Foto: Wim De Waele, CEO iMinds

Op donderdag 5 december 2013 trok ik voor Bloovi naar de jaarlijkse editie van het iMinds congres in het Square-Brussels Meeting Centre. De conferentie met als insteek “digitale innovatie in Europa” bracht bijzonder veel bezoekers op de been. Met charismatische topsprekers en opinieleiders als Bart Decrem (Walt Disney Co.), Luc Van de Velde (Microsoft Belgium), Eric Van Zele (Barco) enz. waren de verwachtingen bij aanvang hoog gespannen. Deze verwachtingen werden meteen ingelost aangezien het congres een flitsende start kende met een van de meest succesvolle Belgen in Silicon Valley, Bart Decrem. Voor wie er niet bij was, zet ik graag een aantal inzichten, inspirerende voorbeelden en verfrissende innovaties op een rij.

Silicon Valley, het beloofde land

Silicon Valley is hét symbool van innovatie, vernieuwingsdrang en doorzettingsvermogen. Een job in Silicon Valley: het mekka van elke IT’er toch? Bart Decrem, het hoofd van Disney’s mobiele divisie woont en werkt in het beloofde land en vertelde tijdens het iMinds congres het geheime recept achter een succesvolle app. De koning van de AppStore bracht met bijzonder veel energie verslag uit over het succesverhaal achter de app’s “Tap Tap Revenge” (een muzikaal behendigheidsspelletje), “Where’s My Water” of “Temple Run Oz”.

Het spelletje Where’s My Water (waarbij Aligator Swampy in een badkuip zit te wachten tot er water uit de kraan komt) werd bijvoorbeeld maar liefst 300 miljoen keer gedownload. Onvoorstelbaar toch? Maar hoe maak je nu zo’n succesvolle app? Vooreerst speelt gebruiksgemak een belangrijke rol aldus Decrem. Hij poneerde dan ook meteen volgende stelling: “het ontwikkelen van een eenvoudige app is weldegelijk een kunst”.

Het succes van de populaire dating-app “Tinder” is eveneens te wijten aan “Simplicity”. De app “Tinder” biedt immers de mogelijkheid op een eenvoudige en vooral laagdrempelige manier nieuwe mensen te ontmoeten en daten toegankelijker te maken. Een tweede kritieke succesfactor is het ontwikkelen van een “superieur product”, waarbij er voldoende aandacht wordt besteed aan de uitvoering.

Last, but not least vervult het “sociale aspect” (bijvoorbeeld: sharen op Facebook met je vrienden) een fundamentele rol voor het al dan niet slagen van een applicatie volgens Bart Decrem. Het moet gezegd worden dat zijn opvoering gevat was en me deed nadenken over “Wat als Silicon Valley in de toekomst in Europa ligt”?

The Voice of the Local Industry

Na de koffiebreak bestond het programma uit twee tracks: “Disruptive Digital Research Technologies” en “The Voice of the Local Industry”. Mijn voorkeur ging uit naar de laatst genoemde sessie. Onder meer Bart Denoodt, CEO van Steria Benelux NV; Frank Suykens, Manager R&D Luciad; Koen Handekyn, CEO UP-Nxt en Lieven Danneels, gedelegeerd bestuurder van Televic informeerden ons in deze leerzame sessie over “The Voice of the Local Industry”. Hun opvoering was aangenaam maar bleef bij mezelf toch onvoldoende hangen.

Of was het gewoon te snel voorbij? Gedurende de lunchpauze kreeg iedereen vervolgens de kans om te netwerken of een rondleiding bij te wonen bij verschillende inspirerende start-ups.

Fostering Successful Entrepreneurship in Europe

De namiddag was eveneens gevuld met boeiende sprekers zoals Dirk Pilat, OECD; Luc Van de Velde, MicrosoftBelgium; Frank Gielen, iMinds; Raimo Van der Klein, Layar; Edward Boute, Google Ent. Belux; Manav Subodh, Intel en Saskia Van Uffelen, Bull Belux. Tijdens de namiddagsessie “Fostering Successful Entrepreneurship in Europe” ging Nederlander Raimo Van der Klein (CEO Layar) in op het principe van “augmented reality” ofwel “het verrijken van de werkelijkheid met digitale content”.

Via augmented reality komt bijvoorbeeld een tijdschrift, op het scherm van je smartphone of tablet tot leven waardoor onder meer het verkoopspunt van een bepaald product meteen zichtbaar wordt. Raimo’s kennis, passie, moed, ambitie, innovatie en ondernemerschap maakten hem voor mij tot meest geliefde spreker van het iMinds congres!

Tot slot, het symposium was een succes door het inspirerende en innoverende karakter. Met de opgedane kennis zal ik alvast mijn inspiratie en innovatie een boost geven!

Wat onthouden we na afloop?

  • Start-ups are changing the world
  • Job creation does not come from small, but young firms
  • Some regions have a more dynamic business sector than others …
  • We are entering a world of algorithms

Tot op de volgende editie van iMinds!

Inspirerende groeten,
Elke Haak