iMinds lanceert nieuw Digimeter rapport

iMinds lanceert nieuw Digimeter rapport

Vandaag wordt de zesde editie van de iMinds Digimeter voorgesteld, een jaarlijkse (onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde) steekproef over mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. Op basis van de enquêteresultaten brengen de onderzoekers mediatrends in Vlaanderen in kaart. Wat dit jaar vooral in het oog springt, is de evolutie van het Vlaamse tv- kijkgedrag: het tijdperk van de ‘multiscreen’-gezinnen, die tv- en andere content bekijken via tweede en derde schermen (zoals PCs, tablets en smartphones), is aangebroken.

'Multiscreen mediaconsumptie wordt de norm'

Elk jaar peilt Digimeter, een initiatief dat wordt gedragen door het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. Dit jaar is Vlaanderen de weg naar multiscreen mediaconsumptie ingeslagen: 70% van de ondervraagde Vlamingen gebruikt immers drie of meer schermen; bovendien blijkt dat voor 12% van de Vlamingen het streamen van televisiecontent op hun tablet een wekelijkse gewoonte is geworden.

Opnemen van programma's raakt ingeburgerd

In vergelijking met vorig jaar merkten de Digimeter onderzoekers vooral een grote sprong in hoe media over die verschillende schermen geconsumeerd wordt. De digitale tv/flatscreen blijft alvast het belangrijkste toestel voor de consumptie van audiovisuele content (met een penetratieratio van 86%). Wat het gebruik van digitale tv betreft, zijn de Vlamingen initieel door een gewenningsfase gegaan maar toepassingen als de elektronische programmagids en het opnemen van programma’s zijn ondertussen volop ingeburgerd.

Groei van uitgesteld kijken

Dat vertaalt zich in een gestage groei van uitgesteld kijken, maar – in combinatie met de exploratie van multiscreen – ook in een grotere hoeveelheid televisiecontent die wordt geconsumeerd. De grootste uitdaging voor televisieomroepen in deze multiscreen- omgeving is het benutten van die extra schermen voor extra interactie met het grote scherm; het gebruik van die tweede en derde schermen kan immers zowel voor afleiding als interactie zorgen.

Bereidheid om te betalen voor content stijgt

Parallel met de opmars van multiscreen, stelden de iMinds onderzoekers vast dat eindgebruikers meer en meer bereid blijken om te betalen voor content – over de mix van gepersonaliseerde toestellen heen. Dit zijn toestellen zoals tablets en smartphones, waarvan de populariteit in Vlaanderen blijft stijgen (41,4% van de ondervraagden bezit nu een tablet, 47,6% een smartphone). Domeinen waar betalende content aanslaat, zijn digitale muziek en apps:

  • 23,4% van de ondervraagde Vlamingen heeft ooit al betaald voor online muziek
  • 52,6% van de ondervraagde smartphone-bezitters heeft betalende apps op zijn smartphone staan; bij de tablet-gebruikers is dit zelfs 60%

Online Media Masters

“Een andere vaststelling is het ontstaan van een nieuwe groep mensen: de ‘online media masters’ die altijd en overal online zijn, wat zich ook vertaalt in hun mediaconsumptie,” zegt Prof. Dr. Lieven De Marez van iMinds – UGent, die het Digimeterproject leidt. “De online consumptie van televisie- en andere mediacontent zit in hun DNA, waarbij ze volop experimenteren met streaming- technologie en over-the-top aanbieders van content.”
“Zij zijn ook het eerste segment dat het televisiescherm niet noodzakelijk als primair scherm ziet voor de consumptie van die televisiecontent. Veel meer dan anderen gaan ze hun laptop en andere schermen gebruiken voor de consumptie van – en interactie met – televisie- en andere mediacontent,” voegt hij eraan toe.

Conclusie

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit, en de digitalisering van mediaconsumptie zet zich duidelijk verder – over meerdere platformen. Vooral voor de televisiesector lijkt het zesde Digimeterrapport een aantal signalen te detecteren om het veranderende tv-kijkgedrag verder op te volgen en diepgaander uit te spitten, op zoek naar verklaringen en opportuniteiten om te innoveren.

De resultaten van de nieuwe Digimeter studie kan je hier downloaden.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.639 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief