Techniek 3

Bij deze derde techniek gaan we nog een stapje verder. In plaats van een aangepast bericht te versturen naar elke aparte doelgroep, maak je je nieuwsbrief dynamisch. Met Contact Related Content wordt een artikel pas getoond wanneer het contact aan bepaalde criteria voldoet. Zo mag bijvoorbeeld het artikel enkel getoond worden wanneer het contact tot een bepaalde leeftijdsgroep behoort. Is dat niet zo, dan krijgt hij een alternatief te zien. Met behulp van autoresponders kan je dan weer iedereen die op een bepaalde link klikt, een bepaalde aanbieding sturen die te maken heeft met het artikel waar ze op klikten.

Besluit

Moet je dus personaliseren? Het antwoord is duidelijk ja, maar alleen als je het juist doet. Slechte personalisatie is schadelijker dan geen personalisatie. Heb je een uitgebreide database met accurate informatie, dan zal personalisatie heel goed voor je werken. Je moet jezelf de volgende vraag stellen:

Personaliseer ik mijn bericht op zo’n manier dat het meer relevant is voor mijn contact?
Marketing is geëvolueerd. Degenen die het spel zullen winnen, zijn diegenen die geen grote en onpersoonlijke bulkcampagnes meer uitsturen, maar rekening houden met de situatie van hun klanten en prospecten. Kleinere, meer gefocuste en vooral doelgerichte campagnes resulteren in veel hogere antwoord ratio’s en voorkomen dat je contacten zich gebombardeerd voelen.

In een twaalfdelige reeks geef ik als communicatie & marketing specialist bij Flexmail tips rond E-mailmarketing. Dit artikel is slechts een samenvatting van het 6de werk. Om het volledige werk en de bijhorende gratis downloads te kunnen ontvangen, kan je je hier in te schrijven.