De Vragende Partij, het participatief webplatform gelanceerd voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, kaapte vanmiddag bij de prestigieuze Prix Italia de hoofdprijs weg in de categorie ‘Interactieve website gelinkt aan radio- of tv-programma’.
De Prix Italia is een door de Italiaanse publieke omroep RAI georganiseerde, prestigieuze internationale prijs die sinds 1948 jaarlijks wordt uitgereikt aan het beste radio-, televisie- en internetprogramma.
De Vragende Partij kwam tot stand na een samenwerking tussen Prophets, VRT nieuws en de digitale afdeling van de VRT.
De Vragende Partij nodigde burgers uit om zelf beleidsvoorstellen te formuleren, er steun voor te zoeken en zo voorstellen op de politieke agenda van zijn of haar gemeente te zetten. Politici op hun beurt konden reageren, en de belangrijkste topics werden zelfs op nationaal niveau beantwoord. Het platform groeide uit tot het grootste participatieve platform in België ooit. Op amper 4 maanden tijd:
‘We zijn uiteraard bijzonder trots op deze internationale onderscheiding’, zegt Björn Joos, projectleider voor De Vragende Partij bij Prophets. ‘Van in het begin geloofden zowel VRT als wij heel sterk in dit concept, omdat het de burgers op een toegankelijke manier sterk betrekt bij de lokale politiek. Wij zien het als het ideale voorbeeld van een relevante digitale toepassing in onze geconnecteerde maatschappij.’
De Vragende Partij is ook genomineerd voor de Prix Europa, die op 25 oktober wordt uitgereikt in Berlijn.
Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.