Patrick Hurenkamp, founder van Payleven en manager bij Rocket Internet zet zijn schouders nu ook onder PayLeven. Rocket Internet is de drijvende kracht achter letterlijk honderden webshops, waarvan Zalando de meest bekendste is. We hadden een gesprek met Patrick en hadden het over zijn nieuwe project en het verschil tussen het ecommerce-landschap van België en Nederland.

Op welke basis wordt beslist om te investeren in een bepaald bedrijf of een nieuwe webshop te openen?

Patrick: In het geval van payleven zagen we een nieuwe markt ontstaan op het gebied van mobiele betalingen. De uitdaging die wij zagen was om met een betaaloplossing te komen die voorziet in de behoefte van zowel de consument als de ondernemer. De consument wil graag overal elektronisch kunnen betalen, maar dan wel veilig en vertrouwd. Ondernemers willen een laagdrempelige oplossing zonder een grote investering of vaste kosten. Veel nieuwe betaaloplossingen zijn innovatief maar missen een van deze twee criteria. 

Het is dus belangrijk om de markt te evalueren en opportuniteiten en kansen zien.

Hoeveel tijd krijgt een bedrijf/webshop om te bewijzen dat het levensvatbaar is?

Patrick: 
Helaas kan ik niet ingaan op onze interne targets, maar uiteraard moet er een duidelijk pad naar break-even zijn. Projecten krijgen de kans om via Rocket Internet te groeien, na een bepaalde tijd maken wij intern een evaluatie en sturen we bij waar nodig.

 

Is er een land-specifieke aanpak nodig voor elk ecommerce-project die jullie uitrollen?


Patrick: Ik denk dat er zeker verschillen zijn waarmee je rekening dient te houden wanneer je uitrolt naar meerdere Europese landen. In België is men bijvoorbeeld al jaren gewend aan betalen met kaart en de EMV chip. De meeste mensen in België maar ook Nederland hebben inmiddels een voorkeur voor deze betaalmethode. In andere landen is men nog niet altijd zo ver als in de Belgische markt. Dit heeft veel impact op het ontwikkelen van je product, maar ook in je sales, marketing en support. Daarom is het aangewezen om met regionale teams te werken die de locale markt goed kennen. Iedere markt heeft zijn eigen noden. Het kan in kleine details liggen. Tijdens mijn talk op eTrade Conference ga ik hierover dieper in.

Payleven ging van start in 2012. Wat zijn de evoluties op dit moment?
Patrick: De belangrijkste evolutie op dit moment is dat we ons niet alleen qua prijsstelling onderscheiden van de traditionele betaalautomaten, maar dat we ook gebruik maken van de mogelijkheden die de combinatie van kaartlezer met smartphone biedt.

Zo kunnen ondernemers live hun transacties inzien en ook nog eens per medewerker. Daarnaast is er een API waarmee ontwikkelaars van bijvoorbeeld tablet kassasystemen met ons kunnen koppelen. 

Waarom kan een oplossing als payleven succesvol worden? 

Patrick: De tool maakt het accepteren van kaartbetalingen een stuk gemakkelijker voor ondernemers, ongeacht waar ze zijn. Daarnaast helpt het bedrijven om snel en overal inzicht te hebben in hun omzet. We hebben gezien in de andere landen dat hier een grote behoefte aan is, en we denken dat er ook in het Belgische KMO segment veel vraag naar is.


 

Met dergelijke toepassingen evolueert e-commerce meer en meer naar m-commerce. Hoe zie jij m-commerce evolueren in de toekomst?


Patrick: Ik denk dat m-commerce (nvdr. online shoppen via jouw mobiele telefoon of tablet) de komende jaren een steeds belangrijkere rol zal krijgen, die trend is al gaande. Toch geloof ik dat mensen ook nog steeds vanachter hun computer aankopen blijven doen.
 
We zien bijvoorbeeld dat de meeste mensen de registratie en het bestellen van de kaartlezer vanachter hun computer doen. Dat gaat snel in een paar minuten. Ook het terugkijken en downloaden van transacties gebeurt nog veel op deze manier. Maar de kern van onze betaaloplossing is natuurlijk dat het mobiel, compact en draadloos is. Ook zien we steeds meer gebruik van de tablet applicatie die wij aanbieden, en dan met name door horeca en boetiekwinkels. Het gedrag hiervan hangt sterk af van sector tot sector.
 

eTrade Conference

Patrick Hurenkamp is ook spreker op eTrade Conference. Met zijn talk "De grens over: internationaal uitrollen van een Business venture (case study)" wilt Patrick duidelijkheid & tips brengen over de moeilijkheden en opportuniteiten om met jouw webshop de grenzen over te trekken. 
 

Waarom moeten mensen naar jouw presentatie op eTrade Conference komen?

Met het project payleven zijn we inmiddels uitgerold naar 8 landen en met Rocket Internet zijn we actief in 50+ landen. We geloven sterk in internationaliseren waarbij veel autonomie en ondernemerschap ligt bij de lokale teams. Veel internetondernemers vinden het lastig om de stap over de grens te maken en in welke vorm. Ik vertel graag wat wij als team en ik persoonlijk hierin geleerd hebben. Mijn talk zal zeker veel mensen kunnen inspireren en hun duidelijk maken wat inernationaliseren echt inhoudt. We komen met een sterke case study naar Antwerpen om alles lekker concreet te maken.